Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: O pedál méně, o rychlostní stupeň více

Škoda Rapid 1,4 TSI DSG
Čtěte více: Testy
Vydáno: 28. 1. 2013  /   Aktualizováno: 18. 3. 2013
Škoda Rapid 1,4 TSI DSG: O pedál méně, o rychlostní stupeň více
Chcete-li Škodu Rapid z vrcholu nabídky, který představuje přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 122 koní, je nutno se spokojit s převodovkou DSG. Ale je to skutečně špatně?
Škoda Rapid
Čtěte více: Škoda, TSi, DSG, Rapid

O novém Rapidu jste si na našich stránkách již mohli přečíst, jednalo se o modely s benzínovou dvanáctistovkou v obou výkonových variantách, tedy s pětaosmdesáti a sto pěti koni. Nejsilnější motor v nabídce, přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu 122 koňských sil, lze ale spárovat pouze se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Tento motor z koncernových dílen není žádnou novinkou, většinou se ale vyskytuje ve vozech s logem VW a spřažený s manuálním šestikvaltem, se kterým si velmi dobře rozumí.

Se sedmistupňovou převodovkou DSG mám více zkušeností a musím říct, že mi oproti konvenčním automatům s hydrodynamickým měničem točivého momentu nesedí. Při rozjezdu trvá trochu déle, než vůz skutečně zabere a proto přišlápnete plyn více, načež ale auto trochu moc poskočí. Podobně tak, když se chcete pomaleji rozjet na křižovatce, poměrně rychle řadí dvojku a rozjezd tak není zcela plynulý. To se dá samozřejmě vyřešit manuálním cvakáním kvaltů, ale tím zrušíte hlavní devizu samočinné převodovky – její samočinnost. Navíc je tento mód nastaven opačně, než by být měl – nahoru odřazujete zatlačením páky dopředu, pro podřazení je třeba zatáhnout páku k sobě. Druhou možností je zapnout sportovní režim, kdy převodovka drží motor ve vyšších otáčkách.

Tohle jsou ale výtky k převodovce, nikoliv k Rapidu s touto převodovkou. Když si totiž na lehce laxní přístup DSG k rozjezdům trochu zvyknete, je jízda velice pohodová. Sedm kvaltů mimo jiné znamená, že motor snáze udržíte v optimálních otáčkách – ať už sami, nebo to necháte na elektronickém mozku auta. Není ani třeba se bát výrazně vyšší spotřeby, která je u cílové skupiny zákazníků klíčovým aspektem – v kombinovaném režimu se dle katalogu má udržet pod šesti litry na sto, takže by neměl být problém reálně jezdit kolem sedmi, což byl můj odhad i u silnější dvanáctistovky, u které v katalogu stojí 5,4 litru. Přispívá k tomu na dnešní dobu poměrně muší váha auta – bez 75 kg eurořidiče váží Rapid se čtrnáctistovkou pod kapotou 1155 kg.

Za volantem Rapidu o dvou pedálech jsem strávil pouze několik krátkých kilometrů na okraji města, ale kromě chybějícího pedálu, vyššího výkonu a většího počtu kvaltů moc rozdílů oproti verzím se slabšími motory nenajdete. Pořád je uvnitř spousta místa, pořád působí interiér dojmem, že zvládne zdivočelé ratolesti levou zadní, pořád do kufru naložíte půlku hobbymarketu a pořád to je Škodovka, jen se za jízdy nemusíte starat o volbu správného rychlostního stupně. A volič převodovky se drží lépe, než páka manuálu, i když naň budete za jízdy sahat méně.

I když to ne zcela souvisí s volbou motoru a převodovky, u nejvyšší výbavy Elegance příjemně překvapí jedna věc. Je to přítomnost dvou malých ciferníků na přístrojovce – jeden ukazuje stav nádrže a druhý teplotu chladicí kapaliny. Hůře vybavené verze ukazují zbývající množství paliva digitálně a teplotu chladicí kapaliny jen kontrolkou, která svítí modře, je-li motor studený.

Není asi pochyb o tom, že takto si Rapida naspecifikuje minimum zákazníků, a to nejen kvůli této převodovce. Přeci jen je důležitá cena a čtrnáctistovka s DSG ve výbavě Ambition startuje na 429 tisících korunách, Elegance začíná na 464 tisících a pár hraček navíc velmi snadno zvedne cenu nad půl milionu. A z dveří řidiče stále nemůžete ovládat zadní elektrická okna. Je to ale možná trochu škoda. I silnější dvanáctistovka totiž má v plném obsazení trochu problém se svižnějším zrychlováním v dálničním tempu a přímo žadoní o trochu výkonu navíc, kterou motor na vrcholu nabídky poskytuje.

Aktuální nabídka vozů Škoda Rapid na TipCars.com

Technické údaje
Motor: 
1390 ccm
Výkon: 
90 kW/122 k
Toč. moment: 
200 Nm
Hmotnost: 
1230 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,5 s
Max.rychlost: 
206 km/h
Spotřeba: 
5,8 l/100 km
Cena: 
od 428 900 Kč
Autor: 
Marek Bednář
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Náš pravidelný čtenář načapal chystanou Škodu Octavia ve sportovní verzi RS. Podařilo se mu auto...
Škoda Octavia
Nová Octavia už začala brázdit naše silnice. Tady je pár informací, ať víte, s kým máte tu čest.
Stačí se svézt, abyste pochopili, že nová Octavia zase povyskočila o kus výš. My už jsme se svezli, a...
Volkswagen Golf R
Příští generace Golfu R bude skutečným vrcholem celé řady. Počítejte se stovkou za pět sekund.
Volkswagen plánuje během příštích dvanácti měsíců úvést hned sedm nových...
Škoda Octavia
Naši vyslanci právě testují novou Škodu Octavia v Portugalsku a už vědí, kolik bude stát. Z...
Hloupým nedopatřením se dostaly na veřejnost fotky nejrychlejší Octavie.
Teprve před pár dny Škoda odhalila novou generaci modelu Octavia. A přestože nejrychlejší "ereso" by...
Škrabka na led v krytu víčka palivové nádrže Škody Rapid
Škoda Rapid
Začali s tím už deštníkem v zadních dveřích Superbu. I u nových modelů Škodovka dostává svému sloganu Simply Clever – škrabkou na led v...
Není to špatný nápad, schovat škrabku na led k hrdlu nádrže, ale jak uvedly lidovky.cz, ten...
V Mladé Boleslavi se představila třetí generace klíčového modelu Škoda Octavia. Design popisovat ani...