Klaun v tretrách

Mini John Cooper Works ALL4 Countryman
Čtěte více: Testy
Vydáno: 13. 5. 2014  /   Aktualizováno: 13. 5. 2014
Klaun v tretrách
Mini SUV na steroidech ověšené jako vánoční stromek? Zní to jako zaručený recept na průšvih, ale dejte mu šanci – pod klaunským kabátem se schovává skvělé auto!

Pokud nemáte rádi, když si o vás sousedi v baráku šeptají, když se za vámi lidi na ulici otáčejí nebo neradi závodíte na semaforech, zkrátka pokud nechcete být středem pozornosti, tak pro vás tohle auto nebude to pravé. Jen se na něj dobře podívejte. Jeho design vznikal nejspíš soupisem všech možných sportovních vizuálních prvků a na poradě, kde se z nich mělo pár vybrat, zapůsobil syndrom malého dítěte v cukrárně: „Chci to všechno!“ A tak má Countryman JCW bouli na kapotě, spoustu nádechů, výdechů a průduchů, křídlo, difuzor a dvě tučné koncovky výfuku. Většina z toho je falešná, pochopitelně. A jako třešnička na dortu po cestě k nejtěžší formě cukrovky jsou tu fofrpruhy na kapotě. Jako byste vyrazili do ulic s klaunským nosem a s kytkou stříkající vodu v klopě. Countryman JCW skutečně nikdo nepřehlédne, ale pouliční respekt vám to zajistí asi jen na tuningovém srazu mezi logany s hliníkovým křídlem a fabiemi s nenalakovanými „rychlými & zběsilými“ nárazníky. A úplně to zabije přítelkyně, když o něm prohlásí, že je „roztomilý“.
Na druhou stranu je to jedno z mála rychlejších aut, které vám partnerka nejspíš snadno schválí. Také proto, že má dostatek sedaček, odpovídající počet dveří a slušný kufr, na silnici umí být tichý, docela pohodlný a se spotřebou se vejde do osmi litrů na sto. A nebude se líbit jen vaší drahé polovičce, mohl by se líbit i vám. Pamatujete, jak jste se při představení Countrymanu WRC, prvního SUV v rallye šampionátu, smáli, a pak jen zírali, jak divoce se s ním dají vymetat erzety? S JCW můžete taky pěkně brousit zapadlé okresky jako s hot hatchem. S necelými 150 koni na tunu (což je méně, než má současná Fiesta ST) je na rovince spíše svižný než opravdu rychlý, ale v zatáčkách to můžete dohnat nasazením za volantem. Letíte k zatáčce, brzdy, s meziplyny rychle shodíte pár kvaltů, přesným řízením nasadíte oblouk, JCW se jen mírně nakloní a zarputile drží stopu, povolením plynu pustíte zadek do hry a dalším přišlápnutím ho tam díky pohonu všech kol ALL4 na výjezdu i udržíte. Zase nečekejte žádné divoké smyky a pozorování silnice bočním okénkem, ale i dobrý pocit z řízení a spolupráce s autem je k nezaplacení. Vážně je s ním zábava a po stisknutí tlačítka Sport umí (kromě přituhnutí řízení a přiostření odezvy na plyn) vykouzlit i efektní práskání do výfuku, které vám roztáhne úsměv ještě víc.
Takže tady to máte – co zprvu vypadalo jako nesmysl, po zevrubném prozkoumání vlastně dobrý smysl dává. Pravda, tohle Mini moc mini není, ale má tu správnou porci stylu, která ke značce v BMW éře patří. A tu záležitost s SUV berte taky s rezervou, protože v terénu byste ho položili na břicho v prvních kolejích po traktoru. Ale jako konkurence klasických hot hatchů je perfektní. Countryman JCW se kombinací rychlosti a praktičnosti může snadno poměřovat třeba s Golfem GTI a svou rozpustile extrovertní povahou ho dokonce smázne. Tedy jen do pohledu do ceníku, který vás nejspíš posadí na zadek, protože GTI se dá sehnat o více než 250 tisíc levněji. Jestli si ale můžete dovolit odstavit rozum na vedlejší kolej a fakt ho chcete, máte naše schválení, za své peníze dostanete hodně dobré auto. A ten klaunský převlek mu taky časem odpustíte. Vlastně se vám postupně začne i líbit…

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbo, 1598 ccm
Výkon: 
218 koní v 6100 ot./min.
Toč. moment: 
270 (300) Nm v 2000–5600 ot./min.

Hmotnost: 
1475 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,0 s
Max.rychlost: 
225 km/h
Spotřeba: 
7,4 l/100 km
Cena: 
895 000 Kč
Autor: 
Martin Jánský
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)