S tímto autem může Subaru oslovit zákazníky, kteří se této značce doposud vyhýbali

Subaru XV 2.0D X Active
Čtěte více: Testy
Vydáno: 7. 3. 2013  /   Aktualizováno: 7. 3. 2013
S tímto autem může Subaru oslovit zákazníky, kteří se této značce doposud vyhýbali
Univerzální auto a skutečné Subaru, se kterým vždy dojedete do cíle. Když mu odpustíte tradičně slabší interiér.

Je to zvláštní pocit, když jedete v Subaru a na silnici si vás všímají a zvědavě prohlížejí i jiní lidé než další řidiči Subaru. Ale není se čemu divit. Zatímco jiné modely jsou kvůli konzervativnímu designu takřka neviditelné pro všechny, kdo nejsou z „rodiny“, XV je výrazné až až. Zajímavé sedmnáctipalcové ráfky, zamračená přední světla, robustně působící záď a jeho atypická výška z něj dělají těžko přehlédnutelný zjev. V nabídce zapadá přesně mezi Imprezu a Forester, ze kterých si bere to nejlepší. Samozřejmý pohon všech kol, tvary (lehce přerostlého) hatchbacku a schopnosti v terénu. XV má totiž světlou výšku dvaadvacet centimetrů, a byť samozřejmě není čistokrevným off-roadem, výletů mimo asfalt se vůbec nebojí – vyhrabete se s ním takřka kamkoli a odkudkoli. A přitom se na silnici řídí naprosto normálně. Předně, za volantem se budete cítit opravdu dobře. Prostorné sedačky s rozumným bočním vedením jsou příjemně měkké, samotný volant se dá nastavit výškově i podélně a výhled do všech stran je hodně slušný – i dozadu. Materiály i design palubní desky jsou alespoň podle mého názoru neaktuální, ale na pozlátko se u Subaru nikdy nehrálo – ovládací prvky jsou na dosah a jejich obsluha vás nijak neruší od řízení. Což je důležité, protože tohle auto chcete skutečně řídit. Ať už se jedná o okresku, nebo dálnici, je za všech situací stabilní a sebejisté – nenaklání se, neodskakuje, dobře tlumí nerovnosti. Řízení v této době odtažitých, tupých kormidel působí velmi osvěžujícím dojmem, je v něm nadstandardní množství zpětné vazby. Pokud si zvyknete na drobnou prodlevu turba, v zatáčkách se dá s XV celkem solidně balancovat na plynu, auto se pod vámi točí jako správná čtyřkolka a dovolí vám utahovat stopu při nájezdu a otevřít ji při výjezdu pod plynem.
Dvoulitrový turbodiesel do XV sedí snad nejlépe ze všech subaru. Je to výborná kombinace, po zahřátí ho téměř neslyšíte (nebo že bych byl nahluchlý?) a bez většího přemáhání si řekne o lehce přes šest litrů na sto. Auto vám s ním nepřijde vysloveně jako trhač asfaltu, ale pomalé není a udržovat rychlost není díky povedenému podvozku žádný problém. Při předjíždění na dálnici nemusíte podřazovat, šlápnete na plyn a zanedlouho už nabíráte rychlost. Točivý moment je k mání i v extrémně nízkých otáčkách a motor tedy není nutné žhavit do ruda.
Zábava a praktičnost – u XV platí tato formule stejně jako u ostatních subaru. Okolo řidiče i spolujezdce je spousta prostoru, zvlášť nad hlavou, a stejné je to i na zadních sedačkách, dělených v poměru 40:60. Dají se sklopit do roviny, čímž dostanete slušných 1270 litrů prostoru. Kufr je dobře přístupný – vzhledem ke konstrukci auta je jeho hrana umístěna v rozumné výšce a velkými pátými dveřmi dovnitř nasoukáte hodně široké předměty.
Ošemetnou otázkou je cena. Diesel v základní výbavě Active vyjde na 709 tisíc korun – což je méně, než dáte za motorově srovnatelný, avšak lépe zpracovaný Volkswagen Tiguan, nebo výrazně více než za takové Hyundai ix35, které boduje prostorem. XV má nad oběma jasnou převahu v jízdních vlastnostech, obratnosti, zábavě a zpětné vazbě, má bezkonkurenční pohon všech kol, je rozumně praktické a příjemně použitelné, avšak jeho interiér je tak trochu výlet do minulosti. Jistě, můžete si pořídit levnější auto, které nabídne čistě na litry více prostoru, ale v tomto případě za své peníze dostáváte solidnost a jízdní talent, o kterých si může konkurence nechat zdát. Volba pro nadšence? Ano, vždyť je to pořád Subaru, nyní však s větší přidanou hodnotou po stránce každodenní použitelnosti.

Technické údaje
Motor: 
plochý čtyřválec, 1998 ccm, turbodiesel
Výkon: 
147 koní v 3600 ot./min.
Toč. moment: 
350 Nm při 1600 ot.
Hmotnost: 
1490 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,3 s
Max.rychlost: 
198 km/h
Spotřeba: 
5,6 l/100 km
Cena: 
744 000 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)