A teď něco úplně jiného

Infiniti Q50S 3.5 Hybrid
Čtěte více: Testy
Vydáno: 15. 9. 2014  /   Aktualizováno: 15. 9. 2014
A teď něco úplně jiného
Tak znovu a nahlas, luxusní sedany, které stojí za hřích, se vyrábějí i jinde než v Německu.

Jak zní to zlaté pravidlo, které ctí BMW, Mercedes a Audi? Vezmeme to dobré od konkurence a zkusíme to po svém. Ideálně o něco lépe. Proto jejich auta jezdí velmi dobře, ale pokud chcete něco ÚPLNĚ jiného, musíte se poohlédnout mimo kontinentální Evropu. Jaguar XF a v poslední řadě i toto úplně nové Q50 jsou auta pro ty, kteří chtějí, aby se za nimi dav otočil se slovy: „Páni, co to je?“ Zmínka o otáčení je plně na místě, protože při pohledu na starší sedany od Infiniti hrozila ztráta zraku, doprovázená lehkou nevolností. Agresivní čumák se zamračenými světly, promyšlené prostorové tvary předního nárazníku, prolisy na bocích, které vedou k sebevědomým zadním nárazníkům, a dynamická zadní světla fungují jako jeden celek a budí pozornost. I vnitřek je příjemně jiný, do očí vás hned trkne vertikalita jednotlivých prvků palubní desky. Výdechy ventilace, ovládací prvky klimatizace a další drobnosti jsou umístěny svisle, čímž uvolňují místo důležitějším věcem. Jmenovitě dotykovým obrazovkám. U Infiniti někomu došla trpělivost s neustálým přepínáním zobrazení navigace a dalších systémů, takže zde máte rovnou dva LCD panely – na horním vidíte pokyny digitálního navigátora, spodní slouží k ovládání. Obrazovky mají jemnou a ostrou grafiku, ta spodní má lesklý povrch, takže nápadně připomíná iPad. Přehledně umístěné ikony vám umožní ovládání všeho možného, systém si rozumí například s facebookem, twitterem, umí přijímat i odesílat maily a také nabízí synchronizaci s kalendářem od Googlu. Pokud máte ve svém chytrém mobilu zařízenou celou kancelář, po připojení ji přenesete do systémů na palubě auta – rozumí si s iPhony i Androidem. V testovacích autech se systém občas „zakuckal“ – při rychlém přepínání funkcí občas přišlo půlsekundové a kratší čekání, což člověka zvyklého na nabušené tablety a mobily trochu překvapí. Ale o optimalizaci se určitě postará některá z automatických aktualizací, které Infiniti samozřejmě umí.
Uvelebte se v sedačkách, protože je vyvíjeli ve spolupráci s NASA. Kosmická agentura zkoumala sedačky v beztížném stavu tak, aby co nejméně unavovaly svaly a celé tělo, a tyto zkušenosti Infiniti využilo. Jsou měkké a sakra pohodlné, ale zároveň mají dobré boční vedení. Samozřejmostí je elektrické nastavení v plném rozsahu s pamětí – Q50 umí podle klíčku rozeznat až tři osoby plus jednoho hosta, jimž přizpůsobí nastavení sedáků, sedaček, klimatizace a dalších prvků.
Usedněte za volant, rozjeďte se a zkuste si prvních pár zatáček. Řízení vám přijde jako kvalitně odladěný elektrický posilovač, ale ve chvíli, kdy si začnete hrát s nastavením jízdních režimů, se začnou dít věci. Q50 má jako vůbec první auto světa „řízení po drátě“ – ve sloupku volantu je snímač, který předává pokyny servomotoru, ten zajišťuje samotné zatáčení. Tak vzniká prostor pro velmi specifická nastavení řízení – můžete volit jeho sílu, rychlost i odezvu díky přednastaveným režimům nebo individuálně v osobním nastavení. A ty rozdíly jsou sakra znát. V civilních módech je volant uvolněný a příjemný, umožní vám plout po dálnici vysokou rychlostí a v kombinaci se systémem pro udržení v jízdním pruhu neobtěžuje. Přepněte na sport a přední kola začnou reagovat o několik tříd rychleji – v zatáčkách stačí minimální pohyby rukou a auto hbitě zamíří tam, kam mu poručíte. Při jízdě po dálnici je rychlost řízení ve sportovním režimu vlastně na hraně nervozity, je opravdu citlivé. Jeho další výhodou je, že umí odfiltrovat impulzy, které by na nerovnostech u konvenčního systému kopaly do volantu. Tady můžete na hrbolech dát klidně ruce do klína, auto míří stále rovně a jeho kormidlo se ani nehne. Řízení je trojnásobně jištěné a v případě jeho úplného selhání se volant připojí k předním kolům díky speciální spojce, o bezpečnost si tedy nemusíte dělat starosti.
K mání jsou dvě motorizace, naftový čtyřválec a benzínový hybrid. Infiniti ví, že evropský zákazník miluje naftu, takže do Q50 montuje upravený diesel od Mercedesu. Ten si můžete pamatovat jako ne zcela kultivovaný, tady se však podařilo všechny jeho špatné vlastnosti dokonale odstínit. Zatímco zvenku jeho klapání uslyšíte, uvnitř je klid. Se svými 170 koni a 400 Nm nemá s autem problém, ochotně táhne a dobře si rozumí se sedmistupňovým automatem. Vy byste ale měli brát hybrid – tříapůllitrový šestiválec má v kombinaci s elektřinou 364 koní, které vás vystřelí na stovku za 5,2 sekundy. Ve sportovním režimu skvěle reaguje na plyn, v normálním nastavení umožní plynule zrychlovat i zpomalovat, odladění celého pohonného ústrojí je naprosto špičkové. Motor při jízdě naskakuje a zhasíná bez vibrací nebo cukání, a i když si téměř pokaždé všimnete, že automat právě přeřadil, jízda je velmi civilizovaný zážitek. I díky podvozku, který s velkými ráfky spolupracuje mnohem lépe než třeba u trojkového BMW. Důkazem kultivovanosti budiž fakt, že mi při jízdě v autě usnuli oba spolujezdci – i ve vysokých rychlostech je uvnitř téměř dokonalé ticho.
Samozřejmě že Infiniti tvrdí, že vás čekají sportovní zážitky, vždyť s laděním Q50 pomáhal i Sebastian Vettel. Ehm, není to tak žhavé. Dá se s ním jet svižně a ve volantu se občas objeví fragmenty virtuální zpětné vazby. Ale z rychlé jízdy nemáte žádný adrenalinový požitek. Když se snažíte z auta vymáčknout maximum, ničím vás neodmění. Je to chyba? Vůbec, sportovních sedanů je na trhu hromada a dost často u nich pokus o závodnické vlastnosti končí kompromisy pro každodenní klidné cestování. Ne každý chce driftovat nebo poslouchat řev motoru, kterému z výfuků střílejí plameny. Tohle Q50 neumí a o to je lepší.
Dieselová verze začíná na 861 tisících a vrcholný hybrid s pohonem všech kol a plnou výbavou stojí 1,35 milionu. To jsou dost konkurenceschopné ceny, které by mohly přesvědčit zákazníky, aby zkusili něco jiného, než si kupovali dodnes. Zvlášť pokud místo zábavy preferují klid, ticho, rychlost a kultivovanost, v těchto oblastech Q50 exceluje.

Technické údaje
Motor: 
šestiválec, hybrid, 3498 ccm
Výkon: 
364 koní
Toč. moment: 
546 Nm
Hmotnost: 
1750 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
5,2 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
6,5 l/100 km
Cena: 
1 286 651 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)