Už žádné výmluvy

Jaguar XFR-S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 26. 3. 2014  /   Aktualizováno: 26. 3. 2014
Už žádné výmluvy
NOVÉ XFR-S JDE NESMLOUVAVĚ PO KRKU GERMÁNSKÝM VELIČINÁM. DOROVNALO JEJICH VÝKONY, ALE PŘEKVAPIVĚ PŘEKONALO JEJICH CENY.
Čtěte více: Jaguar XFR-S

Supersedany. Ne, řekněme raději übersedany. Tohle označení totiž nejvýstižněji charakterizuje nejen zeměpisný původ, ale je z něj současně cítit ta technologická zarputilost, asociovaná s těmito poměrně okrajovými auty. Na máloco jsou Němci tak pyšní jako na tyto přemotorované sedany, schopné cestovat po autobahnech absurdními rychlostmi. Potřebujete odvézt rodinu na víkend, ale jen co cenný náklad vystoupí, postihne vás neodolatelné nutkání chuligánsky smažit zadní gumy ve vlastní šťávě a zamořit široké okolí kouřem jako na protivládní demonstraci. Veličiny jako BMW M5 nebo Mercedes E 63 AMG vám ochotně a bez váhání vyjdou vstříc.
Jenže existují lidé, kteří mají recept německých übersedanů raději na trochu jiný způsob. Je tu třeba plebejský rabiát Cadillac CTS-V v americkém stylu, ale mnohem delší tradici mají jaguary, které k německé disciplíně přidávají ještě špetku noblesy a aristokratičnosti.
Nyní do této společnosti vstupuje XFR-S, nejvýkonnější a nejrychlejší sedan v nabídce Jaguaru. XFR máme rádi, zejména kvůli jeho poddajnému, hravému šasi, jenže od jeho uvedení Němci zvedli laťku zase o kus výš. Nejostřejší XFR-S se už nemá za co schovávat. Výkonovými parametry prakticky dorovnalo německé rivaly, takže musí odvést stoprocentně soustředěný výkon, aby předčilo sebestředné kreace divizí M a AMG.
XFR-S se své dispozice rozhodně nesnaží maskovat. Dostalo hodně agresivní bodykit s karbonovými difuzorem, nižšími prahy a velkým zadním křídlem, kterého se však můžete vzdát. Což bych vám radil, protože kvůli oblakům kouře od zadních gum i bez něj sotva vidíte, co se děje za vámi.
Přístrojovka má stejnou architekturu XFR, ale stačí se podívat na strop a sedačky, abyste nabyli dojmu, že sedíte v něčem ostřejším. Není to žádný odstrojený hot rod, ale interiér představuje optimální kompromis mezi luxusem a sportovností.
Nejpodstatnější novinky však nejsou vidět na první pohled. Inženýři Jaguaru těžili ze zkušeností s XKR-S a F-Type ve snaze zachovat přátelský charakter XFR, ale zároveň posunout dynamické limity. Auto proto dostalo širší pneumatiky Pirelli, tužší odpružení, agresivněji naladěný elektronický samosvor, nový osmistupňový automat místo šestistupňového, teatrálnější sportovní výfuk a řízení z F-Type, které má být zárukou lepší preciznosti. A právě řízení je první věc, které si všimnete už na parkovišti. Klade mnohem větší odpor než v XFR, což je zpočátku u Jaguaru trochu nezvyk. Převod řízení přitom zůstal stejný, takže výsledkem je, že XFR-S působí jistěji a agilněji. Ve volantu rozhodně cítíte více zpětné vazby než v M5.
Pak ale zatoužíte nechat předvést pětilitrový osmiválec přeplňovaný kompresorem, který oproti 510 koním a 625 Nm v XFR posílil na 550 koní a 680 Nm, čímž pronikl do teritoria M5 a E 63.
Výfuky vyluzují basovější podkres, než jaký známe z XFR, a akustický dojem korunuje kvílení kompresoru. Máte-li díky zvuku pocit, že je explozivnější než XFR, není to jen zdání. Nejen díky evidentně silnějšímu zátahu v rozmezí 2000 až 5000 otáček, ale především díky osmistupňové převodovce, která má v rukávu správný převod pro každou situaci. Zrychlení ve vysokých otáčkách je přitom zcela lineární, jako by vás táhl prolétávající asteroid. Automat umí řadit jemně při poklidné jízdě, ale při ostřejším zacházení předvádí vítanou mechanickou preciznost.
Pro ty chvíle, kdy vysadíte rodinu a chcete dát vydělat výrobcům pneumatik, máte v záloze tlačítko Dynamic, které ještě víc přitvrdí podvozek, zrychlí řazení, přiostří reakce na plyn a zvýší odpor volantu. A právě tady se ukáže podvozkářská magie, která je pro Jaguar tak typická. Ano, XKR-S je tuhé a odpružení má spoustu práce s vyžehlováním nerovností, ale není tak tvrdé jako podvozky německých rivalů. Jaguar se při ostrém zacházení chová jako vyšlechtěné sportovní auto, ale přestože je o poznání tvrdší než XFR, za všech okolností zůstává naprosto použitelný.
Potom se před vámi objeví rychlé zatáčky, takže vypnete kontrolu trakce, abyste měli šanci poznat skutečný charakter vrcholného XF. Napadne vás, že by příplatkovou výbavu XKR-S mohli rozšířit o majáky, které by varovaly zbytek světa před blížícím se monstrem.
Příď se vrhá do zatáček nadšeněji než XFR, ve volantu cítíte mnohem určitější zpětnou vazbu a náklony karoserie jsou ještě nepatrnější. Na výjezdu přidáváte plyn a hyperaktivní záď dychtivě reaguje na sebemenší povel – jako malý psík při závodech agility, který se nemůže dočkat, až mu pán zavelí skočit. Stačí přišlápnout plyn trochu víc a XFR-S přejde do řízeného driftu, který může díky přebytku výkonu trvat tak dlouho, jak jen budete chtít. Na okruhu by vám při takovém stylu po několika kolech odešly zadní gumy, ale užít si čas od času kontrolovaný drift na silnici je mnohem příjemnější.
Nejpůsobivější na XFR-S zůstává fakt, že je přesně takové, jaké podle Jaguaru mělo být: rozvíjí silné stránky XFR, aniž by současně nad únosnou míru omezilo praktičnost nebo cestovní komfort.
Nejzapeklitější potíž se ale vynořuje odjinud, než bychom asi čekali. XFR-S je vzrušující supersedan. Musí si však obhájit svou cenu, která v základu činí 2,9 milionu korun. Nejenže o tučných 400 tisíc převyšuje XFR, ale XKR-S je současně o 378 tisíc dražší než E 63 AMG a o 260 tisíc dražší než M5. Samozřejmě v základu. Jaguar sice rozdíl trochu dorovná (předpokládanou) příplatkovou výbavou, ale i tak mu sebevědomí rozhodně neschází. V každém případě se Jaguar ve srovnání s německou konkurencí už nemůže na nic vymlouvat. A konečně ani nemusí. 

Technické údaje
Motor: 
osmiválec, kompresor, 5000 ccm
Výkon: 
550 koní v 6500 ot./min.
Toč. moment: 
680 Nm v 2500–5500 ot./min.
Hmotnost: 
1987 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,6 s
Max.rychlost: 
300 km/h
Spotřeba: 
11,6 l/100 km
Cena: 
2 900 491 Kč
Autor: 
Yuan Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)