Jedno z nejlepších SUV na trhu

Čtěte více: Testy
Vydáno: 2. 2. 2013  /   Aktualizováno: 2. 2. 2013
Jedno z nejlepších SUV na trhu
Má všechno, co od SUV chcete. CX-5 je kultivovaná, úsporná i výkonná.
Čtěte více: test, suv, SUV, Mazda, CX-5

Už rozumím všem těm trpělivým zákazníkům, kteří v nejsilnější vlně při odstartování prodeje ochotně čekali až půl roku na auto, které právě objednali. Mazda má na CX-5 pořadník dlouhý jako nákupní účtenku z Makra. A když se v ní projedete, pochopíte proč.
CX-5 je opravdu vynikající SUV. Znamená pro Mazdu obrovský skok kupředu. A ten je hned vedle celkem zajímavého vzhledu s neokoukanými světlomety nejvíc vidět v kabině. O interiérech Mazdy se vždy veřejně šeptaly ne moc lichotivé věci. Ať už šlo o Mazdu 2, 3 nebo 6, za konkurencí zaostávala, už i kvůli sice robustním, ale levně působícím tlačítkům, lehce nudnému designu nebo zaostalé grafice a fontům. Kdo dával na vizuální dojem větší důraz než na schopnosti, musely ho mazdy zklamat, i když neprávem. Jenže když se rozhlédnete po interiéru CX-5, nepřestáváte se divit. Je vzdušný, kvalitní a utracené peníze jsou na něm víc znát. A navigace TomTom za lidových dvanáct a půl tisíce znamená pro Mazdu skok ne přes jednu, ale rovnou deset kaluží. Ovládá se buď dotykově, nebo tlačítky na středovém tunelu. Stává se jí, že jí zjištění polohy po nastartování auta trvá déle, ale líbilo se mi, že v noci neoslňuje, a přitom je displej navzdory menším rozměrům dobře čitelný.
CX-5 překvapuje i vynikající výbavou. Základní model startuje na půlmilionové částce, my ale měli auto z přesně opačného konce ceníku, silnější verzi naftové dvadvojky s pohonem všech kol a automatickou převodovkou ve výbavě Revolution. Takhle dobře vybavené auto za lehce přes 800 tisíc je skvělá koupě. Má všechny možné bezpečnostní asistenty, které zájemci o SUV oceňují - hlídá za vás mrtvý úhel, umí oddálit nehodu do 30 km/h, dává pozor, jestli nepřejíždíte z pruhu do pruhu a s couvací kamerou snad zaparkuje i hotentot. Natáčecí bixenony svítí dobře a silně (možná až moc, občas ostatní problikávají), audio Bose hraje čistě, kůže voní. Ať listujete v ceníku, jak chcete, za moc věcí navíc se už utrácet nedá. Pochopím, když se spokojíte s verzí bez pohonu všech kol, ale já jsem CX-5 vzala na hory a musím říct, že mě překvapilo, jak si SUV určené primárně do města poradí i se zasněženou polňačkou. Velká devatenáctipalcová kola s vyšším profilem se tu hodila, naopak na okresce s ostřejšími zatáčkami bylo znát, že přední vnější kolo má hodně práce, přece jen je to SUV, i když podvozek zvládá i rychlejší tempo. Na to ale přijdete, až když od dvakrát přeplňovaného turbodieselu vyžádáte 175 koní a 420 Nm. Mimochodem, motor je po nutné pauze po nastartování neskutečně tichý a překvapuje agilitou v širším poli otáček, než je na turbodiesel obvyklé. Obecně mám radši od Mazdy manuální převodovky, ale šestistupňový automat řadil přímo velejemně. O technologii Skyactiv jsme už popsali stohy papíru, tak jen shrnu, že to funguje, a i v chladném počasí, na velkých gumách a s naloženým autem se dá v pohodě jezdit za šest litrů nafty, což je o pouhý půllitr víc než v oficiálních tabulkách.
Mezi SUV je konkurence silná. Být ta volba na mně, nevybrala bych ani Tiguan, Kugu nebo Sportage, ale Mazdu. A navíc, teď už se na ni čeká jen čtvrt roku. Vyplatí se to.

Technické údaje
Motor: 
řad. 4válec, 2191 cm3, twin-turbodiesel
Výkon: 
175 koní v 4500 ot./min
Toč. moment: 
420 Nm při 2000 ot./min.
Hmotnost: 
1615 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,4 s
Max.rychlost: 
204 km/h
Spotřeba: 
5,5 l/100 km
Cena: 
838 900 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Jasně, že chcete! Kdo by neměl rád skákající auta, zvlášť když to dopadne špatně. Rallyov...
Jsou účinné, snadno se montují a na autě skvěle vypadají. Sněhové řetězy jako pomocník i jako zimní tuning.
Nejen v těžkých horských podmínkách na silnicích, v místech, kde se nesmí solit nebo kde...
Dacia Duster
Nissan Terrano
Levná novinka Nissanu by se měla představit ještě letos, pravděpodobně na podzim ve Frankfurtu.
Nissan se údajně chystá využít svých vazeb na Renault a rozšířit nabídku o levn...
Lamborghini Urus
Lamborghini Urus
Zásadní novinka v nabídce Lamborghini bude postavená na platformě MLB, sdílené s Cayennem nebo Audi Q7.
Lamborghini to se svým SUV, avizovaným konceptem Urus, myslí skutečně vážně. Rupert Stadler, šéf...
Rolls-Royce Wraith
Rolls-Royce
Šéf Rolls-Royce utlumil spekulace ohledně možného SUV a ujistil, že značka nechystá expanzi za každou cenu. Zákazníci vyžadují výjimečnost.
Právě představené superluxusní kupé Wraith, které se začne prodávat na podzim přibližně za 6,5...
Podle zdrojů z Mazdy by se nová generace motoru s rotujícími písty mohla vyrábět již za pět let.
Jak se praví v jedné české filmové klasice, když je někdo jediný, kdo něco může udělat, tak to mus...
Volkswagen Golf 1.6 TDI Comfortline
Někdo mu vytýká, že je tak univerzální, až postrádá temperament nebo výjimečný rys charakteru. Ale znáte to - kdo chce psa bít, hůl si...
Nevypadá na to, ale ten titul si zaslouží. Golf získal ocenění Auto roku 2013 od českých novinářů...