Krok zpátky, dva vpřed

Škoda Yeti Outdoor 2.0 TDI 4x4
Čtěte více: Testy
Vydáno: 13. 8. 2014  /   Aktualizováno: 13. 8. 2014
Krok zpátky, dva vpřed
Opakuje se to při každém faceliftu Škodovky. Proč potřebují něco měnit, vždyť ta auta vypadají fakt dobře…

Yeti jste díky roztomilému čumáku s kulatými mlhovkami jen těžko přehlédli, teď dostal novou hranatou tvář ve stylu současných octavií a rapidů. Také si jí všimnete, ve spodních hranách světel má výrazné diodové pásy pro denní svícení, ale přišla o kousek svého šarmu. Pro mě je to krok zpátky. Další vizuální změny se ale povedly, jsou tu nová zadní světla s grafikou ve tvaru písmene C a páté dveře s trojúhelníkovými prvky vedle poznávací značky, podobně jako u ostatních škodovek.
Krok kupředu jsou ale dvě nové varianty City a Outdoor. Liší se provedením nárazníků, bočních lišt i prahů, takže je jasné, která míří do města a která do terénu. S jízdou mimo silnici to není jen zbožné přání, Outdoor má speciální režim Offroad, jenž přenastaví elektroniku i pohon všech kol tak, abyste nezůstali někde viset. V děsivém lijáku míříme po bahnité cestě do hloubi temného lesa kdesi poblíž Düsseldorfu. Nejdříve prudké klesání v hlubokých kolejích – Yeti má systém Hill descent, stačí zvolit přes pedály rychlost a auto se samo šine z kopce. Je slyšet, jak se přibrzďují jednotlivá kola, žádné ani v tomto bahně neklouže, elektronika sama pozná velké klesání a systém sepne. Následuje krátký odpočinek při brodění v třiceti centimetrech vody a už míříme do prudkého kopce přes kameny a kořeny stromů. Stačí udržovat rychlost a Yeti šplhá jako kamzík. Se stejným přehledem zvládne i křížení s poměrně děsivými náklony, pohon všech kol směruje točivý moment tam, kde je trakce, takže se sunu kupředu, i když auto balancuje na dvou kolech. Při tom si není možné nevšimnout, že to uvnitř vůbec neskřípe – celý vnitřek je zpracovaný kvalitně a pečlivě. Nový subtilní tříramenný volant se sem hodí a sedačky s širokými a měkkými sedáky jsou velmi pohodlné.
Ničím nerušené cestování – to Yetimu také jde. Na dálnici neslyšíte takřka žádný aerodynamický hluk a dvoulitrový diesel patří, co se týče kultivovanosti, k naprosté špičce. Co to? Křičíte, že jsme zaujatí a podplacení Mladou Boleslaví? Svezte se a uznáte, že nekecáme. Síly má dost a ve vyšších rychlostech si poradí s krabicoidními tvary Yetiho, se kterými benzínové verze vždy docela bojovaly. Podvozek je v městské i offroadové verzi komfortní a zároveň stabilní, i přes výšku auta udržuje náklony na minimu a nedá vám na nerovnostech ránu do žaludku.
Yeti City začíná na 340 tisících s benzínovým motorem 1.2 TSI a výbavou Active, Outdoor startuje na 464 tisících, ovšem se silnější 1.4 TSI a v lepším provedení Ambition. Vy potřebujete diesel, a pokud chcete čtyřkolku, příplatek za Outdoor ve výši dvaceti tisíc se vyplatí, autu dodá další rozměr použitelnosti. Yeti se nemusel měnit, protože byl velmi povedený, ale po faceliftu je o krok dál a tím správným směrem. 

Technické údaje
Motor: 
turbodiesel, 1968 ccm
Výkon: 
140 koní v 4200 ot./min.

Toč. moment: 
320 Nm v 1750–2500 ot./min.
Hmotnost: 
1535 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
9,9 s
Max.rychlost: 
190 km/h
Spotřeba: 
5,1 l/100 km
Cena: 
614 900 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)