Železniční síla

BMW X6 M50d
Čtěte více: Testy
Vydáno: 25. 1. 2013  /   Aktualizováno: 25. 1. 2013
Železniční síla
Spojení písmene M s naftovým přeplňovaným motorem zní pro někoho jako troufalost. Dotyčný rychle změní názor. Stačí minuta za volantem.
Čtěte více: BMW X6 M50d

Zvenku to musí vypadat absurdně, když se přes dvě tuny vážící X6 M50d pohybuje s lehkostí a razancí supersportu. Třikrát přeplňovaný řadový šestiválec zařval. Počkat, vždyť je to nafta! Není to sice takový hlasitý a čistý projev jako třeba u X6 M, ale je krásný, kultivovaný a hutný. A hlavně doplněný zátahem tak silným a nenuceným, že jsem z místa zmizel, jako kdyby X6 vážila tunu. Každý den jsem si říkal, čím mě zase X6 M50d překvapí. Těšil jsem se, protože všechna předešlá překvapení byla pozitivní a já už jsem rezignoval na to, že bych snad našel nějakou závažnou chybu. Nenašel. Dokonce i tu koncepci a důvod existence X6, jež mi na začátku nedávaly a přiznám se, že stále nedávají smysl, jsem již překousl. Prostě jsem jako spousta lidí přede mnou podlehl síle schopností BMW X6.
Pořád jsem byl trochu skeptický ohledně naftových emek. Výhybkou, která přehodila mé myšlení na zcela jinou kolej a smazala předsudky, bylo první prudší sešlápnutí plynu. Zátah. Cvaknutí pádla. A zase ten zátah, který mi vyráží dech. Na osmistupňový automat jste již četli mé pochvaly. Dalo by se čekat, že s brutálním točivým momentem 740 Nm a výkonem 381 koní bude mít trochu problém. Že ji bude potřeba nějak odladit a nastavit, aby se nerozletěla na kousky. Nějaké změny softwaru či mechanické posílení možná proběhly, ale jinak je to pořád ta dokonalá a bleskurychle řadící převodovka. V automatickém režimu řadí plynule a graf hnací síly musí vypadat jako nepřerušovaná čára. Jen dvakrát nebo třikrát jsem ji přistihl nepřipravenou – sešlápl jsem plyn a na okamžik se nedělo nic, jak přemýšlela a snažila se číst moje požadavky. Zbytečné se o tom zmiňovat, protože jinak nemá chybu. V manuálním režimu řadí naprosto neomylně. Nechá vás motor vytáčet. I když to není potřeba (maximální výkon přichází ve čtyřech tisících a točivý moment již ve dvou tisících), opakovaně si budete dopřávat zvuk motoru v pěti tisících, protože tahle nafta se vytáčí se stejnou chutí jako benzín.
S X6 jsem se jako malé dítě těšil na dálnici. Věděl jsem, že tam bude excelovat, přesto jsem byl opět překvapen. Pružné zrychlení, vyrovnanost, stabilita jsou naprosto samozřejmé a přirozené. Jako by tohle auto snad nebylo stvořeno pro nic jiného. Pak přišlo další překvapení. Spotřeba! Tohle BMW váží přes dvě tuny a jeho čelní plocha rozhodně není aerodynamickým ideálem a stejně se dá jezdit za 8,5 litru. S opravdu lehkou nohou a sebezapřením by to šlo ještě stáhnout, ale to by pocit a požitek z jízdy a rychlosti nesměly být tak návykové. S Audi Q7 nebo Mercedesem ML by se mi na okresky příliš nechtělo. Po předchozích zkušenostech a s tušením, že X6 by ani tady nemusela zklamat, jsem dojel na svůj oblíbený kousek silnice. Po prvních zatáčkách je jasné, že jsem udělal správně. X6 zase exceluje a překonává moje očekávání. Každopádně pneumatiky s průměrem dvacet palců a rozměry 275/40 vpředu a 315/35 vzadu mají pekelně těžkou práci. Příliš rychlý nájezd do zatáčky znamená nedotáčivost, se kterou se lze bez problémů vypořádat. Řízení ve sportovním režimu více ztuhne a po vzoru většiny současných BMW není výrazně komunikativní, i když na tak velké auto to rozhodně není špatné. Zatáčkami se proplétám s nepatřičnou lehkostí a X6 se téměř nenaklání. Tento obdivuhodný a hodně zvláštní pocit – když si uvědomíte, jak sedíte vysoko – můžete zažívat díky aktivním stabilizátorům. Pohon čtyř kol xDrive s elektronicky ovládanou lamelovou spojkou posílá většinu točivého momentu na zadní kola, což je znatelnější právě tady v zatáčkách. Chytrý diferenciál rozděluje tuhle obrovskou porci momentu na zadní kola s geniální efektivitou, díky níž X6 vyrazí ze zatáček s drtivou přilnavostí, při níž ani kousek výkonu nepřijde nazmar. Za volantem tohle všechno cítíte – a to jen to umocňuje pocit ze sportovní jízdy, kterou byste od X6 na první pohled nečekali. Smekám před brzdami. Za jejich průměr by se nemuselo stydět kolo normálního auta – na přední nápravě jsou kotouče o průměru 385 mm a na na zadní 345 mm – a jejich účinek je navzdory hmotnosti auta dokonalý. Sportovní jízda zvýšila průměr na 11,5 litru, což je pořád úžasně číslo, když si uvědomím hmotnost X6. BMW X6 M50d mi ukázalo něco nového. Pochopil jsem, že M a nafta není špatné spojení. Ten motor je jednička a nenapadá mě srovnání s žádným podobným. Možná jen s V12 TDI v Q7. Jenže to by tu nesměly být ty skvělé jízdní vlastnosti X6. 

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný řadový šestiválec, 2993 ccm
Výkon: 
381 koní v 4000 ot,/min.
Toč. moment: 
740 Nm v 2000 ot./min.
Hmotnost: 
2225 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
5,3 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
7,7 l/100 km
Cena: 
2 192 500 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)