Levněji a lépe

Škoda Octavia RS TSI a TDI
Čtěte více: Testy
Vydáno: 9. 2. 2014  /   Aktualizováno: 9. 2. 2014
Levněji a lépe
Třetí generace Octavie RS přichází s velkým sebevědomím, jinak by si pro premiéru nevybrala rumunský průsmyk Transfagarasan, prý nejlepší silnici Evropy…

Nejrychlejší Octavia všech dob! Dynamický vrchol celé řady s maximálkou 248 km/h! Taková jsou ústřední sdělení, která chce Škoda vtlouct do hlavy potenciálním zákazníkům třetí generace Octavie RS. A že je koho oslovovat, vždyť sportovně laděná verze tvoří přibližně sedm procent prodejů Octavie, což není vůbec málo. Lanaření oveček se přitom opírá o – chce se až říct – podbízivou cenovou politiku. Nová Octavia RS začíná na 620 tisících korun, takže oproti předchozí generaci zlevnila zhruba o padesát tisíc… Pro spoustu lidí tak bude výhodnější sáhnout rovnou po špičkové verzi se slušnou výbavou a nejsilnějším motorem než zaškrtáváním příplatků u běžné Octavie vyhánět cenu do alarmujících výšin.
Touhou nové Octavie RS je zaujmout okolí výrazněji, než se to dařilo její předchůdkyni. Zvenku ji poznáte podle masivnějšího předního nárazníku, náznaku difuzoru, dvojice lichoběžníkových koncovek výfuku (u naftové verze je jedna z nich slepá) a přikrčeného postoje. RS má rozšířený rozchod kol a podvozek snížený o patnáct milimetrů. Počítejte také s tím, že nějakou chvíli strávíte vybíráním kol (kromě sériových sedmnáctek jsou k dispozici osmnáctky i devatenáctky) a barev – v nabídce jsou třeba atraktivní zelená Rallye, šedá Steel Grey nebo červená Corrida.
Uvnitř vás čekají sportovní sedadla s integrovanou opěrkou ve stylu Porsche, ale že byste se samým vzrušením nemohli dočkat rána, až s tímhle sporťákem zase pojedete do práce, to asi nečekejte. Jestli ovšem někdo nemohl dospat rána, byli to čeští novináři, protože lidé ze Škodovky prokázali odvahu vydat se do zatím neprobádaných míst a premiéru Octavie RS situovali poprvé do Rumunska. Do země, kde na rozloze velké jako tři čtvrtiny Polska žije pouhých dvacet milionů obyvatel a kde se vhledem k předpokládané (ne)kvalitě silniční sítě nedá očekávat, že by jakékoli slabiny sportovně laděného modelu zůstaly neodhaleny.
Zlatým hřebem premiéry a prubířským kamenem schopností Octavie RS navíc bude karpatský horský průsmyk Transfagarasan, který nechal autokrat Ceausescu postavit po invazi spřátelených armád Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968 jako strategickou cestu pro tanky, kdyby náhodou chtěl Sovětský svaz a spol. „zachraňovat“ také Rumunsko. Právě na Transfagarasanu křičel Jeremy Clarkson do kamery, že je to nejlepší silnice v Evropě. Dá se v takové situaci tvářit, že se netěšíte na to, co Octavia předvede?
Nejprve ale bylo třeba dojet z Bukurešti do Sibiu, kde máme přenocovat. Do města, kde o pár dní dříve triumfoval Honza Kopecký s Fabií S2000 v rumunské rallye, a křest ohněm na Transfagarasanu přijde na přetřes následující den.
Na první úsek na nás vychází zelený naftový kombík s šestistupňovou dvouspojkou DSG. Čeká nás asi 330 kilometrů, které máme podle itineráře zvládnout za čtyři a půl hodiny. S nejrychlejší Octavií všech dob s prstem v nose? Omyl. Ještě v Bukurešti sice najíždíme na dálnici, ale jak se ukazuje, v téhle obrovské zemi stojí pouze 300 kilometrů dálnic. Další problém spočívá v tom, že doprava v Rumunsku má jistá specifika. Ano, přiznávám bez mučení, že jsem v Rumunsku nikdy nebyl a čekal jsem, že potkat v tak řídce obydlené zemi jiné auto bude svátek. Další omyl. Všudypřítomné dacie, renaulty a octavie první generace se houfují všude kolem, a než se sžijete s místními zvláštnostmi, chvíli to trvá. Tím myslím třeba kruhové objezdy, které se ze dvou pruhů zužují do jednoho, a když se vám vedle hlavy vynoří kapota Mercedesu ML, která se hodlá vecpat do stejné škvíry, kam má namířeno zelený čumák Octavie, necítíte se úplně komfortně. Nebo čtyřproudové silnice dělené dvojitou plnou čárou, přerušovanou křižovatkami bez odbočovacích nebo připojovacích pruhů. Takže když odbočujete vlevo, zastavíte a čekáte, kdy vám v hustém provozu někdo slisuje ostře řezanou záď Octavie RS, nebo míjíte kamion, který se chce zařadit do opačného směru, což je v hustém provozu nemožné, a tak má dvě možnosti – buď si pár hodin počkat na slabší provoz, nebo zavřít oči a poslat soupravu do křižovatky. Ono už to nějak dopadne. Rychle odsud…
Naftová Octavia RS si na dálnici počíná suverénně. Nový dvoulitr dostal vyvažovací hřídele, které se citelně podepsaly na klidnějším chodu, a svých 380 Nm, dostupných od 1750 až do 3000 otáček, podává delikátněji než kdy předtím. Další novinkou je ochota k vytáčení. Výkon TDI vrcholí mezi 3500 až 4000 otáček, ale čtyřválec bez námitek točí přes pět tisíc. To samozřejmě nedává smysl, ale když se v zápalu boje náhodou zapomenete, všechny ty řeči o sportovnosti RS najednou vstřebáte nějak snadněji. Faktem ale je, že nad 160 km/h už rychlost přece jen nenarůstá úplně překotným tempem, a to ani když podřadíte na pětku. Řadicí pákou a k sobě, tak jak to nemáme rádi. Octavie RS v Rumunsku byly totiž předsériové a neměly pádla pod volantem, ale jinak budou pádla ve standardu.
Svižný a úsporný dálniční expres s 610litrovým kufrem? Zatím bez námitek. Dálnice končí a před sebou máme mírné, ale vytrvalé stoupání až do podhorského Sibiu. V rychlém sledu se střídají rumunské vesnice, plné toulavých (a přejetých) psů, koňských povozů a stánků s medem, melouny a dalšími místními produkty. Předjíždějí nás kluci v trojkovém bavoráku, pro které plná čára není zeď, a nadšeným máváním nám dávají najevo, že honit se v hustém provozu na klikaté silnici mezi skalami s Octavií RS třetí generace momentálně považují za ten nejlepší nápad. Jejich názor zjevně sdílí další Octavia, která se dostává mezi nás. Nápad je to skvělý až do chvíle, kdy se za slepou zatáčkou na jednom místě potkávají houkající sanitka, koňský potah, osobák uhýbající sanitce a osobák objíždějící koňský potah. Když se do téhle situace přiřítí černé BMW s šedou Octavií RS v závěsu, je docela veselo. Ale vždyť nikdo neumřel, tak co. Vítejte v Rumunsku…
Hustý provoz ale způsobuje, že chceme-li stihnout večeři podle plánu, musíme naftové RS chvílemi nechat projevit víc, než by bylo zdrávo. To, že při tom potkáváme náklaďák, předjíždějící čtyři osobáky na dvojité plné čáře, asi ani nemá cenu zmiňovat. Jiný kraj, jiný mrav. Co je ale podstatné, naftová předehra před hlavním dějstvím dopadla velice nadějně.
Přichází ráno a vzrušení se stupňuje. Čeká nás výjezd na Transfagarasan do nadmořské výšky přes 2000 metrů. Bereme si benzínovou 220koňovou Octavii s DSG a jsme zvědaví, jak se předvede. Jenže počasí se vzpírá. První část cesty nám radost kalí déšť, ale po vjezdu do úžasných horských serpentin přichází ještě horší problém. Hustá mlha. Pokud dohlédnete na třicet metrů a místy i méně, poslední, na co myslíte, je co nejostřejší průjezd další vlásenkou. Kterou navíc ani nevidíte.
V hustém lijáku a mlze vyjíždíme na vrchol hory, projíždíme tunelem a ukazuje se, že počasí na Transfagarasanu umí být stejně proměnlivé jako na Severní smyčce. Zatímco v údolí bylo pětatřicet stupňů, tady nahoře je pouhých devět a neprostupná mlha se dokáže stejně rychle zvednout, jako padnout. O přeháňkách nemluvě. Není však pochyb, že mokrému křestu se benzínová Octavia RS nevyhne. Jde se na věc. Dvoulitr slibuje 350 Nm v rozsahu 1500 až 4400 otáček, takže čekání na zátah není na pořadu dne. Na pořadu dne je totiž čekání na trakci. Mezi mračny se pod námi otevírá báječný výhled na – bohužel mokrý – Transfagarasan. Tlačítkem vRS u řadicí páky volím režim Sport, přední kola na dvojku neustále prokluzují a hledají, čeho by se chytla. Ať se elektronická uzávěrka diferenciálu XDS snaží sebevíc, předek hrabe jako zběsilý. To bych ale RS nevyčítal, je to zkrátka silná předokolka a na rozbitém asfaltu zkrápěném deštěm jsou problémy s trakcí prakticky nevyhnutelné. Než se dostanete k přeřazení na trojku, následuje další zatáčka, takže recept na mokru je jasný. Pokud nejedeme na čas jako v rumunské rallye, efektivnější je nechat zařazenou trojku a využít záběr turba odspodu. Co se týká podvozku, jeho naladění je naprosto čitelné a nezáludné, jak to má u takového auta být. Dokázal bych si představit, že se zadní náprava nechá vtáhnout víc do děje, jenže Octavia prostě není hot hatch – musíte brát v úvahu její velikost i nosnost, zvlášť u kombíku.
Škodovka také u RS poprvé použila řízení s proměnným převodem, které přispívá k lepší stabilitě na dálnici, ale současně odbourává potřebu zběsilého ručkování na silnicích, jako je Transfagarasan. Po zkušenostech s BMW, kde v ceníku právě tuto položku příplatkové výbavy musíte přeškrtnout tlustým červeným fixem, jsem měl jisté obavy, ale v RS tuto funkci při řízení vnímáte jen minimálně. To znamená, že máte přesnou představu, kam auto zatočí. A to je nejlepší vysvědčení.
Další významnou novinkou je akustický rezonátor mezi kabinou a motorovým prostorem, který má ve sportovním režimu dodávat zvukovému projevu RS ten správný říz. S poněkud rozporuplným efektem. Zatímco v naftové verzi zní vcelku uvěřitelně a příjemně, benzínová Octavia spustí v režimu Sport hrubé vrčení, které ze všeho nejvíc připomíná boxer a po chvíli začne jít na nervy. Jenže zatímco v Beetlu se mi to vzhledem k jeho historii líbilo, proč byste měli poslouchat boxer v Octavii? Naštěstí stačí zmáčknout tlačítko vRS, aktivovat režim Individual a přepnout motor do módu Normal. Sportovní režim motoru totiž nemění mapování plynu a aktivuje pouze tuhle zvukovou vychytávku. Takže žádný problém, záleží na vás.
Jen je škoda, že se benzínové RS nemohlo předvést na suchém Transfagarasanu. Čeká nás návrat zpět do Sibiu a vychází na mě naftový liftback, tentokrát poprvé s manuálem. Projíždíme tunelem a ukazuje se, že se mlha mezitím zvedla a silnice ve spodní části průsmyku stačily oschnout. Jako první mě napadá, jestli převodovka RS nedostala silnější pružinu než běžné octavie, ale konstruktér Hrdlička nás později ujišťuje, že vyvinout větší sílu musíte jen kvůli řadicí páce kratší o 12 milimetrů. A přichází překvapení. Točivá naftová Octavia si mnohakilometrový sjezd užívá, brzdy jsou suverénní a celý zbytek cesty do Sibiu se utvrzuji v trochu překvapivém závěru. Ano, tahle Octavia RS je dosud nejrychlejší model tohoto jména. Jenže RS vnímám jako rychlou Octavii, jako vrchol nabídky a ne jako čistokrevné sportovní auto. Takže jestli mám říct, která verze na mě udělala nejlepší dojem, já bych zvolil naftové RS s manuálem. Jedno jestli kombík nebo liftback, jedno jestli na Transfagarasanu nebo na D1. Tohle ústřední sdělení dává smysl mně…

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný čtyřválec, benzín, 1984 ccm (TSI), přeplňovaný čtyřválec, turbodiesel, 1968 ccm (TDI)
Výkon: 
220 koní v 4500–6200 ot./min. (TSI), 184 koní v 3500–4000 ot./min. (TDI)
Toč. moment: 
350 Nm v 1500–4400 ot./min. (TSI), 380 Nm v 1750–3000 ot./min. (TDI)
Hmotnost: 
1425 kg (TSI), 1470 kg (TDI)
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,8 s (TSI i TDI)
Max.rychlost: 
248 km/h (TSI), 232 km/h (TDI)
Spotřeba: 
6,2 l/100 km (TSI), 4,6 l/100 km (TDI)
Cena: 
619 900 Kč (TSI), 629 900 Kč (TDI)
Autor: 
Jan Cacek
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)