Elektrická anomálie

Mercedes-Benz SLS Electric Drive
Čtěte více: Testy
Vydáno: 6. 1. 2014  /   Aktualizováno: 6. 1. 2014
Elektrická anomálie
Budoucnost už začala, alespoň podle Mercedesu. Když prodá normálnímu zákazníkovi elektrický supersport za víc než deset milionů, musí být odhodlaný jít touto cestou za každou cenu…

Všichni víme, jak je to s přesunem techniky ze superdrahých do spotřebních aut, stačí si vzpomenout na třídu S. Když se objeví nová verze, připomíná hvězdnou loď. O pár let později už její hračky najdete v éčku, céčku i níž. No, v tomto případě bude technologická migrace ještě nějaký ten pátek trvat. SLS Electric Drive má totiž pro každé své kolo elektromotor a celkově máte pod pravou nohou 746 koní a tisícovku newtonmetrů – jde o nejsilnější AMG všech dob, a přitom nepotřebuje ani kapku benzínu. Na jedno nabití má ujet až 250 kilometrů a maximálka je rovněž dvě stě padesát. Parametry se tváří životaschopně, ale musíte předem počítat, že si je neužijete všechny najednou. Zapomeňte na to, že se svým superdrahým elektrickým Mercedesem SLS dojedete na okruh, dáte si pár koleček a vydáte se zase domů, protože vás nechá viset někde na trase. Nabíjení z normální zásuvky je otravně dlouhé, zabere dvacet hodin a šťáva z baterií umí mizet velmi rapidním tempem.
Takže, nápad s elektrickým sporťákem, u kterého musíte neustále řešit dojezd? Pokud jste dobrodruzi, směle přistupte, protože v tomto SLS zažijete věci, které jsou z jiného světa. Už jen zrychlení je stokrát výjimečnější zážitek než v jakkoli silném konvenčním sporťáku. Dupnete na to a zhruba za čtyři sekundy letíte stovkou, zátah díky absenci řazení neustává až nad 200 v hodině. Je to ten neodbytný, orgány ždímající pocit, kdy doslova vlajete za volantem se zatajeným dechem. Podobně podivuhodný je i zvuk, technokratické vrčení, které se ale se stoupající rychlostí rozptýlí v hluku od kol a svistu větru. Stejně jako v normálním SLS zde máte různé režimy – Comfort, Sport a Sport Plus. V prvním jmenovaném je Electric Drive obyčejná líná mrcha. Reakce na plyn jsou otupené a v zatáčkách velmi jasně cítíte, že váží přes dvě tuny, i když jsou baterie umístěné uvnitř rozvoru a co nejníže. Popíchněte SLS plynem a v zatáčce se začne sunout po tečně ven, pro normální ježdění je to naprosto bezpečné a předvídatelné chování. Ale vy brzy sáhnete po sportovních režimech, protože pak se začnou dít divy. Přepněte voličem na Sport a v tu chvíli SLS ED odhodí tu extra půltunu hmotnosti, která ho odlišuje od verze s osmiválcem. Ze zápasníka sumo je během okamžiku obratná baletka – elektromotory jsou řízeny nezávisle na sobě a tím pádem je možné libovolně vektorovat točivý moment. Volantem si ukážete, kam chcete jet, a začnete si hrát s plynem, o vše ostatní se postará programování pohonu všech kol. Reakce jsou okamžité, cítíte, jak se pod vámi auto otáčí a jak se dere kupředu tam, kam jste si předsevzali. Řízení je samozřejmě elektrické, ale komunikace s podvozkem je na špičkové úrovni, mimochodem kvůli elektromotorům najdete na přední nápravě suvné vzpěry. Tohle dvoutunové elektroauto zvládá ostrou jízdu i pohazování zádí v zatáčkách, k překonání přilnavosti stačí jen ráznější pohyb pravé nohy. Brzdění je podobně bizarní zážitek, pádlem pod volantem si teď místo řazení určujete intenzitu rekuperace energie při puštění plynu – vlastně není třeba nějak extra zpomalovat, SLS ED se dá řídit jako motokára a jakkoli krizovou situaci řešíte přidáním. O zbytek se postarají elektromotory.
Zní to jako docela dobrá zábava, že? Ale necháte se na chvíli unést a už zase musíte řešit dojezd. A pokud chcete jezdit na elektřinu normálním tempem, pak zase nemá smysl mít pod palcem všechnu tu železniční sílu, kterou nebudete využívat. Za ty peníze si navíc můžete koupit dvě normální SLS. Nebo jen jedno a vlak plný benzínu. Logiku v něm nenajdete, Mercedes ho postavil, protože mohl a chtěl – a přesně takhle se rodí inovace, které posunují svět aut kupředu. Musíte ho brát jako hračku. Jako to nejlepší autíčko na baterky.

Technické údaje
Motor: 
4x synchronní elektromotor
Výkon: 
746 koní
Toč. moment: 
1000 Nm
Hmotnost: 
2110 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
dojezd až 250 km
Cena: 
10 648 000 Kč
Autor: 
Yuan Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)