Prostor nebo komfort nestačí, chce to doladit mechaniku

Hyundai Elantra 1.6 MPI AT Style
Čtěte více: Testy
Vydáno: 8. 8. 2012  /   Aktualizováno: 8. 8. 2012
Prostor nebo komfort nestačí, chce to doladit mechaniku
Psát tento test včera večer, na Elantru by se snesla snůška kritiky a mě by můj jinak velmi mírný šéfredaktor podezříval z podlehnutí špatnému duševnímu rozpoložení.

Ač většinu posledních novinek Hyundai chválíme do nebes (jmenovitě Genesis s V6 nebo rodinnou i40), tento nový korejský sedan na mě udělal nevalný dojem. Nejen kvůli podle mého názoru až příliš rozměklému podvozku, ale i nejistému řízení – na dálnici s vyjetými kolejemi se tato kombinace ukázala hodně nepříjemnou. Elantra se na nerovnostech rozhoupala stejně snadno jako boky brazilské tanečnice a volant se v tomto rytmu začal divoce pohybovat ze strany na stranu. To ve vás důvěru rozhodně nevyvolá. Ještě zoufalejší byla automatická převodovka za celkem tučných 40 tisíc korun. S ní je Elantra o sekundu při sprintu pomalejší a papírově o šest deci žravější. V praxi ale palubní počítač ukazoval hodnoty mezi osmi až devíti litry, což spořivého zákazníka asi nepotěší. Zpřevodování automatu nešlo k duhu ani jediné nabízené motorizaci, atmosférické šestnáctistovce o slušném výkonu 132 k a 158 Nm. Po většinu času se otáčky držely dost vysoko a do kabiny pronikalo nepříjemné hučení.
Zdaleka největší znepokojení ve mně ale vyvolávala ledabyle naladěná zadní náprava s vlečenými rameny, která se při brzdění nepříjemně vlnila. A když už jsme u těch brzd, při jejich prvním velmi decentním sešlápnutí jsem si málem zablokovala krční páteř.
Jenže pak se naskytla krátká možnost řídit jinou Elantru s manuální převodovkou. Bylo by samozřejmě pošetilé všechny předešlé výtky zapomenout, ale auto se celkově chovalo výrazně lépe. Podvozek laděný na komfort se nezměnil, ale s docela přesným řazením s příjemným mechanickým chodem se výkony motoru daly daleko lépe využívat, a co je ještě lepší, volant se zmohl na náznak odporu. Na palubním počítači svítila více než uspokojivá hodnota spotřeby 7,2 l/100 km. A tak se zdá, že „naše“ první Elantra nepocházela z té nejlepší výrobní série. Což je moc dobře, protože jinak by ve srovnání s konkurenčními rodinnými sedany nemohla obstát. Vždyť podvozkově také nijak výjimečný Renault Fluence se dá pořídit už od 260 tisíc a Škoda na svou Octavii 1.4 TSI uplatňuje akci, díky které se prodává už od 375 tisíc.
Opravdu tleskám, že Hyundai vyrobil auta jako Genesis nebo i40, ale jestli mohu něco doporučit, chtělo by to zvednout laťku plošně u všech modelů, ne se nechat opít úspěchem dvou nebo tří z nich. 

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1591 ccm
Výkon: 
132 koní v 6300 ot./min.
Toč. moment: 
158 Nm při 4850 ot.
Hmotnost: 
1338 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,6 s
Max.rychlost: 
195 km/h
Spotřeba: 
7,0 l/100 km
Cena: 
409 990 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)