Ruku do ohně

Subaru Outback 2.0D Lineartronic
Čtěte více: Testy
Vydáno: 19. 2. 2014  /   Aktualizováno: 19. 2. 2014
Ruku do ohně
Poznáte ho. Subaru Outback si dál udržuje svoji tvář. Nenápadné, ale neobyčejně schopné.

Subaru si dál razí svou cestu. Avšak jen na oko, jako by zamrzlo ve starších dobách. V Outbacku s naftovým plochým přeplňovaným čtyřválcem a převodovkou s plynule měnitelným převodem se vám dostává mechanického osvěžení hned na prvních metrech. Možná je to již zapomenutý pojem. Říká se tomu radost z jízdy, kterou nemusíte cítit jen ve sportovních autech. Pryč jsou časy, kdy si majitelé stěžovali, že převodovka CVT (Subaru jí říká Lineartronic) působí poněkud dýchavičně, protože při prudším přidání plynu otáčky vyletí nahoru a drží se tam po dlouhou dobu. Převodovka nové generace má jakési virtuální převodové stupně, po kterých se umí „pohybovat“ jako kterákoli automatická převodovka s planetovým soukolím. Šlápnete na to, otáčky vyskočí, motor zatáhne a převodovka jakoby přeřadí na vyšší kvalt – otáčky klesají, a přitom stále plynule zrychlujete. Dokonce můžete řadit i pádly pod volantem a převodovce tak říkat, co má dělat. Opět to funguje jako v každém automatu. Možná jen o trochu pomaleji. A auto jede pocitově na mnohem víc než na udávaných 150 koní a 350 Nm točivého momentu, který je díky turbu k dispozici již od 1600 ot./min. Přitom jste stále v centru dění a ve spojení s autem. Možná za to může hodně citlivé řízení, které se domáhá korekcí. V zatáčkách je to ještě znatelnější, ale není to na škodu. Prostě vás to bude bavit.
Outback není malé auto, ale při ostřejším svezení nečekejte v zatáčkách žádné vágní nejisté chování. Ačkoli si nepomáhá sofistikovanými věcmi, jako jsou aktivní stabilizátory a tlumiče, díky tvrdšímu podvozku jsou náklony karoserie minimální. Limitem na silnici budou sedmnáctipalcové pneumatiky s vyšším profilem (rozměr 225/60). Ty budou potřeba v terénu, kde se díky stálému pohonu čtyř kol Symmetrical AWD s rozdělováním točivého momentu cítí ve svém živlu. Tady se ale připravte, že spotřeba vystoupá výš nad dlouhodobý průměr 6,5 litru na sto. Prominete mu i ty tvrdé plasty interiéru a maličký displej na středovém panelu, na který jsem skoro potřeboval brýle, protože tam, kde ostatní přidávají na jemnosti vzhledu a vyspělosti, on zůstává u hrubosti, hranatého tvaru a mechanické účinnosti, která působí nezničitelným dojmem. Můžete mu to vyčítat, ale jedním si můžete být vždycky jistí – dostanete auto, které funguje za každých okolností a za které můžete dát ruku do ohně.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný čtyřválec boxer, 1998 ccm
Výkon: 
150 koní v 3600 ot./min.
Toč. moment: 
350 Nm v 1600 ot./min.
Hmotnost: 
1699 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,7 s
Max.rychlost: 
195 km/h
Spotřeba: 
6,3 l/100 km
Cena: 
939 000 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)