Konec rozmachu?

Audi RS6 Avant
Čtěte více: Testy
Vydáno: 19. 8. 2013  /   Aktualizováno: 19. 8. 2013
Konec rozmachu?
Über-kombi od Audi dostalo výrazně menší motor, než mělo dosud. A hlavně o dvacet koní slabší! Měla by nás nová RS6 vůbec ještě zajímat?
Čtěte více: Audi RS6 Avant

„Zadupávám plyn do podlahy, auto vytrhává kusy asfaltu a jede jako peklo!“ Předpokládám, že žádný jiný úvod ve spojitosti s Audi RS6 byste ani nečekali, jenže je tu jeden háček. Na rozdíl od zavedených zvyklostí není nová generace RS6 silnější než ta minulá. Nejnovější model má dokonce nejmenší motor ze všech tří generací. Faktem je, že kdyby novinka měla za každou cenu překonat dvěma turby dopovaný desetiválec minulé RS6, museli by inženýři Audi sáhnout snad jedině po šestnáctiválci z Veyronu. Titul nejvýkonnějšího Audi všech dob tak nadále náleží minulé RS6, představené před pěti lety. Má tedy vůbec cenu vzrušovat se novým über-kombíkem?
Ta otázka byla samozřejmě pouze řečnická. Novou RS6 totiž pohání čtyřlitrový osmiválec twin-turbo, na který se valí chvála ze všech stran. A to už přitom slouží například v Bentley Continental GT, kde ze základní verze dokázal udělat tu nejpřitažlivější. Inženýři z Quattro GmbH kompaktní motor s turby a mezichladičem mezi řadami válců pro potřeby RS6 vyladili na 560 koní, což je o dvacet koní méně, než měla minulá RS6. Ještě než dokončíte znechucené zívnutí a sklapnete čelist, měli byste vědět, že masivním točivým momentem 700 Nm starou RS6 naopak o 50 Nm překonává, přestože má o litr menší objem! Plných 700 Nm je přitom dostupných v neuvěřitelně širokém rozsahu 1750 až 5500 otáček.
V tomto okamžiku začíná nová RS6 tasit pořádně silné argumenty. Zatímco desetiválcová RS6 sprintovala na stovku za 4,6 sekundy, osmiválcová zvládne tuto disciplínu ještě dramatičtěji: za 3,9 s. Na rozdíl od BMW M5 a Mercedesu E 63 AMG se přitom může opřít o trakci pohonu všech kol, takže obrovský točivý moment přenese na asfalt, zatímco za zadními pneumatikami konkurentů zůstávají dlouhé černé stopy.
Maximálka? Ta se odvíjí od stavu vašeho konta. S obligátními 250 km/h můžete počítat v každém případě, ale za příplatek bude vaše RS6 jezdit až 280 km/h a po ještě tučnějším příhozu dokonce 305 km/h.
Úbytek dvou válců a litru objemu (s nímž plně vystačí dnešní malá auta) má však i pozitivní efekty. Kombinovaná spotřeba oproti V10 poklesla o třetinu ze 13,9 na 9,8 litru na 100 km. Na tom má kromě menšího objemu zásluhu také systém vypínání válců COD, který při nízkém zatížení deaktivuje válce dva, tři, pět a osm. Díky aktivním silentblokům pak prakticky nemáte šanci rozpoznat vibrace, které by prozradily, že váš superrychlý kombík právě pohání skromný dvoulitrový čtyřválec jako v Golfu GTI.
Ale papírových údajů už bylo dost. Je čas RS6 pořádně prohnat. Nadupaný osmiválec dostal za parťáka osmistupňový automat, který je zárukou komfortní jízdy, když o ni právě stojíte, ale po přepnutí do manuálního režimu odhodí slušňácký pláštík. Neřadí tak extrémně rychle jako dvouspojka v M5, ale ví, co se sluší a patří. Bez vašeho povelu sama neodřadí, takže klidně narazí až do omezovače. A to se vám zprvu nejspíš přihodí, protože prvních pár stupňů je velice krátkých a z místa RS6 vyrazí jako blesk, takže do pádel na volantu musíte ťukat v rychlém taktu jako do spouště na paintballové pušce. Správnému načasování vašich reakcí pomáhají odřazovací kontrolky na head-up displeji. Ta věta z úvodu se najednou nečekaně blíží realitě…
Hluboký dojem z dynamiky RS6 v přímce navíc umocňuje působivý soundtrack dvojice oválných výfuků, jejichž burácení, syčení a prskání v blízkosti červeného pole otáčkoměru evokuje střelbu z automatických zbraní. Ani v nízkých otáčkách jeho zvuk nemůžete prohlásit za nezajímavý, zatímco turboefektu se zdárně daří skrývat před odhalením.
Ani majitelé RS6 ale nejezdí stále jen třístovkou po německých dálnicích a občas je potká i nějaká ta zatáčka. A v těch vyniknou rozdíly oproti minulé RS6 nejmarkantněji. Desetiválcová RS6 ze všeho nejvíc bojovala s nedotáčivostí a vlastní hmotou. Ta nová je díky hliníkové konstrukci a kompaktnějšímu motoru o 90 kg lehčí než stará RS6, přičemž 70 kg z této úspory prý připadá na přední nápravu! Příď samozřejmě není tak hbitá jako u M5, ale ve srovnání se starou RS6 je rozdíl okamžitě cítit. O váze motoru nad přední nápravou se přesvědčíte vlastně jen při nenadálých prudkých korekcích během průjezdu zatáčkou. V táhlejších zatáčkách je ale příď naprosto stabilní a 21palcové gumy Pirelli mají spoustu přilnavosti v každém okamžiku.
Systém quattro umí posílat až sedmdesát procent točivého momentu na přední a pětaosmdesát procent na zadní nápravu, což znamená, že na výjezdech ze zatáček nemusíte přidávat plyn tak opatrně jako v M5 nebo E63. Na kopcovitých silničkách severně od Ingolstadtu se RS6 chová spíše jako dvoutunový hot hatch, u kterého se moc nemusíte ohlížet na to, co vám provede záď.
Jedna věc je trakce, ale jak je na tom nová RS6 s odpružením? Jako vůbec první model RS jezdí na vzduchovém podvozku, což znamená jasný příklon směrem ke komfortu. Další výhodou tohoto řešení (a teď se nesmějte) je konstantní světlost zadní nápravy, protože RS6 Avant si poprvé můžete pořídit, ehm, i s tažným zařízením… Ale nelekejte se. Pro odhodlanější řidiče je k mání příplatkový podvozek DRC (Dynamic Ride Control) s ocelovými pružinami a adaptivními tlumiči, které díky diagonálnímu propojení přes centrální ventil dále omezují náklony.
Jak ale bývá u Audi zvykem, DRC je jen jedním z mnoha prvků, které si můžete uzpůsobit podle svých preferencí. Optimální volba pro RS? Podle nás DRC v režimu Comfort, protože Dynamic je i na kvalitních německých silnicích příliš tvrdý, příplatkové aktivní řízení také v komfortním režimu, protože v dynamickém jen ztuhne, aniž byste získali větší cit, a to není zdaleka vše. Audi Drive Select přepínám do režimu Individual, kde ignoruji předpínače pásů nebo svícení do zatáček, ale volím dynamický režim výfuku a aktivního zadního diferenciálu. U motoru zvolte Dynamic jen v případě, že vám nebude vadit trhavá odezva plynu, zatímco u převodovky je optimální volit mezi manuálním a pohodovým automatickým módem.
Jsme rádi, že se nová RS6 zbavila některých stinných stránek desetiválcového předchůdce, jako byla nedotáčivost a jistá těžkopádnost. Stala se zábavnějším strojem, který má sice papírově nepatrně menší výkon, ale v reálném světě je ještě rychlejší. A abychom nezapomněli, kromě toho trhání asfaltu s ní odstěhujete celý obývák!

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný osmiválec, 3993 ccm
Výkon: 
560 koní při 5700 ot./min.
Toč. moment: 
700 Nm při 1750 až 5500 ot./min.
Hmotnost: 
1935 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,9 s
Max.rychlost: 
305 km/h
Spotřeba: 
9,8 l/100 km
Cena: 
2 800 000 Kč (přepočet)
Autor: 
Peter Brown
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Audi v Detroitu představilo model RS7 Sportback. Má motor od RS6 Avant.
Automobilka Audi ukázala na detroitském autosalonu model RS7 Sportback. Rozhodně stojí za pozornost, protože pod...