Extravagantní převlek

Kia Sportage 2.0 CRDI
Čtěte více: Testy
Vydáno: 27. 9. 2012  /   Aktualizováno: 27. 9. 2012
Extravagantní převlek
S lehkou nohou vládne uvnitř klid a pohoda. Přesto motor nezapře svůj apetit.
Čtěte více: Kia Sportage 2.0 CRDI

Spotřeba 9,2 litru! Takovou hodnotu ukazoval palubní počítač, když jsem si auto od Honzy vzal. Jezdil s ním delší trasy domů a na pilu rozhodně netlačil. Počkat, vždyť tohle má být dvoulitr v naftě a ne nějaký třílitrový V6. Letmý pohled do techničáku to potvrdil. Tak proč 9,2 litru? Měl bych to zkusit stáhnout, řekl jsem si. Oči přeběhly přes údaj hmotnosti auta, která je nějakých 1600 kg. Ale stejně, musí to jít níž…
Při jízdě po Praze mě překvapil klid uvnitř. Motor je příjemně odhlučněný a rázy od nerovností jsou dobře utlumeny. Hodně se na tom podílejí i vysokoprofilové šestnáctky s rozměry 215/70, o ostatní se pak postará příjemně naladěný podvozek se zavěšením MacPherson vpředu a multilinkem vzadu. Přes nerovnosti prostě přejedete s překvapující lehkostí. S hledáním pozice za volantem jsem neměl se svými 175 cm nejmenší problém a ovládací prvky jsou tam, kde mají být. Nikam se nemusíte natahovat, kolem sebe máte dostatek prostoru a ani řadicí páku šestistupňové manuální převodovky nemusíte lovit nějak nízko. Sedačky vám rozhodně na cestách křivici a bolest zad nezpůsobí. Sedí se v nich pohodlně a dokonce můžeme mluvit o nějakém bočním vedení, která vám v tomto autě stačí. Pak se ale projeví daň za extravagantně střižený exteriér auta, který na rozdíl od kolegy – Hyundai ix35 – nevypadá tak suše. Problémem jsou hlavně široké A-sloupky, za které se v určitých situacích schová i přerostlé SUV. A ono to s tím výhledem nevypadá růžově ani dozadu. Sportage není žádný obr, na délku měří cca 4,4 metru, ale opticky jako velké auto opravdu vypadá. Prosklená část zabírá malou plochu karoserie, což sice podporuje mohutný vzhled, ale nadále zhoršuje výhled. Parkovací kamera by se určitě hodila.
Díky dynamickému vzhledu vás může napadnout cosi o sportovnosti. Napadlo to i mě. Jenže tam, kde vysoký profil pneu zářil ve městě, je tady najednou na obtíž. Příčné zrychlení brzy převládá nad přilnavostí. Motor s 136 koni a točivým momentem 319 Nm vám v tom nepomůže a při sportovnější jízdě na to nestačí. Ne, tohle opravdu není činnost, ve které by si Kia Sportage libovala, a poměrně přesné řízení vám nedostatek výkonu a nadání nenahradí. 319 Nm se hodí na dálnici, kde Kia cestovní rychlosti zvládá na jedničku a nedělá jí to žádné problémy. Jízdu po dálnici a pohodlné hovění v sedačkách mi znepříjemňoval jen hluk vzduchu kolem velkých zrcátek a občasné korekce volantem. Foukal dost vítr a pneu s vysokým profilem to rády nemají. 
Většinu času jsem trávil stejně jako každý majitel na normálních silnicích, ve městě a na dálnici. S vědomím mého předsevzetí na začátku testu jsem se nedočkavě podíval na údaj palubního počítače o průměrné spotřebě. Zklamaný jsem si přečetl hodnotu 8,2 l. Na dieselový dvoulitr je to pořád moc. Příště se budu snažit ještě víc. Nebo že by se měla snažit Kia?

Technické údaje
Motor: 
naftový čtyřválec, turbo, 1995 ccm
Výkon: 
136 koní v 4000 ot./min.
Toč. moment: 
319 Nm v 1800 ot./min.
Hmotnost: 
1600 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,3 s
Max.rychlost: 
181 km/h
Spotřeba: 
5,7 l/100 km
Cena: 
632 900 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)