Klidně a rozvážně

Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic
Čtěte více: Testy
Vydáno: 18. 9. 2012  /   Aktualizováno: 18. 9. 2012
Klidně a rozvážně
Mercedes E se s pohonem všech kol neprodává ani z poloviny – a je to škoda.

To, že pošlete velké rodinné kombi do zatáčky pod plynem takovým způsobem, až se bojíte, abyste si neodřeli přední nárazník nebo rovnou neobrousili zrcátko, sice úplně nepatří k bontonu, ale když testujete čtyřkolku, pak prostě musíte vyzkoušet všechno. Éčko se přitom ani nehlo. Prostě se tam složilo, zatočilo, elektronika se chvíli soustředila na svou práci a Mercedes vystřelil jako špunt z láhve.
Na začátku se sluší napsat, že Mercedes byl první automobilkou, která v roce 1987 nabídla kombinaci naftového motoru a pohonu všech kol ve třídě rodinných aut. Model 300D 4matic se sice nestal nejprodávanějším, ale Audi i BMW mělo pár dalších let o čem přemýšlet a co vyvíjet. Dneska je pohon všech kol téměř standardem pro všechna velká audi a BMW prodává přes šedesát procent všech svých pětkových modelů jako čtyřkolky. Mercedes necelou polovinu. Kde je problém?
Nikde. Nehledejte ho. Možná je to o tom, že zákazníci Mercedesu jsou stejně tradiční jako značka sama o sobě, protože jinak 4matic zdatně konkuruje systémům quattro i xDrive. Pohon všech kol zajišťuje planetová převodovka a vícelamelové spojky a elektronika umí měnit poměr výkonu mezi nápravami od 30:70 až do 70:30 podle aktuálních jízdních podmínek. ESP pak tady úspěšně supluje vektorování točivého momentu a 4matic tak nemá problém ani s rozjezdy, kdy jsou kola auta na různě kluzkém povrchu.
Bezmála pětimetrová délka a hlavně celkový charakter auta nejsou ničím, co by ve vás mělo vyvolávat touhy po adrenalinu. Naopak. Tohle auto si zamilujete pro jeho klid a plavnost. Přestože byste se mohli setkat s názorem, že čtyřválec je pro tak velké auto málo, pak výkon 204 koní a hlavně gigantický točivý moment 500 Nm naznačují něco jiného. Auto nedostatkem rozhodně netrpí a nově montovaný sedmistupňový automat umí plně využít charakteristiku motoru. Řadí brzy, klidně i pod dvěma tisíci, a jediné, co by vám mohlo vadit, je manuální řazení, kdy elektronika reaguje s překvapivým zpožděním. Buďte však v klidu, na řazení si ani nevzpomenete. Když potřebujete předjet, tak prostě přišlápnete plyn a auto plynule zrychlí. Právě tehdy a pak ještě na volnoběh si ale možná uvědomíte, že větší šestiválce jsou o trochu kultivovanější.
Vzduchové pérování na zadní nápravě spolu s řízením s velkorysým převodem a spoustou tlumicích materiálů zaručují, že se k vašemu pozadí i uším dostane maximálního komfortu, a tak se pohybujete rychleji, než je zdrávo. Ostatně tento kombík se bude nejlépe cítit na německém autobahnu, o tom žádná.
Je to skvělé rodinné auto. Pohodlné, rychlé, se spoustou místa na zadních sedadlech a obrovským kufrem, který má nízko položenou nakládací hranu a je dokonale využitelný. A klidně ho můžete mít i se čtyřválcovým naftovým motorem.

Technické údaje
Motor: 
naftový čtyřválec, 2146 ccm
Výkon: 
204 koní v 4200 ot./min.
Toč. moment: 
500 Nm v 1600 ot./min.
Hmotnost: 
1865 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,1 s
Max.rychlost: 
230 km/h
Spotřeba: 
6,0 l 100 km
Cena: 
1 311 600 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)