S lehkou chůzí

Ford Focus 1.0 EcoBoost
Čtěte více: Testy
Vydáno: 29. 1. 2013  /   Aktualizováno: 29. 1. 2013
S lehkou chůzí
Tři válce, pouhý litr objemu, ale také 125 koní a 200 Nm. A to vše ve Focusu Combi.

Nevím, co mi přišlo úsměvnější. Jestli to byl charakteristicky chrastivý zvuk tříválce nebo lehkost, s jakou litrový Focus projížděl zatáčky. Miniaturní motůrek není pro přední kola žádná zátěž a v kombinaci s precizně nastaveným podvozkem a dobře dávkovatelnými brzdami to prostě působilo velmi mile. A když jste se hodně snažili a využívali naplno šestistupňovou manuální převodovku s opravdu precizními změnami rychlostních stupňů, tak se určitě dalo mluvit o radosti z jízdy.
Litrový tříválec Ecoboost je pro Ford malou revolucí a budete se s ním setkávat ve všech modelech modrého oválu. Bude v béčku, v nové Fiestě, S-Maxu a bůh ví, kam ho ještě namontují. Má 125 koní v 6000 otáčkách a s overboostem dává krátkodobě až 200 Nm točivého momentu – standardní hodnota je 170 Nm. Ale pozor – v 1500 otáčkách. Motor je točivý, s lineárním průběhem výkonu a kupodivu ani nemá tendenci zdechnout, když ho točíte až k červenému poli. Ve městě a na okreskách je prostě geniální a nevýhody malého objemu se projeví až na dálnici, kde musíte překvapivě často sáhnout na řadicí páku a změnit rychlostní stupeň ze šestky na pětku.
Ford udává kombinovanou spotřebu 5,0 l na 100 km/h, ale nemělo by vás překvapit, že jde o optimistický údaj. Při šetrné jízdě je hodnota o litr vyšší, náš průměr na bezmála tisícovce ujetých kilometrů byl sedm litrů. I tak se ale nelze divit, že se tenhle motůrek stal držitelem prestižního evropského ocenění Motor roku 2012. Skoro je škoda, že Ford jeho přítomnost skrývá neoznačením na zádi auta, prý z prestižních důvodů.
Zbytek je přesně takový jako u ostatních aut téhle značky. Solidní a prostorný. Zatímco hatchback je kritizovaný pro malý zavazadlový prostor, tak u kombíku nebudete mít problém odstěhovat půlku chalupy. Taky ve Focusu najdete kvalitní přední sedačky a příjemné materiály všude, na co jen dosáhnete. Ford se chlubí, že Focus může být vybavený všemi možnými systémy, jež usnadňují jízdu (parkovací automat, line asist nebo sledování únavy řidiče), ale pravda je taková, že se bez toho klidně obejdete, navíc všechny tyhle věci nepříjemně šroubují cenu nahoru – testované auto stálo 573 tisíc, ale z toho bylo 136 tisíc jen za příplatkovou výbavu. Nicméně vězte, že začíná na 380 tisících
Takže koupit, nebo ne? Pokud vám smrdí nafta nebo najezdíte málo kilometrů a na dálnici se objevíte jen občas, neváhejte ani trochu, nic lepšího není. Ale i když to máte jinak, tak vězte, že žádný jiný kombík neumí tak lehce našlapovat.

Technické údaje
Motor: 
tříválec, 999 ccm
Výkon: 
125 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
170 Nm v 1500 ot./min.
Hmotnost: 
1279 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
11,3 s
Max.rychlost: 
193 km/h
Spotřeba: 
5,0 l/100 km
Cena: 
572 900 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)