Zpátky k základům

Subaru BRZ
Čtěte více: Testy
Vydáno: 25. 11. 2014  /   Aktualizováno: 25. 11. 2014
Zpátky k základům
Určitě vypadá na víc koní, než byste mu řekli. Čeká vás ale překvapení. Definice zábavy za volantem se jmenuje Subaru BRZ.
Čtěte více: subaru brz

Tu zatáčku můžete projet dvěma způsoby. Můžete ji přesně vykroužit a jet plynule, jako když řezbář řízne do měkkého dřeva. Žádný pohyb volantem navíc, protože to není potřeba. A nebo můžete těch pohybů udělat víc, když se s BRZ dostanete do výborné nálady. To se nevyhnutelně stane hned po několika kilometrech za volantem. Překonat přilnavost zadních kol, které za příplatek (výbava Sport) spojuje samosvor, jde poměrně lehce a hned máte plné ruce práce. Ale hlavně úsměv od ucha k uchu. Ačkoli má řízení elektrický posilovač, jeho účinek je výborně zvolený a dokonce se k vám dostane přesně tolik citu, kolik je potřeba k vaší sebejistotě. O předních kolech víte zřetelně a jen auto vracíte zpět do stopy. Podvozek je tvrdší, a přesto si s nerovnostmi poradí jako zkušený mazák. Všechno v tu chvíli vypadá zatraceně dramaticky, ale není. Nejedete totiž přehnaně rychle. Atmosférický dvoulitrový čtyřválec boxer dává poměrně skromných dvě stě koní a k tomu je servíruje zvláštním způsobem. Nad čtyřmi tisíci jako by mu došel dech. Možná je to jen pocit – a pak se znovu nadechne a vyrazí kupředu s vervou hladového psího spřežení. Stejně tak vytrvale a rychle letí otáčky k omezovači v sedmi tisících. Sáhnete po výborně umístěné řadičce šestikvaltu s úžasně krátkými drahami kulisy a… Zase tolik se toho nestane. Prostě jen dál plynule zrychlujete za doprovodu ne zrovna uspokojujícího zvuku motoru. Nechyběl mi ani tak výkon jako právě charakternější zvuk. Obrovské koncovky výfuku, které se tváří, že by mohly sestřelit Jumbo Jet, to nevynahradily. Jenže BRZ vážně není o rychlosti. Je o návykové zábavě, které podlehnete jako já, když jsem si sérii pomalých zatáček dal několikrát za sebou. Ne, těch dvě stě koní k tomu autu asi vážně sedí. Je lehké a dokážete s ním jezdit i kolem osmi litrů. Když ho trochu přitáhnete za pačesy, tak spotřeba stoupne někam ke dvanácti litrům. Uvnitř toho moc nenajdete a to je dobře. Tady jde prostě o řízení v tom pravém „analogovém“ smyslu. Elektronika neotravuje a nekazí zábavu a mít tady automat by byl hřích. Sedíte nízko, obejmutí sedačkami. Pozice za volantem je ukázková stejně jako meziplyny díky skvěle rozmístěným pedálům. Genesis 3,8 l je stejně spartánský. Jenže je mnohem těžší a ne tak vyspělý. Mazda MX-5 má výkonu ještě méně. Zdá se, že BRZ je ideální kombinace. Jen stále přemýšlím, jaké by to bylo, kdyby měl tak 250 koní.

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec boxer, 1998 ccm
Výkon: 
200 koní v 7000 ot./min.

Toč. moment: 
205 Nm v 6400 ot./min.
Hmotnost: 
1305 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
7,6 s
Max.rychlost: 
230 km/h
Spotřeba: 
7,8 l/100 km
Cena: 
809 000 Kč
Autor: 
David Těhník
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Subaru BRZ
Ocelově šedá obloha obtěžkaná mraky plnými vody. A jedno Subaru BRZ, dvojče s nesporným talentem, ale lehce kontroverzní pro všechny...
Nakonec byl kratší, než by se mi líbilo, protože o co byl ten očekávaný déšť vytouženěj...
Subaru BRZ
V Japonsku se představily dvě nové verze jednovaječných dvojčat Subaru BRZ/Toyota GT86. Verze BRZ RA je v podstatě zá...
Podle informací magazínu Automotive News chystá Subaru nový přeplňovaný dvoulitr, který by měl...
Kupé BRZ dostane to, o čem se dlouho spekulovalo – turbo.
Subaru je synonymem pro turbodmychadlem přeplňované ploché motory, ale do kupé BRZ montuje jen atmosférick...
Nové vydání Autocaru již dorazilo na stánky. Jaká jsou hlavní témata květnového č...
Nejočekávanější lidový sporťák tohoto roku si konečně můžeme prohlédnout v pohybu. Dvousetkoňov...
Sporťák od Subaru se v posledních měsících představoval kousek po kousku a teď už před námi nem...