Zapomeňte na předsudky

Subaru Legacy Kombi 2.5 CVT
Čtěte více: Testy
Vydáno: 22. 4. 2013  /   Aktualizováno: 22. 4. 2013
Zapomeňte na předsudky
Legacy, které jezdí na plyn. Tato kombinace dává větší smysl, než by vás kdy napadlo.

Projděte si diskuze majitelů dvouapůllitrových Subaru Legacy v kombíku a zjistíte, že si téměř všichni občas postesknou nad vyšší spotřebou, ale vzápětí dodají, že je to vyvážené vším ostatním, co jim tohle auto nabízí. Statistiky prodejů hovoří jasně o tom, že většina z nich časem konvertuje k dieselovému provedení, ale poté, co jsem strávil skoro dva tisíce kilometrů v Legacy přestavěném na LPG, si říkám, jestli to není škoda. A že to jde i bez kompromisů. Protože, řekněme si to rovnou, LPG není kompromis. Alespoň ne v tomto případě.
To, že na autě nepoznáte, na co jezdí, můžete brát u téměř tovární přestavby Subaru jako samozřejmost. Tankování LPG je schované pod víčkem hrdla konvenční nádrže a v kabině je jen drobný ovladač, jímž můžete manuálně přepínat, jestli jedete na plyn, nebo benzín; prstýnek s diodami pak ukazuje, kolik plynu zbývá v nádrži. Jenže důležitější je, že ani nepoznáte, na co zrovna jedete. Zkoušel jsem to na dálnici, při rozjezdu, do kopce, na neutrál a – a nic. Při nastartování otočíte klíčkem a motor se rozeběhne. Zpočátku na benzín, pak elektronika sama přepne na LPG. Pochopitelně to můžete změnit, ale není důvod. Do sacího potrubí se totiž plyn dostává ještě v kapalné formě, což zvyšuje účinnost spalování, takže výkon a točivý moment se nemění. V rámci přestavby dodává importér Subaru i ventily odolnější vůči zaklepávání, ostatně na všechno je plná záruka.
A teď to nejdůležitější. Průměrná spotřeba (plynu i benzínu) byla 9,4 l/100 km. Vzhledem k aktuálním cenám to znamená úsporu téměř padesát procent, takže jezdíte ve velkém Legacy s pohonem všech kol a automatickou převodovkou za stejné peníze jako váš soused, který má doma TDI a plynový pedál jen lechtá. Vzhledem k tomu, že aktuálně je na Legacy sleva sedmdesát tisíc, dostanete LPG vlastně zadarmo, a ještě vám zbude. Je to pak jen o tom spočítat si počet ujetých kilometrů za rok.
Zbytek auta je Subaru Legacy v kombíku se vším všudy. Sebejisté jízdní vlastnosti, skvělé řízení, dobrá kvalita… Hravě si umím představit, že bych tohle auto měl na každý den, dokonce jsem si i zvykl na převodovku CVT – asi proto, že se dá řadit pádly pod volantem. Takže jediné, co mi vadilo, bylo rádio, respektive dopravní zpravodajství, ale třeba jsem to neuměl jen dobře nastavit…
Prostě zapomeňte na předsudky.

Technické údaje
Motor: 
boxer, 2457 ccm
Výkon: 
167 koní v 5600 ot./min.
Toč. moment: 
229 Nm v 4400 ot./min.
Hmotnost: 
1570 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,3 s
Max.rychlost: 
205 km/h
Spotřeba: 
8,1 l/100 km
Cena: 
820 600 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)