Všechno na předku

Opel Astra OPC
Čtěte více: Testy
Vydáno: 2. 6. 2013  /   Aktualizováno: 2. 6. 2013
Všechno na předku
O rychlosti Astry OPC nepochybujte. Její projev je ale originální a odlišný od konkurence.
Čtěte více: Opel Astra OPC

Možná si pamatujete, jak jsem psal o Focusu ST a jeho hravosti. Za všechno mohla zadní náprava. Stačilo ubrat plyn v nájezdu do zatáčky nebo přiletět do vracečky na brzdách a už jste museli dávat kontra. Hodně zábavná, místy až nebezpečná záležitost. To u Astry OPC to funguje jinak. Snědl bych svoje boty, že v reálu bude rychlejší než ST, ale od volantu vám to nepřijde. I když uděláte chybu a jste zbytečně rychlí, tak zadek drží a spíše ho za sebou vláčíte, než aby vás chtěl předběhnout. Vůbec meze přilnavosti snad nemají konce – a to přitom cítíte, jak předek zápasí s porcí 280 koní a 400 Nm točivého momentu od přeplňovaného dvoulitru. Přední náprava HiPerStrut s mechanickým samosvorem odvádí sice skvělou práci (podobně jako RevoKnuckle u Focusu RS), avšak jakmile začnete opravdu naléhat a zrychlovat, je toho na ni už trochu moc. Ačkoli Astra jen velmi málo tahá za volant, přední kola musejí neustále odvádět otrockou práci – zatáčet, držet stopu a přenášet ten velký točivý moment. Takže stačí málo, fyzika získá převahu a předek přejde do nedotáčivosti, byť nikterak tragické. Zadek se jen veze a drží. Chování a přilnavost zadní nápravy jsou obdivuhodné, zvlášť když uvážíte, že tady úřaduje torzní tyč a Wattův přímovod.
Volím taktiku efektivních a rychlých průjezdů, čemuž napomáhají i dobře dávkovatelné a drtivě účinné brzdy. Podvozek má magnetoreologické tlumiče se třemi režimy nastavení. Funguje to tak, že v náplni tlumičů jsou rozptýlené miniaturní kovové částice – po zmagnetizování se přesunou na požadované místo a tlumič tak ztvrdne. Je to podobné jako u Ferrari a funguje to na jedničku, ostatně používá to už spousta automobilek. Z nabídky volím nejsportovnější OPC a vyrovnanost i účinnost auta se na hladké silnici ještě zvýší. Focus ST má elektrický posilovač řízení, který poněkud postrádá cit, ale Astra OPC má stále elektrohydraulický a na pocitu i zpětné vazbě ve volantu je to znát. Všechno to hraje do karet efektivní a rychlé jízdě. Snad až okruhově precizní, dalo by se říci. V režimu OPC teď vnímám práci předních kol ještě zřetelněji a to znamená, že můžu autu více vyhovět.
Všechno zapadá dohromady a auto hltá zatáčky a rovinky jednu za druhou. Najednou zjišťuji tu odlišnost chování od chvíle, když jsem jel v poklidu po městě. Astra OPC totiž umí být velmi klidná a vyrovnaná. A to takovým způsobem, že byste to od auta na devatenáctkách s rozměry 245/40 a sportovním podvozkem ani nečekali. Své schopnosti umí zatraceně dobře maskovat. To ale neplatí tady v zatáčkách, kdy rozzuřeně střílí do výfuku. Dvoulitr předvádí ten starý známý kopanec do zad, když se turbo nadechne a auto vystřelí kupředu. Krční svaly bojují, avšak skvělé sportovní sedačky nedovolí, abyste se pohnuli do strany. A když jsme u toho zvuku, tak musím říct, že ten je hodně originální. Je to souhra chroptění, zvuku sání a jekotu turba. Jako kdybyste vzali papír, srolovali ho do ruličky nebo tlampače a zafoukali do něj. Nebo do plechového trychtýře. Nevzpomínám si na jiné auto, které by mělo podobný soundtrack.
Škoda že chod řadicí páky šestistupňového manuálu je až příliš jemný a občas nepřesný. A taky byste měli vědět, že nejen při ostřejší jízdě, ale i běžně mimo město si Astra OPC řekne o slušnou porci benzínu.
Pokud jsem si užíval příval točivého momentu a podvozek, viděl jsem i údaj sedmnáct litrů na sto. Ale na druhou stranu, ať jsem se snažil, jak chtěl, pod devět litrů to nešlo stáhnout.
Teď, o týden později, když si to všechno rovnám v hlavě, si definitivně uvědomuji, že Astra OPC funguje na principech účinnosti a rychlosti, které staví nad zábavu a řidičské potěšení. Svoje výkony prostě nabízí každému, nemusíte se bát, že vás pokouše.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný řadový čtyřválec, 1998 ccm
Výkon: 
280 koní v 5500 ot,/min.
Toč. moment: 
400 Nm v 2500 ot./min.
Hmotnost: 
1550 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,0 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
8,1 l/100 km
Cena: 
633 900 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Opel Astra OPC
Splašených 280 koní v předokolkovém hot hatchi… To zní nějak povědomě!
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno...
Na stánky dorazilo nabité nové číslo Autocaru. Co nejzajímavějšího v něm najdete?
Za volantem Ferrari F12 Berlinetta Výkon 740 koní, 0-100 km/h za 3,1 s a dvoustovka za 8,5 sekundy. Toto kupé je...
Opel Astra OPC
V prodeji od léta 2012
Sportovní divize automobilky Opel – OPC – má odvážné cíle. Svou nejdrsnější Astrou chce porazit Renault Mégane R.S. ve výkonech a dokonce i...