Nová třídveřová jednička je králem výkonů

BMW M135i automat
Čtěte více: Testy
Vydáno: 11. 1. 2013  /   Aktualizováno: 11. 1. 2013
Nová třídveřová jednička je králem výkonů
Po první zkušenosti se před námi rýsuje nejzábavnější auto od BMW. Neskutečné výkony, přilnavost i vyváženost z něj udělaly silniční zbraň. Ty peníze za to stojí.
Čtěte více: BMW M135i automat

Střídání suchých a navlhlých zatáček a úzkých silniček by měl pro hot hatch s výkonem 320 koní trápících zadní kola znamenat opravdu velkou výzvu. A jestli vám tento číselný údaj rozsvítí v hlavě varovnou kontrolku, jste na správné stopě. Je to jen o 20 koní méně než 1M Coupé, jehož výroba nedávno skončila. Pokud má příplatkový osmistupňový automat, M135i udělá jen prásk, prásk, PRÁSK a na stovce je za 4,9 sekundy. Když zůstanete u manuálu, čas se prodlouží na 5,1 sekundy, protože s delším zpřevodováním nelze přeřazovat tak rychle.
Buďte si ale jisti, že tahle třídveřová jedničková řada je neskutečně, náruživě a návykově rychlá, až si možná pomyslíte, že má slušný potenciál vás roznést na kopytech, pokud se odvážíte dotknout tlačítka stabilizačního systému. Jenže první horlivější zkouška na deštěm zkropené zatáčce odhalila mnohem větší zásobu přilnavosti, než jsme čekali. Tak hlubokou, že pokud DSC vypnete jen zčásti, musíte mít skutečně těžkou pravou nohu, abyste širší gumy 245/35 R18 na zadních kolech donutili bruslit. A když se vám to povede, ve smyku je bude hlídat „virtuální“ elektronický samosvor, přibrzďující rychlejší kolo.
Auto tedy funguje skvěle a je dobře ovladatelné a sebejisté – tím spíš, že jako zadokolka je to opravdu perfektně vyvážená hračka. Přesvědčila nás o tom jedna úzká a pomalá zatáčka, kde se i přes snad až příliš rychlý nájezd neprojevil ani náznak nedotáčivosti. I tak se ale připravte na to, že oranžovou blikající kontrolku ESP uvidíte velmi často, což ale není s ohledem na takovou palebnou sílu a pohon zadních kol nijak překvapující.
Zní to sice perverzně, ale nejlepší zážitek z jízdy se dostaví, pokud u příplatkového adaptivního podvozku navolíte režim Comfort. Ten totiž změkčí elektronické tlumiče a odlehčí řízení, takže celé šasi je komunikativnější a umí lépe tlumit nerovnosti. Nejlepší devízou je ale více citu ve volantu. Režim Comfort samozřejmě prodlouží prodlevu automatu při řazení a také jeho chuť podržet zařazený stupeň déle, ale to snadno vyřešíte zařazením voliče doleva a režimem Sport, který řazení zase přiostří. A pak si užijete tu správnou vzrušující a rychlou jízdu, nadšený řev šestiválce podbarvený jemnými kopanci při řazení, střílení z výfuku, sevření sportovních sedaček a výbornou pozici za volantem. Ačkoli někteří mohou toužit po nekompromisním charakteru 1M Coupé, podvozek M135i není tak prkenně tvrdý, má delikátnější řízení a lépe se s ním žije. No a je také o více než 200 tisíc levnější, než bylo BMW 1M Coupé.
Dobrá, musíte oželet technicky vyspělejší odlehčený podvozek a ty masivní brzdy, ale i silnější brzdy s modrými třmeny u M135i jsou dostatečně efektivní – a nezapomínejte, že tohle auto má platformu nejnovější jedničky a těží ze speciálně upravené geometrie a vlastních pružin, tlumičů i stabilizátorů.
Vizuálně se M135i dá poznat podle nového předního nárazníku s většími nasávacími otvory, nového zadního nárazníku s dvojicí koncovek výfuku a nových 18palcových kol s širšími pneumatikami na zadní nápravě. V interiéru najdete sedadla v kombinaci látky a alcantary, hliníkové lišty a černé čalounění stropu. Sice jsou to poměrně malé detaily, vyvolají ale aspoň trochu sportovnější nádech. Interiér je celkově robustní, i když na elegantně navrženou a hezky zpracovanou kabinu Audi A3 úplně nemá.
Na zábavnosti M135i se značnou měrou podílí řadový šestiválec. Má turbodmychadlo typu twin-scroll s variabilní geometrií lopatek statoru, proměnné časování sacího i výfukového vačkového hřídele, variabilní zdvih ventilů i přímé vstřikování. Díky všem těmto technickým vymoženostem má téměř nezaznamenatelnou prodlevu. Museli byste se opravdu snažit, abyste nějakou vůbec postřehli. Jedině snad pokud byste řadili manuálně a nechali otáčky růst na dvojku od tisícovky až k 7500 otáček. Teprve tehdy byste si všimli, jak ručička před 1300 otáčkami nabíhá pomaleji. V ten moment totiž motor dosahuje své špičky 450 Nm, které má až do 4500 otáček. Do té chvíle nabíhají otáčky svižně, ale jakmile tento vrchol mine, ručička otáčkoměru provede bleskový útok na červené pole.
Odezva na plyn není tak okamžitá jako u atmosférické M3, ale pro většinu situací je ostrá až dost. Když je šestiválec spárovaný s automatem, dokáže bez zjevné námahy rozjet auto z projížďkového tempa až k elektronicky omezené maximálce 250 km/h. Divize M poladila výfuk, aby vydával ten správně šťavnatý soundtrack, díky němuž bude probírání se těmi osmi stupni skutečná zábava, ačkoli občas může být jeho hlasitost až unavující. Naštěstí se na dálnici celkem ztiší. Máme pocit, že stejný případ to bude i s jízdním komfortem, protože i na většinou hladkých německých silnicích se auto občas nepříjemně zatřáslo.
Nic z toho ale nedokáže zkazit přitažlivost vozu, který si právem zaslouží zařazení mezi ta nejzábavnější auta, která BMW v současnosti vyrábí. S ohledem na výkony má slušnou cenu, a především má velmi schopný a neméně zábavný podvozek. Jen je škoda, že jedničkové BMW, ať už třídveřové, nebo ne, není na pohled přitažlivější, jako se to povedlo Opelu s Astrou GTC. Ale možná nás příští kupé řady 1 v tomto ohledu mile překvapí.

Technické údaje
Motor: 
řadový šestiválec, 2979 ccm, turbo
Výkon: 
320 koní v 8500 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm při 1300 ot.
Hmotnost: 
1515 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h (el. omezena)
Spotřeba: 
7,5 l/100 km
Cena: 
1 135 975 Kč
Autor: 
Richard Bremner
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)