Skokan roku

Range Rover Sport SDV6
Čtěte více: Testy
Vydáno: 10. 9. 2014  /   Aktualizováno: 10. 9. 2014
Skokan roku
Nový a lepší. Sportovní, a přitom pohodlný. Velký i obratný. Tak proč má sakra ty falešné průduchy vzduchu na kapotě a na bocích?
Čtěte více: Range Rover Sport SDV6

Range Rover Sport si nemusí nic dokazovat, v porovnání s předchozí generací nepůsobí vedle většího bratříčka tak vlažně. Důvod je nasnadě. Zatímco předchozí model byl postaven na základech Discovery a jednalo se hlavně o design, tak druhá generace sdílí podvozek, motory i interiér s největším a nejprestižnějším modelem značky.
O to zajímavější je ale první dojem, který získáte, když si sednete za volant. Rozdíl mezi oběma auty je větší, než by vás mohlo napadnout. Je to kvůli tomu, že v modelu Sport sedíte níž – a nikdy byste nevěřili, jak velký to může být rozdíl. Zatímco velký RR je zvláštním a těžko identifikovatelným způsobem konejšivý, tak ve Sportu už se přistihnete, že drtíte okresku jen tak, pro zábavu, snad abyste uštědřili lekci tomu nebožákovi s tuningovou Octavií, který si chtěl něco dokazovat. V turbodieselu se vezete na vlně točivého momentu, v kompresorové benzínovém osmiválci je to hlavně o výkonu, ale v obou případech se můžete spolehnout na fantastický podvozek. Adaptivní tlumiče i stabilizátory omezují náklony, elektronické diferenciály uprostřed a vzadu posílají výkon tam, kde je potřeba, stejně jako systém vektorování točivého momentu. Když si k tomu přihodíte, že Sport shodil 420 kilogramů, je vám asi jasné, jak se s tímhle autem dá jezdit. S kompresorovým osmiválcem zrychlí na stovku za 5,3 s a rovinky mezi zatáčkami umí zlikvidovat rychlostmi, které hrubě překračují povolený dálniční limit. Že je to dětinské? Jistě. Úplně stejně, jako když na zabláceném poli, kde je improvizovaný paddock při závodech terénních aut, uvízne servisní auto a vy ho se Sportem vytáhnete s naprostou lehkostí. Jen jsem se díval na budíky, jak se zamykají diferenciály, pokoušel se (marně) odhalit, na kterém kole je právě nejvíce výkonu, a pak jsem si raději pustil vyhřívaný volant i sedačky a smál se, jak všichni okolo nevěřícně zírají.
Ano, tohle všechno je Range Rover Sport. Působí přirozeně a spíše se ptáte, proč nejsou všechna ostatní auta tak dobrá. Budete zkoušet různé režimy podvozku, abyste nakonec nechali elektroniku v automatickém režimu a věnovali se všemu jinému, jen ne řízení. Je to skvělé auto.
Mám jen tři otázky.
1. Je lepší benzínový V8 s kompresorem, nebo třílitrový turbodiesel? No… Osobně bych asi vsadil na naftu, protože RR Sport je skvěle odhlučněný a motor má 600 Nm, což je fantazie. Navíc žere o polovinu méně.
2. Je lepší Sport, nebo velký Range? Upřímně, jen těžko najdete adekvátní rozdíly. Je to jako v tom vtipu o bohatých Rusech a kravatě – jsou sice stejné, ale ta druhá je lepší, protože stála o pět tisíc víc. Já bych se ale choval jako Rus.
3. Proč má, proboha, ty falešné průduchy vzduchu na kapotě a na bocích? Vždyť tohle auto si fakt nemusí nic dokazovat.

Technické údaje
Motor: 
šestiválec, turbodiesel 2993 ccm
Výkon: 
292 koní 
ve 4000 ot./min.
Toč. moment: 
600 Nm v 2000 ot./min.
Hmotnost: 
2115 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,2 s
Max.rychlost: 
210 km/h
Spotřeba: 
7,5 l/100 km
Cena: 
2 344 375 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)