Vládce autobahnu

Porsche Panamera Turbo
Čtěte více: Testy
Vydáno: 3. 6. 2014  /   Aktualizováno: 3. 6. 2014
Vládce autobahnu
To auto nejede. Letí, neustále kupředu a takovou rychlostí, že se přerušovaná čára na dálnici spojí v táhlou bílou šmouhu…
Čtěte více: porsche panamera turbo

A přitom na jeho palubě panuje klid a mír, sedíte v prostorné chlazené sedačce a po sešlápnutí plynu nevlajete za volantem s akutní potřebou sepsat závěť. Přes veškerou rychlost tohle auto na každém metru ukazuje svoji dospělost a vyrovnanost. Reakce na plyn nejsou zbrklé a řízení není při plachtění vysokou rychlostí nervózní, Panamera dokonale maskuje své tempo. Ani odpich z místa s vámi nepraští do opěradla sedačky, jemně vás k němu přimáčkne a pak vás drží svou narůstající intenzitou a neodbytností. Pružné zrychlení ze stotřicítky na dvě stě a výš je asi nejpůsobivější disciplínou – auto bleskurychle podřadí a během několika sekund jste v oblasti, kde hrozí ztráta pěti bodů a zákaz řízení na rok. Převodovka při kickdownu nezmatkuje, pošle otáčky tam, kde mají přístup k těm sedmi stovkám newtonmetrů a prostor k růstu. A vysoké tempo udržíte i v zatáčkách, Panamera je velké auto, takže jeho přirozeným teritoriem je široká, otevřená silnice, na které se můžete pohybovat s absolutní jistotou. Držte ji pod plynem, s nepatrným náklonem zaklekne v místě zhruba dvacet centimetrů za předním kolem a zůstane v oblouku stabilní, i když pracujete s volantem. Stejně tak se nemusíte bát ubrání nebo přidání, aktivní tlumiče PASM zřetelně naznačí, že došlo k přenosu hmoty na předek nebo zadek. V řízení se sem tam objeví fragmenty toho delikátního citu, kterým je Porsche tak proslulé, ale tohle je limuzína a ne sporťák. Ve chvíli, kdy Panameře začnete bezmezně věřit (netrvá to dlouho), zjistíte, že má enormní množství přilnavosti, zvlášť na přední nápravě, která nemá téměř nikdy sklon k nedotáčivosti. Pak klidně zapnete režim sport nebo sport plus, se kterými se Turbo napne jako luk – všechny vjemy jsou jasněji definované a reakce na vaše povely o třídu akutnější. Pokud máte paket Sport Chrono, motor zvýší plnicí tlak a točivý moment stoupne o sedmdesát newtonmetrů – opravdu je to cítit. Znovu, tato Panamera není adrenalinový sportovec, ale svou rychlostí, neochvějnou stabilitou a sladěním všech funkcí umí vyvolat příjemné dětinské šimrání v břiše. A pak ten zvuk – sametové osmiválcové chrchlání, sem tam doplněné odfrknutím nadrženého býka. Je fakt, že Turbo zní lépe zvenku, ale soundtrack si dosyta užijete i ze sedačky řidiče.
I když… Opravdu chcete na Panameru koukat zvenku? Ano, po faceliftu prokoukla, už nevypadá jako vyplašená žába. Její tvary jsou uhlazenější a detaily rafinovanější, ale pořád to chce… Dejme tomu specifický vkus. Když vedle mě zastavil pán ve zbrusu novém Cayennu Turbo, rozplýval se nadšením nad její krásou. Berte to tak, že kdyby vypadala třeba jako Mercedes CLS nebo BMW 6 Gran Coupé, nikdo by nepoznal, že jde o Porsche. Je to daň za příslušnost ke značce, která je reálným kupcům úplně ukradená.
Uvnitř je situace veselejší. Otáčkoměr před vámi, klíček na levé straně – vše, jak má být. Zpracování je naprosto špičkové, zkuste přejet prstem po kůži, jejích švech, zmáčknout několik tlačítek. Delikátní a bez jediné vady. Tedy, až na páčky blinkrů a ostřikovačů, které dost připomínají auta z produkce Volkswagenu. Příplatkové sportovní sedačky vás pevně obejmou, ale cestování v nich není únavné. Sedíte nízko a s nohama dopředu, přesto je možné ujet za den stovky kilometrů, aniž byste si přišli rozlámaní. Další zajímavost – na to, jak je Panamera nízká a jak široký je středový tunel, působí její vnitřek vzdušně, ne jako potemnělý bunkr.
Ve chvíli, kdy si pořídíte auto se základní cenou čtyři miliony, je asi zbytečné bavit se o spotřebě. Ale u té je nutné se zastavit, protože při kombinaci opravdu vysokého tempa, normálního korzování a popojíždění po městě si řekla o 12,7 litru na sto. Ve městě pomáhá stop-start (který vám při spuštění motoru lehce kopne do brzdy, na níž stojíte – nelekněte se) a na dálnici režim plachtění. Dáte nohu z plynu a otáčky klesnou k volnoběhu, protože převodovka odpojí motor od kol. Takže neztrácíte rychlost ani palivo, chytré.
Panamera Turbo funguje jako teleport. Rozmyslíte si, kde chcete být, a během mrknutí oka tam jste. Takové cestování neunavuje, ať už díky dobře nastavenému podvozku, parádně hrajícímu rádiu Burmester, dobrému odhlučnění nebo samotnému faktu, že jste v cíli co by dup. Je to nová dimenze dálkové dopravy. A pořád vyjde laciněji než soukromý tryskáč.

Technické údaje
Motor: 
osmiválec, twin turbo, 4806 ccm
Výkon: 
520 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
700 (770) Nm v 2250–4500 ot./min.
Hmotnost: 
1970 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,9 s
Max.rychlost: 
305 km/h
Spotřeba: 
10,2 l/100 km
Cena: 
4 144 021  Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Porsche Panamera
Porsche Panamera nepatří k nejpohlednějším autům. Němečtí Regula Exclusive se rozhodli pomoci mu karbonov...