MPS dokáže i nadále svými výkony řidiči vyrazit dech

Mazda3 MPS
Čtěte více: Testy
Vydáno: 3. 10. 2012  /   Aktualizováno: 3. 10. 2012
MPS dokáže i nadále svými výkony řidiči vyrazit dech
Má své mouchy, ale poměrem ceny a hodnoty se právem vysmívá konkurenci.
Čtěte více: Mazda3 MPS

Dříve byla Mazda3 MPS kritizovaná za to, že je až moc nevycválaná, příliš straší řidiče a ten se s ní musí v zatáčkách neustále přetahovat. S motorem i s volantem, do kterého se přenášejí rázy od kol a točivý moment. Nové MPS je v jistém ohledu civilizovanější. A jak hned remcají pisálkové? Prý Mazda vyměkla, majitelé se přece chtěli s autem prát. No páni.
Podle mého je japonská ostrá trojka výborná. Neuvěřitelně rychlá na okresce, vyžadující od řidiče odvahu a pozornost. Řízení jde občas opravdu zbytečně lehce a s volantem už se nebudete prát tak často proto, že na první a druhý stupeň vám elektronika omezuje porci krouťáku s ohledem na úhel natočení volantu a kol. Pokud tedy někdo viděl ve škubání volantem a hrabání kol jediný a trochu zvrhlý zdroj zábavy, ano, MPS už není tak zběsilé.
Tuhý a jistý podvozek dá vědět, co se s ním děje, a pořád se chová jako ještě nedostatečně zkrocený koník. Líbí se mi, že po zmíněné úpravě řídicí jednotky je ideální s MPS jezdit tak, abyste se drželi nejčistší stopy, protože pak pojedete opravdu rychle a plynule. Šestikvalt je k tomuto účelu poskládán dokonale, dráhy jsou krátké a kvalty do sebe krásně zapadají.
Přitom stačí mávnutí kouzelného proutku a trojka se změní na cestovní auto. Je uvnitř stejně prostorná jako jakýkoli běžný hatch, navíc má praktických pět dveří (Renault Mégane R.S. nebo VW Scirocco se proto v roli rodinného hatche moc dobře necítí) a použitelný kufr.
Navzdory snaze odlišit MPS od průměrných sourozenců dramatičtějším vzhledem se může snadno stát, že nedostatečně obeznámené spolujezdce nic nepřipraví na to mohutné zrychlení na stovku za 6,1 sekundy a nebo schopnost brzdit takhle ostře. Mazda3 MPS ale není všestranná na sto procent, extrémně tvrdý podvozek a hluk od kol i všudypřítomné dunění 2,3litrového čtyřválce mohou na cestách trochu otravovat. Ještě horší je to ale na dálnici, protože kvůli kratšímu zpřevodování na šestku už při 140 km/h točíte 3500 otáček, takže hluk je trochu nepříjemný. Jenže nikdo z konkurence na tom není o moc lépe, ale spíše hůře (zdravíme Focus RS). I kdybyste k jejím slabším stránkám ještě přičetli málo jadrný zvuk, těžko se argumentuje nad ceníkem. Mazda3 MPS stojí v akci neuvěřitelných 600 tisíc korun, a přitom je plně vybavená. Golf GTI nebo Scirocco R stojí o sto, resp. dvě stě tisíc víc! Je přitom o sto tisíc horší? V žádném případě. Je pořád stejně divoká, když si to budete přát, jen pro běžnou jízdu zkrotila pubertální hormon. Podle mě je to dobře. Pokud by člověk občas také nepotřeboval normálně někam dojet, určitě by si nekupoval pětidveřový prostorný hatch, ale něco ultimativnějšího.
Není nejdrsnější ani nejzábavnější, nemá ani extra sexy zvuk, ale nabízí fantastický poměr ceny a výkonu. Nešla skoro až pod cenu?

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 2261 ccm, turbo
Výkon: 
260 koní v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
380 Nm při 3000 ot.
Hmotnost: 
1381 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,1 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
9,6 l/100 km
Cena: 
599 900 Kč (v akci)
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Mazda3 MPS
Mazda3 MPS je brutálně rychlá, stejně jako minulá generace. Jenom rychlost ale nestačí…
Zdání klame. Když se díváte na fotky, je to něco úplně jiného než vidět novou Mazdu3 MPS na vlastní oči. Vypadá jako ten nejrohatější čert...