Prudce návyková

BMW M135i
Čtěte více: Testy
Vydáno: 21. 1. 2013  /   Aktualizováno: 21. 1. 2013
Prudce návyková
První jednička vzniklá z bohatých zkušeností BMW a M division. Lépe to snad už ani nejde. Nebo snad ano?
Čtěte více: BMW M135i

Okamžitě zapomenete na to, co vám říkali o větším kufru a prostoru uvnitř. Nový displej a pozměněnou architekturu palubní desky v tu chvíli vaše oči ani nezaregistrují. Budou lítat ze strany na stranu a hltat silnici před vámi. Budete muset pořádně zapojit krční svaly, protože automat umí řadit tak tvrdě jako závodní sekvence a podvozek se kontaktu s povrchem nevzdává. Pevně sevřete volant a uvolněte lokty, jen tak budete cítit, co auto dělá, nevysypete to v první zatáčce a získáte silnou závislost. BMW M135i je totiž zatraceně návykové auto.
Každé sešlápnutí plynu rozezní tvrdý, svalnatý a zároveň krásně hladký třílitrový šestiválec s výkonem 320 koní. Ten zvuk je… Skoro jako v M3 E46. Jen ne tak vysoký a kovový. Jasně slyšíte, že pod kapotou řve řadová šestka. A obavy z přeplňování a prodlevy na plynu pusťte z hlavy. Zdá se, že technologie TwinPower Turbo nepochází z téhle planety – reakce na plyn je okamžitá a motor otáčky zbožňuje. Projíždím vracečkami, kvalita asfaltu se nebezpečně střídá. Vedle zvuku, zátahu a drsného projevu motoru doprovází chytání apexů a lehká kontra za volantem ještě jeden dokonalý vjem. Ta převodovka je vážně superrychlá. DSG, DKG a další dvouspojky umí řadit rychle a ve sportovním režimu i příjemně tvrdě. O tom žádná. Jen hrstka automatických převodovek to zvládá stejně. Osmistupňový automat v M135i vám stejnou rychlost a svou drsnost ukáže levou zadní. Odezva na zatáhnutí pádla je blesková a meziplyny při podřazování ukázkové. Systémy kontroly ventilů (Valvetronic) a vaček (Double Vanos) v tomhle orchestru druhé housle rozhodně nehrají. Také díky nim motoru ani ve vysokých otáčkách nedochází dech.
Poklonu zaslouží i ti, kdo ladili podvozek, protože harmonie je to správné slovo, které jeho chování vystihuje. Vpředu má elastokinematické zavěšení speciálně vyladěné pro M135i a celkově je auto snížené o centimetr. Jasně že je sportovní a tuhý. Přehnaná tvrdost a poskakování jsou mu však cizí i ve sportovním režimu. Okamžitě si vzpomenu na 1M Coupé. Na správné silnici září, ale stačí, aby asfalt zhrubl a povrch byl všelijaký, jen ne zrcadlově hladký, a máte plné ruce práce. A pokud nechcete políbit strom vedle silnice, musíte zvolnit. Brzdy v M135i podvozku ostudu nedělají. Jsou větší než standardní, vpředu mají čtyři pístky s logem M, vzadu dva a dávkovat se dají krásně progresivně. Žádné vyražení zubů o volant po prvním sešlápnutí pedálu. Meze přilnavosti se mohou zdát nekonečné nejen díky pečlivě odladěnému podvozku. Speciálně pro M135i vyvinuté osmnáctipalcové pneumatiky s rozměry 225/40 vpředu a 245/35 vzadu snad s asfaltem srůstají a snaží se mi v zatáčce zlomit vaz. Jakmile už mají dost a blížím se jejich limitům, začne auto klouzat. Děje se tak pomalu a dá se to rychle podchytit, přestože M135i je poměrně krátké (rozvor je 2690 mm). Při nájezdu do pomalého esíčka cítím práci variabilního sportovního řízení (Variable Sport Steering), které zmenšuje potřebný úhel natočení volantu. Uzel na rukou si díky němu neuděláte a dostanete ho již v základu. A nepřistihl jsem se, že by mi to nějak vadilo a kazilo zážitek za volantem. Řízení není nijak zvlášť komunikativní, ale ani mrtvé. Nebudete nad ním jásat ani lámat hůl.
Ačkoli k tomu spotřeba kolem jedenácti litrů (jezdit se dá samozřejmě i pod devět) nijak zvlášť nenutí, zvolním. A tady se projeví i druhá povaha M135i – možnost klidné jízdy. Opět se nabízí srovnání s tvrdou 1M Coupé, které chce jet rychle a její exteriér praská pod napumpovanými svaly. 1M Coupé je od M division – a tak se také chová. M135i to umí i jemněji a geny „civilních“ BMW jsou hodně znát. Teprve tady v klidu si uvědomím dokonalou pozici za volantem. Sedačky, které v zatáčce podrží a na cestách neunaví.
Motor se v komfortním režimu převaluje někde blízko volnoběhu a převodovku jako by někdo vyměnil. Řadí hladce, bezchybně a bez předchozí agrese. Díky velkému točivému momentu 450 Nm se automat snaží snížit spotřebu na minimum a hned po rozjezdu si odřadí co nejvýš. Přemýšlím nad designem, protože i ten přesně sedí k povaze M135i. Není nijak zvlášť ostrý a svalnatý. Jen částečně napovídá svými koly, sportovnějším předním a zadním nárazníkem a třeba dvěma koncovkami výfuku, co všechno auto umí. Je to stejné jako s tím motorem, podvozkem a převodovkou.
M135i je téměř dokonalým spojením. Všechno do sebe zapadá. Napadá mě jen jedna věc, která by radost za volantem mohla ještě zvýšit – potřebuji se nutně svézt s novým manuálem. A měli by něco udělat s tím řízením.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný řadový šestiválec, 2979 ccm
Výkon: 
320 koní v 5800 ot,/min.
Toč. moment: 
450 Nm v 1300 ot./min.
Hmotnost: 
1515 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
7,5 l/100 km
Cena: 
1 077 500 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Autocar 12/12
Sedm dobrých důvodů, proč si nenechat ujít speciální řidičské vydání Autocaru. Která hlavní témata najdete v novém čísle?
V novém Autocaru se můžete těšit především na následující hlavní materiály:...
Na stánky dorazilo nabité nové číslo Autocaru. Co nejzajímavějšího v něm najdete?
Za volantem Ferrari F12 Berlinetta Výkon 740 koní, 0-100 km/h za 3,1 s a dvoustovka za 8,5 sekundy. Toto kupé je...