Absolutní rychlost

Porsche 911 Turbo S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 25. 6. 2014  /   Aktualizováno: 25. 6. 2014
Absolutní rychlost
Pohon všech kol, automat… Takhle že má vypadat ultimativní Porsche 911?
Čtěte více: Porsche 911 Turbo S

Existují jen tři auta, ve kterých zažijete výpadek smyslů, v podstatě chvilkové bezvědomí. Bugatti Veyron, Nissan GT-R a nové Porsche 911 Turbo. V teorii jde proti všemu, co by měl nadšenec chtít – má přeplňování, automat a pohon všech kol. Ale praxe ve skutečném světě… Šlápnete na plyn a po prvních třech sekundách si říkáte, co to sakra bylo. To už letíte stovkou a další kilometry naskakují stejně zběsilým tempem. Z výfuků se ozývá zlověstné dunění a chrastění, jako kdybyste do nich vysypali bednu hřebíků – a neustále sílí. Ta krátká chvíle, během níž se řítíte vstříc maximálce, je jako volný pád do bezedné propasti, jeden intenzivní, neodbytný a neutuchající pohyb. S tímhle že mají lidé jezdit po silnicích?
Nejsou to tak děsivé vyhlídky, jak byste mohli čekat po rychlé kontrole parametrů. Turbo S má 560 koní a 700 Nm při sepnutí overboostu, který zvýší plnicí tlak z 1,2 na 1,4 baru. Stovku prý dá za 3,1 s, ale nejsem sám, kdo má pocit, že ve skutečnosti je ještě mnohem rychlejší. Čísla jsou ale jen fragment celého příběhu, opravdu stojí za to vědět, co celou tu strojovnu drží na zemi, aby nevzlétla. Například rozchod zadních kol je o patnáct centimetrů větší než u klasické Carrery. Stejně jako u GT3 se zadní kola natáčejí v závislosti na rychlosti – do padesáti v hodině proti směru předních kol, nad padesátkou v jejich směru. Cíl je jasný, zvýšit obratnost v nízkých rychlostech a zvýšit stabilitu v těch vysokých, celkový rozsah jsou necelé tři stupně. Aktivnímu zadnímu křídlu pomáhá nový přední spoiler, který se nad 120 kilometry v hodině vysune o několik centimetrů dopředu. Pak tu máte aktivní stabilizátory a aktivní úchyty motoru, které „zklidňují“ jízdu na limitu. Pohon všech kol PTM s elektronicky řízenou spojkou má nově vodní chlazení, takže je schopen posílat na přední kola více točivého momentu. Obecně vzato udělalo Porsche maximum, abyste všechen ten výkon mohli využít kdekoli – a nejen v přímce.
Bože, a ono se jim to vážně povedlo! Jestli je zrychlování naprosto omračující zážitek, v zatáčkách vás Turbo S vymačká do poslední kapky jako zralý citron. Při nájezdu cítíte lehkou nedotáčivost, ale tou se nesmíte nechat znervóznit, protože auto ji přebije absolutní přilnavostí. Zapomeňte na rozevlátou záď nebo tradiční poučky o lehkém čumáku a opatrné práci s plynem. Šlápněte na to víc a dřív, než jste si mysleli, že je v této fyzikální realitě možné. Zjistíte, že k Turbu můžete mít absolutní důvěru, že vás provede okolo apexu zase a znovu a neuhne z trasy, kterou jste mu vytyčili volantem. Já vás slyším, vy tam vzadu, už křičíte, že tohle není zábava. Přátelé… JE! Nepramení z ladění stopy milimetrovými pohyby plynového pedálu nebo pokusů vystrčit na výjezdu záď do boku, ale z absurdní rychlosti a naprosté dominance Turba v jakékoli situaci. Ale pozor, je tu i ten klíčový faktor strachu, vědomí toho posledního procenta rizika, které leží za devětadevadesátiprocentní jistotou a stabilitou. Hranice mezi zábavou a průšvihem je tenká jako vlas a auto vám vlastně nikdy nenaznačuje, že to začínáte trochu přehánět. A určitě už si teď umíte představit rychlosti, ve kterých se pohybuje. I proto nevadí, že ho dostanete jen se sedmistupňovou dvouspojkou PDK. Tvrdím, že s takhle silným autem by bylo manuální řazení na obtíž, rozptylovalo by. Pokud vám takový argument nestačí, přemluví vás to, jak automat funguje. Řadí rychle, bez váhání a s uspokojivým mechanickým rázem, pokud stojíte na plném plynu. Na okresce si ho moc neužijete, protože mocný zátah se skrývá v obou nejzazších koutech otáčkoměru, nemluvě o jeho středu. Při klidném korzování převodovka inteligentně spadne na co nejnižší stupeň, čímž Turbo dostává nečekaně kvalitní cestovní schopnosti. Dosáhnout udávané spotřeby do deseti litrů je sice těžké, ale ne nereálné. I tak je ale těch průměrných dvanáct na sto fantastická hodnota, ani se nemusíte příliš soustředit.
Vnitřek auta je Porsche v tom nejčistším slova smyslu – jednoduchý, přehledný, účelný. Sportovní sedačky jsou nastavitelné v osmnácti směrech, dokonalou pozici najdete, ať máte jakoukoli postavu. Rozhodně si připlaťte za audio Burmester – 821 wattů, dvanáct reproduktorů, šestnáctikanálový zvuk… Lépe to hraje snad jen v lexusech vybavených systémem Mark Levinson.
Turbo vás bude bavit. A nepřestane, protože jeho schopnosti a rychlost o třídu přesahují téměř sto procent všech ostatních sportovních aut. Není možné vynechat srovnání s jeho úhlavním nepřítelem, dvakrát levnějším GT-R. Přímá úměra zde neplatí, Porsche není dvakrát lepší, ale zároveň je dostatečně jiné, aby svou cenu obhájilo. Nissan i přes své nesporné kvality působí hulvátsky, možná až plebejsky. Turbo je řidičsky vytříbenější, sofistikovanější ve své funkci i formě a má nesrovnatelně lepší zpracování. Přinese vám klid v duši, až se budete zase ptát, jestli je na silnici někdo rychlejší než vy. Můžete si odpovědět sami: Nikdo. Absolutní jistota absolutní rychlosti za těch pět milionů stojí, ne?

Technické údaje
Motor: 
šestiválec, twin turbo, 3800 ccm
Výkon: 
560 koní 
v 6250–6750 ot./min.
Toč. moment: 
700 Nm v 2100–4250 ot./min.
Hmotnost: 
1605 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,1 s
Max.rychlost: 
318 km/h
Spotřeba: 
9,7 l/100 km
Cena: 
5 353 000  Kč
Autor: 
Peter Brown
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)