Tvrdě na věc

Audi A3 2.0 TDI Ambition
Čtěte více: Testy
Vydáno: 13. 5. 2013  /   Aktualizováno: 13. 5. 2013
Tvrdě na věc
Dvoulitr si libuje v dlouhém cestování, které naopak znepříjemňuje tvrdé odpružení.

V klišé kolektivních sportů se tomu říká „hra ze zabezpečené obrany“; Audi to s novou generací A3 zkrátka sehrálo na jistotu. Tím myslím vnější vizáž, která rozdmýchává zhruba stejně vášnivé emoce jako televizní přenos pokerového turnaje. Nebýt dnešních efektů s LED světly, nevím, čeho jiného by se designéři chytli. Na pohled tedy žádná revoluce, jež se ale odehrála skrytě s nástupem moderní a lehké platformy MQB. Ta dnes představuje konkurenční výhodu koncernu VW, ale to hlavní, co mi po více než tisícovce kilometrů s testovanou A3 utkvělo v hlavě, je pocit, že by odpružení neškodilo více poddajnosti. Pokud bych prahl po „sportovním“ natřásání kostrče, sáhnu po paketu S-line, ale testovaná A3 na sedmnáctipalcových kolech mi připadala úplně zbytečně prkenná.
Dá se předpokládat, že A3 s dvoulitrovým dieselem si pořídí někdo, komu stačí malé auto, ale vyžaduje od něj stylovou image a současně hodlá jezdit na delší vzdálenosti. Jinak by do města bohatě stačila některá z levnějších benzínových motorizací. A právě na dlouhých cestách by člověk nejvíce uvítal komfortní odpružení. Ale možná to klientela Audi vidí jinak. Co však uvidíme stejně, je přátelská nátura dvoulitrového dieselu, který je citelně kultivovanější než trochu obhroublá šestnáctistovka – a rozdíl ve spotřebě bude zanedbatelný. I dvoulitr se při rozumném zacházení udrží na dohled příjemných pěti litrů. Musíte sice často řadit, ale ve spojení s přesným koncernovým šestikvaltem to znamená spíše příjemnou povinnost. Trochu nepřirozeně ale působí spínání posilovače při drobných korekcích volantu okolo středové polohy.
Jak jsou ale zákazníci Audi zvyklí, hlavní potěchou jim bude interiér. Nerozmáchlý, minimalistický, přitom vyzařující preciznost – o níž jsem zapochyboval jen jednou. Displej vyjíždějící z přístrojové desky jednoho mrazivého rána zkrátka nevyjel. To mě přimělo prozkoumat celý interiér A3 ve snaze najít ovladač, kterým bych tento mechanismus přiměl k poslušnosti. Marně. Nakonec zabral až sofistikovaný postup, známý z oboru IT. Restartování. Pochvalu ale zaslouží propracované a intuitivní ovládání systému MMI včetně navigace.
Nová A3 to ale nebude mít lehké, čímž nemyslím jen proti Mercedesu třídy A nebo BMW 1. Dnes už se A3 musí i v konfrontaci s dalšími rivaly nebo méně urozeným Golfem naparovat a ohánět šarmem svých čtyř kruhů, seč může, protože sílu značky bude potřebovat ještě víc než dosud.

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbodiesel, 1968 ccm
Výkon: 
150 koní v 3500 ot./min.
Toč. moment: 
320 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1280 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,6 s
Max.rychlost: 
216 km/h
Spotřeba: 
4,1 l/100 km
Cena: 
704 300 Kč
Autor: 
Jan Cacek
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)