Macho

BMW 650i xDrive
Čtěte více: Testy
Vydáno: 10. 8. 2012  /   Aktualizováno: 10. 8. 2012
Macho
Pětimetrové kupé s přeplňovaným benzínovým osmiválcem pod dlouhou kapotou, pohonem všech kol a s širokými sedačkami. A není to Mercedes ani Audi, je to BMW!
Čtěte více: BMW 650i xDrive

Co čekáte od velkého kupé? Že bude mít styl, že bude rychlé a maximálně pohodlné, ale při tom všem pevné jako skalní hrad? Nebo je pro vás důležitější kvalita jízdy? Jen si říkám, že máte dost rozumu na to, abyste po něm nechtěli nějaké sportovní ambice, protože od toho jsou přece jiná auta. Tohle všechno se mi honí hlavou, když řídím, je večer a občas se na silnici válí cáry mlhy. Do cíle je to pořád víc než sto kilometrů, a tak mám ještě spoustu času na přemýšlení.
Na tempomatu už je dvě hodiny nastavených 140 km/h, jen občas jsem musel ubrat plyn, když se předjížděly dva kamiony. Šestka žere dálnici a jemně se pohupuje v bocích, na otáčkoměru něco kolem dvou tisíc, všímám si jemného podsvícení reproduktorů Bang & Olufsen a právě začal hrát soundtrack z filmu Drive. BMW představilo kupé půl roku po kabrioletu, který ve mně zanechal hluboký dojem. Moc se mi líbil, fakt. A i když to byl daleko víc Mercedes než BMW, nikdo mu nemůže upřít, že je to dobré auto. Až mě tedy překvapilo, jak moc je kupé jiné. Je pevnější, za volantem se zbytečně tlustým věncem si připadáte o pár let starší, je rychlejší a s pohonem všech kol má obrovskou stabilitu, i když si za všech okolností uvědomujete jeho váhu. Právě váha a řízení jsou věci, se kterými mám problém. Pohotovostní hmotnost 650i xDrive sice neznamená žádný problém pro motor, protože 407 koní a hlavně 600 Nm od 1750 do 4500 otáček znamená, že zrychluje stejně v osmdesáti jako ve sto osmdesáti, ale uvědomujete si to pokaždé, když šestka mění směr. A je to o to intenzivnější, že už jsem si několikrát všiml, že šestka kupé má fakt mizerné řízení, což mě u BMW opravdu mrzí.
Nejenže musíte strašně moc točit volantem (tři otáčky od dorazu k dorazu), ale zároveň se nedočkáte ani žádného citu, zejména okolo středové polohy. Pravda, ve sportovním režimu se to zlepší téměř dramaticky, jenže když vás zbytek auta svou povahou nutí k tomu, abyste pořád jezdili na nastavení komfort nebo komfort plus, vnímáte to jinak.
Jestli jste si právě teď povzdechli a chtěli kliknout na jiný článek, chtěl bych vás zastavit. Nedělejte to. Protože do cíle mám ještě nějakých sto kilometrů a chci si úplně utřídit myšlenky. A hlavně… Tohle jsou jediné dvě chyby na jinak dokonalém autě.
Jízdní komfort je ukázkový a na osmnáctipalcových zimních pneumatikách 245/45 se šestkové BMW nese ve stylu luxusních limuzín. Ještě lepší je ale motor a osmistupňová převodovka. Přeplňovaný osmiválec rozhodně netrpí nedostatkem výkonu ani charakteru a osmistupňová převodovka řadí v komfortním režimu naprosto neznatelně, aby si pak v tom sportovním při každé změně rychlosti řádně odfrkla a vy jste cítili jen neutuchající příval výkonu. Příval síly je neuvěřitelný za všech okolností, a až budete o svém novém autě vyprávět přátelům, nevyhnete se profláklému slovnímu spojení ocelové pěsti a sametové rukavice. Daní za to všechno je ale spotřeba okolo patnácti litrů, a to i navzdory tomu, že v rychlosti 200 km/h točí na osmičku motor tři tisíce otáček.
BMW už je dávno plnohodnotným výrobcem aut s pohonem všech kol a šestka xDrive jen potvrzuje, že patří k těm nejlepším. Elektronika inteligentně rozděluje výkon mezi nápravami i stranami, v rychle projížděných zatáčkách pod plynem přesně vnímáte, jak přenáší váhu a výkon, jemná nedotáčivost pak znamená spoustu rychlosti a hlavně jistoty.
Ve skutečnosti je při rychlé jízdě kupé výrazně stabilnější a ochotnější měnit směr, a s tímto motorem ani nemusíte nijak laborovat na plynu. Vezměte ho ale na hodně klikatou okresku a tam se šestka ztratí, ale to bych se zase vracel k řízení i váze, jen bych to přikořenil velikostí.
Na dálnici a širokých silnicích je mu nejlépe. Jedno, jestli je noc nebo den, teplo nebo zima. Každým coulem gran turismo. Víc Mercedes než BMW. Ale po čertech dobré auto. A teď už nerušte, už jsem v cíli. Těch pět set kilometrů pro tohle auto neznamená nic víc než číslo.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný osmiválec, 4395 ccm
Výkon: 
407 koní v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
600 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1920 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
10,6 l/100 km
Cena: 
2 322 500 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

BMW 650i xDrive
Jak se popasovalo Gran Coupé s charakterem svého podvozku? Budete v bavlnce jako u konkurence?
Ty výfuky dělají pořádný rámus. Stačí trochu polechtat plyn a… Uslyšíte zvuk...