Pan neprůstřelný

Škoda Superb 2.0 TDI DPF 4x4 DSG
Čtěte více: Testy
Vydáno: 26. 10. 2012  /   Aktualizováno: 26. 10. 2012
Pan neprůstřelný
Je těžké k němu nevzhlížet. A nedivíme se pupíkům z Volkswagenu, že s ním mají problém.

Už si nevzpomínám, kdy jsem řídil Superb naposledy. Před rokem? Možná. Ale umím si představit, že bych s ním jezdil každý den. Klidně mě nařkněte z nacionalismu, ale jsem rád, že je to auto vyrobené v Čechách – a i to by pro mě byl jeden z důvodů při výběru.
Solidnost. Na popsání Superbu vám od samého začátku jeho existence opravdu mohlo stačit jedno jediné slovo. Začne to, už když vezmete za kliku, a pak už je to velkolepé představení od A až do Z. Tedy skoro. Šest dnů v týdnu jsem žil se Superbem v naprostém souznění. Obdivoval jsem kvalitu jeho interiéru, užíval jsem si sedačky i způsob, jakým se ovládá, úplně nejvíc mě ale fascinovalo jeho odpružení a způsob projíždění zatáček.
Ne, řidičské auto si opravdu představuji jinak, ale přesné řízení bez vůle, chytrý pohon všech kol, co umí poslat výkon i na zadní nápravu, a hlavně fantastické odpružení spolu s uložením náprav znamenají, že kvalita jízdy je jednoduše skvělá. Chová se, jako kdyby byl o metr kratší, a inteligentní čtyřkolka je na hony vzdálená prvním haldexům z devadesátých let.
To samé se týká i motoru a převodovky. Čtyřválcový turbodiesel a dvouspojkové DSG je nejoblíbenější kombinace napříč celým koncernem VW a naprosto to chápeme. Jestli se zpočátku těmto motorům s vysokotlakým vstřikem Common Rail vytýkalo dunění v nižších otáčkách a všeobecně málo kultivovanosti, tak na to už můžete rovnou zapomenout. Náznaky tu jsou, jen když motor úmyslně podtáčíte, ale jinak bez stížností. A to samé se týká i převodovky, jejíž software se neustále vylepšuje. Ty tam jsou doby, kdy se jednotlivé kvalty hádaly nebo převodovka cukala. A jak se ukazuje, ani s výdrží nejsou problémy.
Jenže zatímco Passat si můžete v konfiguraci 2.0 TDI, DSG a 4x4 objednat s výkonem 170 koní, tak Superb má z politických důvodů pořád jen 140 k a 320 Nm. Jak už jsem naznačil, šest dní v týdnu vám to bude nejspíš úplně jedno, protože stejně budete jezdit v autě maximálně ve dvou. A stovka za 10,8 s zní podstatně hůř, než jaká je skutečnost, zejména pak pružné zrychlení je úplně v pohodě. Jenže když pak v autě jedou čtyři dospělí a využije se ten obrovský kufr, tak je ten motor najednou slabý. A to nejen pocitově, ale i ve skutečnosti. Víc šlapete na plyn, motor se více ozývá a vyšší otáčky i zátěž znamenají také vyšší spotřebu. Ta se jinak běžně pohybuje okolo 6,6 l/100 km.
No a nezbývá než zmínit cenu, která odpovídá kvalitám auta. V této konfiguraci se nemusíte ani moc snažit, abyste se s příplatky dostali přes milion. Kroutíte hlavou? Chyba, tohle auto za ty peníze prostě stojí.

Technické údaje
Motor: 
turbodiesel, 1968 ccm
Výkon: 
140 koní
Toč. moment: 
320 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1600 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,8 s
Max.rychlost: 
201 km/h
Spotřeba: 
6,3 l 100 km
Cena: 
950 900 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)