Zvládne i víc než jen cestování po městě

Volkswagen High Up 1.0 75 k
Čtěte více: Testy
Vydáno: 31. 1. 2013  /   Aktualizováno: 31. 1. 2013
Zvládne i víc než jen cestování po městě
Rozhodovat se mezi Upem a Škodou Citigo je otázkou příslušnosti ke značce.

Nebudete věřit tomu, že sedíte v miniautě. Když jste za volantem a rozhlížíte se po prostorném okolí ze slušných materiálů, při pohledu do zpětného zrcátka vás překvapí, jak krátký Up je. Ve svém segmentu má ale největší rozvor a v prostoru na zadních sedadlech je to znát. Skutečně si sem sednou čtyři lidé, a s pěti dveřmi je pochopitelně daleko použitelnější, takže rozhodně neváhejte nad desetitisícovým příplatkem za pět dveří. Stejně tak ani nemá smysl koketovat s myšlenkou, jestli by nebylo lepší ušetřit čtrnáct tisíc a zvolit slabší verzi litrového tříválce. Přestože Up je celkem lehké a ve městě živé auto, zejména na dálnici se výkony dají označit spíše jen za dostačující. Pod plynem by slabší verze zněla ještě ztrápeněji. Na druhou stranu schopnosti podvozku jsou nadprůměrné, a to samé platí i o sebejistotě v zatáčkách. Kola v rozích karoserie prostě dokážou zajistit dobrou stabilitu i u malého auta.
Nejvíce se Up odměňuje u benzínové pumpy. Pokud umíte ovládat choutky pravé nohy, dá se jezdit i za 4,5 litru, možná by to šlo i za méně, pokud jezdíte s prázdným autem a dobře využíváte přesný pětistupňový manuál.
Up na českých silnicích zatím moc vidět není. A i když si to dost lidí zpočátku nemyslelo, vizuální rozdíl oproti domácí Škodě Citigo je docela velký. Jestli se vám líbí Škoda nebo VW, záleží na vkusu, ale příď Upu je přece jen propracovanější a vypadá, jako by byl dražší a trochu stylovější než Škoda. Je takový i ve skutečnosti? Ano. I když jen opravdu nepatrně. Silnější verze litrového tříválce v Citigo startuje na baťovských 199 900 Kč, Up stojí o 16 500 Kč víc, při srovnání nejdražších výbav Elegance u Škody a High Up u VW je rozdíl zhruba dvanáctitisícový, ale Up má o jeden palec větší litá kola. Bojím se, že když by na cenu hledící zákazník viděl, že tento vybavenější Up stojí skoro čtvrt milionu, hned by začal počítat, kolik prostších, ale větších aut se dá za podobnou cenu pořídit. Toto uvažování je ale naprosto chybné. Na poměry malého auta je sice dražší, ale propracovanější a kvalitnější miniauto na trhu nenajdete.

Technické údaje
Motor: 
řadový tříválec, 999 ccm
Výkon: 
75 koní v 6200 ot./min.
Toč. moment: 
95 Nm při 3000 ot.
Hmotnost: 
929 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
13,2 s
Max.rychlost: 
171 km/h
Spotřeba: 
4,7 l/100 km
Cena: 
241 400 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)