Zub času

Škoda Superb 1.8 TSI 4x4
Čtěte více: Testy
Vydáno: 12. 4. 2013  /   Aktualizováno: 12. 4. 2013
Zub času
Superb je stále kvalitní auto. O tom žádná. Přesto nám už začíná trochu šedivět. A co ta spotřeba?

Vím, že ten benzínový čtyřválec je dobrý. Promiňte, oprava, byl dobrý. Protože z dnešního pohledu už mu dochází dech. Projevuje se to hlavně na spotřebě. S tímto motorem jsem nejezdil zatím v žádném jiném autě. Mám na mysli lehčím autě, ale 11,4 litru mi přijde prostě moc. A to ani nemluvím o těch číslech, která skákala na displeji při jízdě ucpanou Prahou. Ty číslovky se totiž blížily dvacítce! Nejméně jsem se dostal na devět – a to byly silnice tak prázdné, že bych mohl jet poslepu. Přijde mi, že ten motor je na Superb, byť v sedanu, příliš malý. Hodně se namáhá, a to jsem jezdil s prázdným autem. Sílu ale má. Sto šedesát koní a dvě stě padesát newtonmetrů, které budete ždímat ze čtyřválce, dokáže auto vážící přes jeden a půl tuny kupodivu dobře rozhýbat. Pomáhá v tom systém pohonu čtyř kol s mezinápravovou spojkou, jež v případě prokluzu předních kol zapojí do práce i ta zadní. Sníh hraje této spojce do karet – a právě na něm dokážete její práci nejlépe vnímat a ocenit.
Stáří motoru je znát také v reakci na plyn; dnes to jde u přeplňovaných motorů vyřešit lépe. Takže tady moc uspokojení za volantem nečekejte.
Řadit vás ale bavit bude – páka šestistupňového manuálu má jedinečný osobitý chod. Možná až příliš jemný, ale příjemně mechanický. Stejné je to s podvozkem. Je jistý, pevný a pryč jsou ty pochybné pohyby první generace Superbu. Pokud po něm budete chtít sportovnost, přejete si příliš. Tu v popisu práce nemá. Stejně ji většina majitelů požadovat ani nebude, navíc by to bylo zbytečné. Musí vám stačit jeho sebejistota a stoický klid.
Majitelé budou chtít prostor, kvalitní zpracování a velký kufr. V každé z těchto oblastí Superb nezklame ani v tom nejmenším. Pozici za volantem si najde každý. Nic tu nevrže a neskřípe. Vzadu je místa pro kolena tak moc, že byste mohli sedět ve dvou řadách. A ani
byste při tom nijak nezmenšili velikost obrovského kufru, který umožňuje dvojí otvírání víka Twindoor (ve stylu sedanu i liftbacku). Poodstoupil jsem stranou a divil se, kam se to designérům všechno vešlo. U verze kombi ale působí prostor vzadu vzdušněji a místa na hlavu je také víc. Může za to mohutný a nehezký C-sloupek a splývající střecha sedanu.
Při cestování na palubě vládne klid. Jen velké osmnáctky výbavy Elegance dokážou udělat trochu rámus jak na dírách, tak při valení ve velkých rychlostech. Škoda Superb má stále co nabídnout. A nemyslíme si to jen my, stačí se podívat kolem. V naftě ale dává větší smysl.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný čtyřválec, 1798 ccm
Výkon: 
160 koní v 4500 ot./min.
Toč. moment: 
250 Nm v 1500 ot./min.
Hmotnost: 
1602 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,7 s
Max.rychlost: 
217 km/h
Spotřeba: 
8,1 l/100 km
Cena: 
826 900 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)