Ředitel zeměkoule

BMW 640d Gran Coupé xDrive
Čtěte více: Testy
Vydáno: 2. 8. 2014  /   Aktualizováno: 2. 8. 2014
Ředitel zeměkoule
BMW konečně zase vyrobilo to, co umí historicky nejlépe – krásné luxusní auto se sportovní duší. Proč to ale tvalo tak dlouho?!

Odmítám hrát hru na „čtyřdveřová kupé“ pokaždé, když se někomu podaří navrhnout sedan, který náhodou nevypadá jako tři papírové krabice naskládané vedle sebe. Jenže povídejte se na tohle auto. Fantastická silueta, hladké linie a ostré hrany, přikrčený postoj a svalnaté detaily. Raději si ho neobjednávejte v bronzové, protože ve chvíli nepozornosti byste ho mohli zapálit a u sklenky whisky vykouřit místo kubánského doutníku.
Gran Coupé toho má z pravého kupé víc než jen ladně splývající záď – třeba nízký posaz, intimně objímající interiér, stylová bezrámová okna nebo pásy upevněné přímo na předních sedačkách místo ve sloupcích. Dojem je skoro perfektní, až na to, že se tohle auto nevejde na normované parkovací místo – na délku má přes pět metrů, na šířku 1,9. To znamená, že se hodně nachodíte, protože na těsná parkovací místa poblíž vchodů hypermarketů můžete zapomenout. Tedy pokud nejste pacienti zvyklí parkovat na invalidech…
Aspoň vás po nákupní túře bude hýčkat skutečně luxusní interiér. Většina moderních BMW uvnitř vypadá jako temné kobky vynikající ergonomií, ale už ne designérskými nápady. Gran Coupé je však to nejpřepychovější, co automobilka umí nabídnout, čemuž kvalita kabiny odpovídá – díky péči BMW Individual je vyvedená ve světle hnědé a bílé kůži se stropem čalouněným semišem. Detaily jako hliníkové kryty reproduktorů, zapuštění zadních sedaček nebo ozdobná loga Gran Coupé u Hofmeisterovy křivky jsou prostě exkluzivní. Tohle auto je uvnitř skutečný zážitek. Dokonce i dozadu se nastupuje překvapivě snadno, je tu dost místa pro nohy a k dispozici máte také vyhřívané sedačky a elektricky ovládané sluneční roletky.
Uvelebte se na zadní sedačce a nechte se hýčkat pohodlím i za jízdy, Gran Coupé na adaptivních tlumičích v režimu Comfort+ pluje po silnici s bohorovným klidem. Upřímně, nevybavuji si BMW s komfortnějším podvozkem. Trochu to komplikují příplatková velká kola s nízkoprofilovými slupkami (245/35 R20 vpředu a 275/30 R20 vzadu), takže příčné zlomy jsou pořád cítit a mimoúrovňovým kanálům je dobré se rovnou vyhnout, ale jistotu to nenarušuje. V uvolněné náladě si můžete vychutnávat cestu, kochat se krajinou kolem a užívat si pohodu na palubě. Motor jen tiše přede, převodovka nepozorovaně přesívá kvalty a vám se začínají klížit oči… Pozor, nerozlijte si šampaňské!
Ale nemyslím, že byste se chtěli nechat vozit, tohle auto bylo totiž stvořené k řízení a těch 313 koní a 630 Nm by byla velká škoda nechat zahálet! Vklouzněte za volant, přepněte auto do módu Sport (podvozek přituhne, řízení ztěžkne, přiostří se odezva na plyn, každé přeřazení doprovodí elektronický kopanec, aby to byla větší show, a také se změní grafika digitálních budíků), převodovku na manuál a zaútočte na nějakou pěkně točitou okresku. Gran Coupé okamžitě překvapí svou hbitostí, s jakou se proplétá zatáčkami, podvozek je krásně vyrovnaný a auto se dá dokonce mírně řídit plynem. Ta velká luxusní jachta se kolem vás smrskne, jenže pouze o půl čísla – pořád si uvědomujete, že sedíte v rozměrném a těžkém stroji, ale díky přesnému řízení, citlivým pedálům a jistému šasi je auto při boji se setrvačností na vaší straně. Puristi asi pozdvihnou oči k nebesům, ale vzhledem k náloži krouťáku a délce rozvoru se už čtyřkolka xDrive docela hodí. Nakonec řízení nekazí, jen přidává vítanou trakci.
Ale na pokoušení limitů se vykašlete, to není důstojné zacházení s luxusní jachtou. Radši si užívejte ten mohutný zátah, který přijde kolem dvou tisíc, kdy se obě turba pořádně nadechnou a mocným fouknutím vás vystřelí po rovince. V přepychu okázalého královského paláce rovnou přeskakujete loudající se okolní dopravu, nejen předjíždíte. V dodávání pocitu světové nadvlády je Gran Coupé prostě nedostižné.

Technické údaje
Motor: 
šestiválec turbodiesel, 2993 ccm
Výkon: 
313 koní v 4400 ot./min.
Toč. moment: 
630 Nm v 1500–2500 ot./min.
Hmotnost: 
1945 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
5,3 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
5,8 l/100 km
Cena: 
2 205 000  Kč
Autor: 
Martin Jánský
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)