Audi A6 dostalo výkonný diesel, aby konkurovalo BMW 535d

Audi A6 3.0 BiTDI quattro
Čtěte více: Testy
Vydáno: 9. 11. 2012  /   Aktualizováno: 9. 11. 2012
Audi A6 dostalo výkonný diesel, aby konkurovalo BMW 535d
Naftová vlajková loď Audi A6 má výkonu na rozdávání, ale zábavu sportovního ražení od ní nečekejte.

Osm let je i na poměry autoprůmyslu dlouhá doba. Přesně tak dlouho trvalo Audi, než přišlo s odpovědí na jeden z nejschopnějších moderních naftových sedanů, BMW 535d. Audi, stejně jako BMW, přešlo na systém dvojitého přeplňování, aby využilo potenciál šestiválcového třílitru. Jednotka BiTDI bude nabízena i pro A6 Avant, A6 Allroad a A7 Sportback.
Základní architektura motoru je identická se slabšími V6 TDI v nabídce A6. S objemem 2967 ccm je jen 44 cm dlouhá a váží necelých 200 kg. Má blok motoru z tlakové grafitové litiny, hliníkovou hlavu a inteligentní dvouokruhový chladicí systém, který dokáže „obejít“ klikovou skříň a přispět k rychlejšímu zahřátí motoru a lepší efektivitě při částečné zátěži. Čtyři vačkové hřídele jsou poháněny dvěma rozvodovými řetězy, což snižuje tření i hmotnost ve srovnání se systémem se čtyřmi řetězy.
Pro dosažení vysokých výkonů byla použita sekvenční turba. Jedno malé (s variabilní geometrií lopatek), které zvyšuje výkon v nízkých otáčkách, a velké pro vyšší výkony nad hranicí 3500 otáček, čemuž pomáhá i podtlakový ventil. Výkon 313 koní mezi 3900 až 4500 otáček se BMW vyrovná, zatímco točivý moment (650 Nm mezi 1450 až 2800 ot.) dokonce 535d překonává. Proto je třeba brát údaj o stovce za 5,1 s vážně. A co je na rychlých dieselech tak přitažlivé především: slibuje vynikající spotřebu 6,4 litru nafty. Pro tento motor se nabízí jediná převodovka, osmistupňový automat, a pohon všech kol. BiTDI není propagován jako plnokrevný sportovní model, ale spíš jen jako další z řady motorových variant. Můžete ho samozřejmě okrášlit výbavou S-line, přikoupit adaptivní podvozek Drive Select nebo sportovní řízení s variabilním účinkem posilovače. Naše testované auto se ale obešlo bez všech těchto nadstandardních pomocníků, a co je zvláštní, chybělo tu dokonce i to skromné označení BiTDI na karoserii.
Vedle 535d nebo Jaguaru XF 3.0D Audi postrádá dynamickou jiskru. Také odezva na plyn by se mohla zlepšit. Když náhle zadupnete pedál, chvíli trvá, než převodovka podřadí, a další sekundu, než zaberou turba. Jakmile se ale nesete na vlně síly motoru, získá si okamžitě respekt. Prosviští skrz převodové stupně až přezíravě rychle a nejlépe se cítí mezi 3000 až 4500 otáček. Vystřeluje A6 vpřed takovým stylem, který si můžete užít jedině na rychlostně neomezených úsecích německé dálnice. Jenže co na těch, kde máte limit sto třicet? BMW 535d jsme na těchto stránkách velebili nejen pro nespoutané výkony, ale i za to, že se ovládá s příchutí sportovního auta. A6 je ale z jiného těsta. Je komfortnější a kultivovanější a zaměřená více na firemní zákazníky než na řidičské nadšence. Má také velký volant a okolo středu lehce pomalé reakce, takže příď auta se hůř nasměrovává do náročnějších zatáček. Náklony nemá pod kontrolou víc než běžný rodinný naftový hatchback. Když nešlapete na plyn, přilnavost je mezi přední a zadní nápravu rozdělena vlastně celkem rovnoměrně, ale při tvrdší jízdě se objeví více nedotáčivosti, než by si řidič přál. Moc přirozeného sportovního přístupu si neužijete. Jak už jsme ale zjistili dříve, vyváženost A6 úzce souvisí se zvolenou výbavou. Kupte BiTDI s paketem S-line a budete mít vynikající stroj, který se vyrovná 535d M Sport. Tato jízda nás ale utvrdila v tom, že dokonce i ideálně nakonfigurované BiTDI bavorského konkurenta dynamickou vytříbeností nezastíní. Ve standardní verzi je komfortní, dobře zpracovaná a použitelná na každý den, a samozřejmě velmi výkonná, ale čekali jsme víc. Není to naftová S6.

Technické údaje
Motor: 
V6, 2967 ccm, twin-turbodiesel
Výkon: 
313 koní ve 3900 ot./min.
Toč. moment: 
650 Nm při 1450 ot.
Hmotnost: 
1865 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
5,1 s
Max.rychlost: 
250 km/h (el. omezena)
Spotřeba: 
6,4 l/100 km
Cena: 
1 444 000 Kč
Autor: 
MATT SAUNDERS
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)