Vypilovaná ovladatelnost má větší váhu než výkon

Toyota GT86
Čtěte více: Testy
Vydáno: 8. 11. 2012  /   Aktualizováno: 8. 11. 2012
Vypilovaná ovladatelnost má větší váhu než výkon
Fantasticky ovladatelné kupé tradiční koncepce. Interiér mohli lépe dotáhnout, ale bude to ve výsledku někoho trápit?
Čtěte více: toyota gt86

Psát o autě, o kterém jste četli do posledního šroubku, není věc jednoduchá. Zaujmout zmlsaného a dokonale informovaného čtenáře je téměř nadlidský úkol. Proto vás tu nebudu zbytečně napínat a vyklopím to rovnou – GT86 je fantastické auto. A zaslouží si ovace i proto, že přichází po mnoha letech výroby nudných aut, kdy Toyota zanevřela na skutečně sportovní vůz, který by vás bavil řídit. Přitom ambice Toyoty nebyly malé – tato zábavná zadokolka s technikou Subaru a investicemi i finálním laděním pod vedením Toyoty by ráda pokračovala v rodokmenu po stopách Toyoty 2000GT a Corolly AE86.
Jestli vás, stejně jako mnoho lidí, nezaujal vzhled auta na fotkách, vězte, že ve skutečnosti vypadá o dost lépe. Sympatické je i to, že design vozu navrhovali s ohledem na co nejnižší odpor vzduchu. Naopak fotky klamou v případě interiéru. Ve skutečnosti vás překvapí lesklými a ne zrovna líbivými plasty, přestože na fotografiích kabina působí o dost luxusněji. Tolerantní osoby toto samozřejmě benevolentně přejdou pro schopnosti auta na silnici, které i podle mého názoru znamenají daleko víc než superhezká kabina, ale pochopím, když to někoho začne po čase trochu mrzet.
Naopak nikdy vás neomrzí, jak dobře se ve voze sedí. Má přímo ukázkovou pozici za volantem, se sedačkou tak akorát nízko nad silnicí a s dobrým výhledem. Sedačky ale vypadají sportovněji, než ve skutečnosti jsou. Možná ale nepadly stoprocentně mojí postavě, takže ani tuto maličkost nelze brát jako výtku.
Jak vidíte, GT86 získává body prakticky na všech frontách. Nejvíce ale za to, jak jezdí. S každou zatáčkou vás neustále překvapuje odoláváním náklonů a schopností držet se čisté stopy. Cítíte, jak jen mírným natočením volantu s dobře nastaveným posilovačem s příjemným odporem se kola v zatáčce natočí přesně tam, kam jste měli v plánu. Zrovna v případě GT86 každého zajímá spíše schopnost dívat se na svět skrze boční okno, ale ne vždy a všude jedete bokem – a dokonalá vyváženost vozu je opravdu ohromná. Vše navíc podporují i tak akorát tuhé brzdy a přesná šestistupňová manuální převodovka.
V testovací flotile byly i dva vozy s automatem, o jejichž klíčky se bitka opravdu nestrhla. Na někoho ale zbýt musely – a byla jsem to já. Ale víte co? Jsem za tu zkušenost ráda. Podle tiskových zpráv má sice automat přeřadit za dvě desetiny vteřiny, v praxi se ale potvrzuje, že automatickou převodovku za nemalou sumu 40 tisíc by volil pro toto auto jedině blázen. Když se nebudete spoléhat na pádla pod volantem, ale na plně automatický mód, při rychlém prošlápnutí plynu automat reaguje tak, jako by se vás ptal: „Fakt chceš podřadit?“ A jindy naopak drží otáčky zbytečně vysoko. Navíc na silnici krade autu výkon. Když už jsme u něj – někdo tvrdí, že zrovna toho GT86 nemá nazbyt. Možná ho neměla tolik na rovinkách okruhu Parcmotor Castellolí, kde jsme jezdili. Ve skutečnosti ale plochý čtyřválec od Subaru s dvoustovkou koní a 205 Nm naprosto stačí. A vůbec nevadí, že v dnešní době vám mnoho turbomotorů v obyčejných hatchbacích nabídne vyšší hodnoty. Toyotě totiž šlo spíše o vypilovanou ovladatelnost než o výkonové hodnoty.
Pro český a slovenský trh Toyota letos vyčlenila čtyřicet aut. Takhle fantastické auto pro řidiče je vzácnější než voda na poušti.

Technické údaje
Motor: 
plochý čtyřválec, 1998 ccm
Výkon: 
200 koní v 7000 ot./min.
Toč. moment: 
205 Nm při 6400 ot.
Hmotnost: 
1239 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,6 s
Max.rychlost: 
226 km/h
Spotřeba: 
7,8 l/100 km
Cena: 
799 900 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Toyota GT 86
Toyota GT 86
Šéf projektu GT86 úplně neodkryl karty, takže představivost fanoušků GT86 může běžet dál naplno.
Tetsuya Tada, hlavní inženýr průlomové Toyoty GT86, v rozhovoru pro Autocar prozradil, že jeho tým zahá...
Subaru BRZ
V Japonsku se představily dvě nové verze jednovaječných dvojčat Subaru BRZ/Toyota GT86. Verze BRZ RA je v podstatě zá...
Porota složená z českých novinářů zvolila Auto roku 2013.
Každý rok vyhlašuje porota složená z motoristických novinářů po vzoru evropské ankety ví...
Podle nás dvousetkoňový atmosférický motor lehké Toyotě GT86 bohatě stačí, aleu Gazoo Racing si...
Toyota GT86
Po dlouhém strastiplném čekání dostala Toyota GT86 konečně to, co bezpodmínečně nutně potřebovala -...
Mít božskou Toyotu GT86 ve svém životě je radost. Lehká zadokolka s manuální převodovkou a samosvorem je...
Losí test je polooficiální zkouška stability při vyhýbacím manévru, kterou vymysleli ve...