Koupě nejprodávanějšího Hyundai má své důvody

Hyundai i30 1.4i CVVT Trikolor
Čtěte více: Testy
Vydáno: 14. 2. 2013  /   Aktualizováno: 14. 2. 2013
Koupě nejprodávanějšího Hyundai má své důvody
Pokud nehledáte rychlost, základní Hyundai i30 bohatě postačí. A ušetříte.

Testovací auta pro novináře se od těch skutečných často dost liší. Mívají velká kola, atraktivní nebo nové laky, na které chce značka upozornit, a velkorysou výbavu. To aby dobře vypadala na fotografiích, kde je jejich potenciální kupci uvidí. Proto často neodpovídají realitě, zvláště pokud jde o zástupce lidovějších kategorií. Skuteční lidé si kupují spíše jiná auta, poněkud skromnější.
České zastoupení značky Hyundai nám ale půjčilo přesně takové i30, ve kterém odjíždí nejvíce kupců. Se základní benzínovou čtrnáctistovkou, malými koly a plastovým volantem. Žádné auto na efektních ráfcích s nizoučkými pneumatikami, které se může na našich silnicích chovat značně odlišně než to, které si pak nalákaný čtenář koupí.
Právě patnáctipalcová kola s vysokými pneumatikami se k Hyundai i30 hodí. Umocní jeho schopnost odfiltrovat hrůzy rozbitých českých silnic, o kterých se posádka skoro nedozví. Vyspělý podvozek se přitom stále vyrovná i s agresivnější jízdou, takže také na patnáctkách dokáže být v zatáčkách docela rychlé, pokud vám nevadí trocha pohupování. Akorát od syntetické­ho řízení se toho moc nedozvíte.
Základní čtrnáctistovka stejně vede spíše ke klidnější jízdě. Ne že by jí chyběla síla, je dostatečně pružná, ale výraznou špičku, kvůli které by stálo motor za to vytáčet, nemá. Na blížící se omezovač upozorní spíše nárůstem decibelů, až po kterém si uvědomíte, jak je jinak i30 tiché auto. Nyní už i na dálnici, protože nová generace má včetně této nejlevnější verze možná až moc lehce jdoucí šestistupňovou převodovku, snižující otáčky, a tudíž spotřebu. Ta bývá vedle ceny jedním z nejsledovanějších kritérií. Běžný příděl
při „tatínkovské“ jízdě se pohybuje kolem šesti litrů, při pomalém přesunu o víkendové špičce se přiblíží k pěti.
Českou rodinu zajímá hlavně prostor, kterého jim i30 poskytne vrchovatou měrou, štědřejší než většina rivalů. Stejně jako míst, kam si odložit nezbytnosti včetně velkých PET lahví. Dost místa je i v kufru a národ stěhovavých chalupářů ocení možnost sklopit dělené zadní sedačky do roviny navazující na dno kufru, stejně jako odolný povrch zadní části opěradel.
Některé drobnosti ale dělají rozdíly mezi Hyundai a třeba takovým Volkswagenem Golf. Displej rádia nepříjemně září a jeho intenzitu měnit nelze, jen vypnout. Ovládání palubního počítače na spodní části volantu nutí k přehmátnutí a na chatrném čalounění dna kufru se dělaly cucky v autě, které nemělo najeto ještě ani deset tisíc kilometrů. Tyhle drobnosti ale budou zapomenuty po pohledu do ceníku. Hyundai zjednodušilo počet výbav na pouhé dvě, snesitelnou základní, plnící funkci „již od“, kterou si skoro nikdo nekupuje, a tuto nazvanou Trikolor. Vyplatí se, za 26 000 Kč přidá klimatizaci, rádio s CD, vstupy USB, iPod, AUX, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrická zadní okna a další užitečné či kosmetické drobnosti. Místo vyšších výbav Hyundai nabízí pakety, ať si každý vybere, co chce. Nejspíš odjede v podobném autě, jako je tento konkrétní kus, a neudělá špatně. Za ty peníze je to skvělá volba.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1396 ccm
Výkon: 
100 koní v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
137 Nm při 4200 ot.
Hmotnost: 
1260–1381 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
13,2 s
Max.rychlost: 
182 km/h
Spotřeba: 
6,0 l/100 km
Cena: 
315 990 Kč
Autor: 
HONZA STACHA
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)