Evoluci a módním trendům navzdory

Land Rover Defender 110 Double Cab Pick Up S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 9. 2012  /   Aktualizováno: 7. 9. 2012
Evoluci a módním trendům navzdory
Nový moderní vůz se snaží vyhovět potřebám svého majitele. U Defenderu je to obráceně.

Někdy se mu říká, že je jako automobilový dinosaurus. Evoluce, díky které se tu za ty desítky let, co je Defender s námi, objevila zcela nová kategorie SUV a dalších kříženců, včetně různých kupé se čtyřmi dveřmi a dalších antagonismů, Defender cíleně opomíjela a nechala ho žít svým vlastním životem. Za zhruba šedesát let prodělal jen minimální změny, takže si ho při vyslovení jeho jména umí představit i ta nejméně auty políbená slečinka.
Nicméně ještě předtím, než by se v roce 2015 měl objevit radikální nový nástupce krátké verze, který už teď vyvolává debaty o riziku zániku až dosud nejstabilnějšího pilíře autoprůmyslu, Defender jednu výraznější změnu prodělal. Dostal nový motor. Naftová dvačtyřka totiž splňovala jen normu Euro 4, což na většině trzích nevyhovuje. Nový čtyřválec, který projde normou Euro 5, má filtr pevných částic a o dvě deci méně. Výkony se ani neměnily, zůstaly na 122 koních a 360 Nm při identických otáčkách. Jen se teď dokáže rozjet až stopětačtyřicítkou. Jo a měl by být o něco méně hlučný. Pokud by vás to opravdu zajímalo, v praxi se vlastně nezměnilo vůbec nic. Žít s ním pouze ve městě by se odvážil jen blázen. Nejenže najít dostatečně prostorné místo na parkování je opravdové dobrodružství divočiny, ale budete se modlit, abyste se nemuseli na parkovišti otáčet. Já nejsem zrovna prototypem nějaké křehotinky, která neuzvedne krabici od banánů, ale občas jsem musela zpátečku řadit oběma rukama, a plné rejdy spolehlivě nahradily dvacet minut ve fitku.
Všechno výše zmíněné ale ve světle jeho schopností znamená prkotiny. Kdo by si ho pořizoval kvůli kultivovanosti, ne? Jistě, je tvrdý, na dálnici pořád poskakuje, a když se rozhodnete jet sto třicet, aerodynamika pojízdného kvádru si vybere svou daň v nádrži. Mnohem důležitější ale je, že jeho za léta prověřené schopnosti nijak nevyměkly. Defender je tou nejlepší volbou, pokud někdo skutečně potřebuje pracovní nástroj. Ani Mercedes G nemá odpověď na širokou nabídku různých variant karoserie a nastavení cen. Dokud někdo nepřijde s něčím použitelnějším mimo silnici, spíš to vypadá, že dinosaurus Defenderus stojí na samém vrcholu své evoluční větve.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2198 ccm, turbodiesel
Výkon: 
122 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
360 Nm při 2000 ot.
Hmotnost: 
2042 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
15,8 s
Max.rychlost: 
145 km/h
Spotřeba: 
11,1 l/100 km
Cena: 
853 289 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)