Neztratila ekonomická verze Evoque svou přitažlivost?

Range Rover Evoque 2.2 eD4
Čtěte více: Testy
Vydáno: 21. 8. 2012  /   Aktualizováno: 21. 8. 2012
Neztratila ekonomická verze Evoque svou přitažlivost?
První Range Rover s pohonem jen předních kol funguje lépe, než byste možná čekali.

Range Rover Evoque se stal okamžitým hitem. Zájemci si na svá auta budou muset počkat déle, než bylo původně plánováno, protože automobilka s takovou poptávkou nepočítala a někteří její dodavatelé nestíhají vyrábět požadované díly. Pokud si toto auto objednáte, nejspíše vám dorazí později, jelikož budou v továrně čekat na přední světlomet. Nebo něco jiného. Na druhou stranu, kolik výrobců aut by dalo vše možné za takové starosti…
Mělo by to být ještě horší. Land Rover začal nabízet verzi s pohonem pouze předních kol, která bude podle odhadů automobilky ještě prodávanější než „plnohodnotný“ Evoque. Vzbudí stejný rozruch, vypadá stejně dobře zvenku i uvnitř – a o to v případě tohoto stylového, svým způsobem dokonce módního auta jde. Jeho největším lákadlem je originální vzhled. Lidé si na něj ukazují a na parkovišti i silnici vypadá jako koncept, který omylem unikl z autosalonu.
Již zkratka této verze eD4 napovídá, že jde o jakousi „eko“ verzi. Pro ty, kteří touží po Evoque, ale dají hodně na cenu, řeší i spotřebu a oželí pohon všech kol. SUV s pohonem přední nápravy jsou čím dál populárnější.
Evoque eD4 pohání stejný motor s výkonem 150 koní jako verzi TD4, ale s o 20 Nm nižším točivým momentem – 380 Nm – od 1750 otáček. Vypuštění pohonu zadní nápravy ušetřilo 75 kilogramů, to ale neznamená, že je levnější Evoque také rychlejší. Není, jeho motor byl totiž nastaven na co nejnižší spotřebu. Ve sprintu na stovku je eD4 s časem 11,2 s o 0,4 sekundy pomalejší než verze TD4 a maximální rychlost se snížila o 5 km/h. V kolonce „kombinovaná spotřeba“ nyní najdete rovných 5 litrů místo 5,7 l/100 km a mimo město by měl eD4 jezdit dokonce za čtyři a půl litru. Realita bude asi poněkud odlišná, ale na vyřčení nějakých čísel si budeme muset počkat až na plnohodnotné svezení v Česku. Navíc auta, kterými jsme jezdili, byly prototypy, což dávaly okatě najevo svými „bojovými“ nápisy.
Jasné je, že základní verze jezdí dobře. Na nedostatek výkonu si nikdo rozumný stěžovat nebude, také nejslabší diesel zatahuje s příjemnou plynulostí a je stejně dobře odhlučněný i kultivovaný jako jeho silnější příbuzní. Pomáhá mu i dobře odstupňovaná převodovka s krásně krátkou řadicí pákou, která jde přesně a trošku ztuha; skoro jako v nějakém sportovním autě.
Na silnici moc rozdílů nepoznáte. Stejně jako ostatní evoque se i tento málo naklání, působí pevně a sebejistě. Jen to řízení s elektromechanickým posilovačem se chová trochu divně. Je přesné, ale kolem své středové polohy po zatočení najednou vyvolá větší odpor, který je třeba překonat a auto trochu zneklidní. Ale není to nic hrozného.
Prototypy Evoque s pohonem předních kol jsme měli možnost vyzkoušet v rakouských Alpách. Lokalita nebyla vybrána náhodně. Mělo jít o vyzkoušení schopností vozu na sněhu, ale počasí nepřálo. V horských lesích však alespoň něco napadlo a byla zde možnost vyzkoušet, jak si „předokolka“ povede ve zdejších stoupáních a klesáních. Překvapivě dobře. Tady samozřejmě záleží hlavně na pneumatikách, ale Evoque se držel statečně i s pohonem jen předních kol. Chybějící redukci stejně jako u ostatních verzí alespoň částečně supluje krátký první převod, díky němuž se lze plynule rozjet nebo udržet rozumnou rychlost při sjezdech. Systém přibrzďování ve strmých klesáních HDC mu však chybí a nemůže mít ani Terrain Response měnící silniční s různými terénními režimy. Místo něj má plaketku s nápisem Evoque. Kdo chce jezdit po kluzkých kopcích, bude si muset připlatit za čtyřkolku.
Rakouské zastoupení neponechalo nic náhodě a připravilo také jízdy na polygonu autoklubu ADAC, kde se dají zimní podmínky věrně nasimulovat na kluzných fóliích i třeba v parném létě. Mohli jsme porovnat 4x4 a 2x4 ve stejných disciplínách, hned vedle sebe. Třeba zastavení a rozjezd na strmém stoupání, kde byl pod levými koly mokrý oslizlý asfalt a pravými led. Elektronika drží v kopcích brzdy tři sekundy, takže se dá rozjet bez prokluzu. Auta s předním náhonem pak bojovala, ale díky elektronické náhražce samosvoru přibrzďující jedno kolo se nakonec vždy rozjela. Čtyřkolka je samozřejmě schopnější, rozdíly v méně náročných situacích však nejsou tak propastné.
Land Rover na akci přivezl také speciální překážku sestavenou z kovových mříží se zdrsněným povrchem, na které jsme si vyzkoušeli přechodové úhly, náklony a také tuhost karoserie. Tu pěkně demonstrovali lidé od firmy, když autu visícímu na dvou kolech otevřeli všechny dveře včetně kufru. V těchto disciplínách Evoque jakožto SUV vyniká, zvládne i půlmetrový brod. To jsme neprověřili.
Tohle jsou věci, které si většina jeho majitelů nikdy nevyzkouší. Pro ty Evoque eD4 dává smysl, je levnější a netrpí obvyklými neduhy úsporných verzí jako leností, hrubostí motoru nebo méně jistým chováním. Nikomu bych jej nerozmlouval, hlavní výhody, pro které si lidé Evoque kupují, neztratil. Já bych si však stejně pořídil čtyřkolku. Už proto, že lépe obhájí hrdý nápis Range Rover.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2179 ccm
Výkon: 
150 koní ve 4000 ot./min.
Toč. moment: 
380 Nm při 1750 ot.
Hmotnost: 
1595 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,2 s
Max.rychlost: 
180 km/h
Spotřeba: 
5,0 l/100 km (komb.)
Cena: 
875 040 Kč
Autor: 
HONZA STACHA
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)