Střední proud

Kia Pro_cee’d GT
Čtěte více: Testy
Vydáno: 29. 1. 2014  /   Aktualizováno: 29. 1. 2014
Střední proud
Svět ostrých hatchbacků obohatil nový příchozí. Kia Pro_cee’d GT. Zvládne vstup do této prestižní společnosti?
Čtěte více: Kia Pro_cee’d GT

Vlastně nevím, proč tolik povyku kolem. Takže začnu hledat. Nacházím to vzápětí, když nechám nohu na podlaze, twin-scroll turbo se roztočí naplno a motor letí do otáček… Na úvod jedno číslo. Pro_cee’d GT zajel Severní smyčku ve výborném čase. Polkněte. Chvilka napětí. Nordschleife bylo pokořeno tímto novým „ostrým“ hatchbackem a nejrychlejším náčiním od firmy Kia v čase 8:45! A to je stejný čas, jaký zajela opěvovaná Toyota GT86 – to už o jeho schopnostech něco vypovídá. Respekt! Kia říká, že nevytvořili žádné RS nebo ST, nýbrž GT. Myslím, že se tím označením strefili do černého. Pro_cee’d GT vážně není nekompromisní sportovní náčiní a hned po prvních metrech překvapí svou každodenní použitelností. Nekoná se žádné cvakání zubů ani poskakování ve sportovních sedačkách Recaro, které jsou v tomto provedení ideální jak na cesty, tak i pro sportovnější svezení. A to přesto, že podvozek je snížený, tlumicí síly jsou zvětšeny, pružiny přitvrzeny a narostl i průměr stabilizátorů a vzpěr. Pro_cee’d GT funguje v běžném provozu výborně a dá se s ním jezdit do osmi litrů. A stejně dobře funguje, i když necháte nohu na podlaze déle a pojedete sportovně. Těch 204 koní a 265 Nm točivého momentu není tolik, aby to stačilo na nejsilnější konkurenty v této kategorii jako Focus ST nebo Mégane RS, ale pro zábavu je to naprosto v pořádku. Najednou jedete zatraceně rychle a nepřijde vám to. Pro_cee’d GT se po silnici pohybuje vychovaně. Ubírám plyn do zatáčky a zadek trochu povoluje. Příjemné. A ještě lepší jsou nájezdy do zatáček na plných brzdách, kdy auto příjemně vzdoruje, sklouzne se a nakonec se zatáčkou protáhne jako zkušený mazák. Pneumatiky Michelin s rozměry 225/40 na stylových osmnáctkách s černým lakováním drží tak akorát. Nechávají meze pro zábavu a zároveň pokrývají veškeré požadavky na bezpečnost. A přeplňovaná jednašestka vydává společně s nově naladěným výfukem příjemný, syčivý hutný zvuk. Hned z toho poznáte, že tohle není atmosférický motor, a při ubrání plynu do zatáčky uslyšíte občas i střelbu do výfuku. Řízení je v tomto případě standard. Nečekám a ani nedostávám přílišnou zpětnou vazbu. Doby Focusu první generace jsou prostě pryč. A nemusíte se zatěžovat překlapáváním do nějakých sportovních a ještě tvrdších režimů.
Pro_cee’d GT má jedno nastavení řízení, které odpovídá Sportu v běžném Cee’du. Od něj ho však rozeznáte neomylně. Čtvercové obrazce denního diodového osvícení vypalují do zpětného zrcátka auta před ním příkaz k vyklizení jízdního pruhu. Agresivní červenou linku, osmnáctky, dvojici zadních výfuků a vertikální světla vzadu uvidíte postupně, když vás Pro_cee’d GT razantně předjedete. Očekává se, že zákazníci na českém trhu sáhnou raději po pětidveřové verzi – o nic nepřijdou. Vlastně dostanou dávku praktičnosti navíc. Ať tři nebo pět dveří, nenazval bych ho hot hatchem, ale spíš velmi rychlým a skutečně schopným autem pro každý den. A přesně to Kia chtěla.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný čtyřválec, 1591 ccm
Výkon: 
204 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
265 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1359 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,7 s
Max.rychlost: 
230 km/h
Spotřeba: 
7,4 l/100 km
Cena: 
519 980 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)