Palebná síla

Jaguar F-Type R Coupe
Čtěte více: Testy
Vydáno: 22. 12. 2014  /   Aktualizováno: 22. 12. 2014
Palebná síla
Je výbušný, rychlý i krásný. F-Type R nezná slovo kompromis.
Čtěte více: Jaguar F-Type R Coupe

Sychravé ráno na jihu Španělska – ta země se mimo sezonu prostě vypne. Nikde ani živáčka, všichni jsou zalezlí někde v teple. Až na mě a pár dalších postav v bundách, které se klepou zimou na okruhu Catalunya třicet kilometrů od Barcelony. Proč? Je to prý nejdynamičtější Jaguar všech dob a má nás o tom přesvědčit během pouhých osmi kol na na navlhlé trati. A něco mi říká, že to bude pěkně snadné přesvědčování. Stačí, aby se prohnal cílovou rovinkou se zdviženým zadním křídlem – z jeho čtyř výfuků se ozývá neutuchající dělostřelecká palba, klokotání, desítky různě intenzivních detonací. Nevědět, že za to může auto, skočil bych do zákopu a kryl se. Ano, palebná síla, která útočí na vaše uši, je skutečně mocná. Je to věc, která zatemnila mysl takřka všech, kdo se svezli v F-Type bez střechy. Útočí na vaše smysly takovým způsobem, že snadno přehlédnete jeho dynamické nedostatky. Přestaňte se opájet tím, jak vypadá a zní, a najednou zjistíte, že k dokonalosti mu ještě něco chybí. Nebylo toho moc, ale ve srovnání s 911… Ano, ta věčná otázka. Existuje něco lepšího než Porsche 911? Jaguar tvrdí, že Coupe strčí do kapsy nejen klasickou Carreru, ale i mocné Turbo. Srovnání se nabízí, je to 520 koní v Porsche proti 550 u F-Type R Coupe. Ale čísla nejsou všechno, Porsche má pohon všech kol, menší hmotnost a je to – prostě Porsche. I přes elektrický posilovač má pořád delikátní řízení, výjezdy ze zatáček jsou…
Ale vy to znáte, takže dost teoretizování – dveře se otevírají. Padám do nízko uložené sedačky a pod dohledem laskavého instruktora vyrážím. Pozice za volantem je stejně příjemná a samozřejmá jako u kabria, ale pocit je jiný. Obklopují mě vysoké boky a široká středová konzola – a nad hlavou střecha. Nebýt obrovského panoramatického okna, přijdu si jako v jeskyni s volantem. S prvním sešlápnutím plynu je ještě víc znát, o jak obrovský kus je kupé jiné než otevřený F-Type. Řídil jsem spoustu rychlých aut, ale svět za okny vám tu doslova ujede pod zadkem, zadní gumy v dvacetipalcových ráfcích se opřou do tratě a za doprovodu burácení, frkání a prskání vás ženou kupředu. Sevřený žaludek, vytřeštěné oči – F-Type R je děsivě a drtivě rychlý. Osmistupňový automat je v prvních několika stupních pod plným plynem doslova brutální. Pokud budete často zrychlovat z nuly, brzy budete mít svaly na krku jako lodní lana. Ani si nevzpomenete, že jde o jednostupňovou převodovku – prostě na to není čas a rychlost řazení je naprosto dostačující.
Osmiválci je jedno, v jakých je otáčkách. Zrychlení je všudypřítomné a naprosto neodbytné, jako kdyby nestačil ten rachot motoru. Pokud nemáte zapnutý dynamický režim, klapky ve výfuku se otevírají ve vyšších otáčkách než v kabriu, takže normální cestování je klidnější, ale od toho tu dnes nejsme. Pedál do podlahy, hluk a rychlost na maximum – a hned zase brzdy. Jaguar teď za příplatek prodává kompozitové kotouče, které vám při plném sešlápnutí pedálu vytáhnou bulvy z očí. Opakovaně, vždy stejně a s dokonalou progresivitou. A co víc, můžete na nich stát i při nájezdu do zatáčky (pokud víte, co děláte) a s autem to nic neudělá. Naopak, zničíte tím zárodky nedotáčivosti, které F-Type s velkým motorem vpředu na pořád ještě vlhké trati sem tam předvádí. Lízněte apex a okamžitě na plyn, F-Type vyrazí ven ze zatáčky s až nemravnou rychlostí. Z šasi je cítit pnutí a nedočkavost, až senzory kontroly trakce dovolí pohonnému ústrojí vypustit na asfalt plnou sílu. Ale nesmíte být zbrklí, pokud s plynem zacházíte opravdu neurvale, elektronika vás celkem razantně klepne přes prsty. Ne že by k tomu měla moc často důvod – R Coupe umí jako první Jaguar přibrzďovat vnitřní kola a jeho elektronický diferenciál se dokáže úplně uzavřít během pouhých dvou set milisekund. Váží stejně jako kabrio, ale když ho začnete tlačit na hranu, je to úplně jiný druh auta.
Zmáčkněte tlačítko DSC a můžete jet smykem v úhlu až třiceti stupňů. Podržte ho déle a otevře se další kapitola zatím netušených dynamických možností. Teprve pak plně pochopíte, že má o osmdesát procent vyšší torzní tuhost než kabriolet. Ten se při přechodu do přetáčivého smyku vždy náhle zlomil, nástup chtěl rychlé ruce a rychlou práci s plynem. Coupe začíná driftovat s naprostou plynulostí a předvídatelností, z pohybů karoserie i plynového pedálu je okamžik, kdy zadní kola ztratí přilnavost, známý v předstihu. Další rozdíl je samotný smyk – kabrio v něm visí, vyžaduje hulvátské zacházení. Coupe se nechá vést s delikátní přesností a ostrostí. Od momentu, kdy se řízení zlehčí a vy začnete kroužit v ladném oblouku, až po ukončení smyku – přesně ve chvíli, kterou si sami zvolíte. Macatý volant má nejostřejší převod, jaký byl kdy u Jaguaru použit, přesto není auto labilní nebo nervózní, v přímce ani v zatáčkách. Těžko soudit podle jízdy na okruhu, ale podvozek je tvrdý tak akorát – přední i zadní pružiny jsou o něco tužší, ale pořád mají ve spolupráci s magnetickými tlumiči dost prostoru k práci. Při přejetí obrubníku nepošlou do auta zbytečně velký impulz a poté se umí velmi rychle zklidnit. Ale jak budou fungovat na normální silnici, ukáže až čas.
Jedno je však jasné už teď – tohle auto se zrodilo pro rychlost a nic ho v tomto poslání neomezuje. Rychlé verze XF-R, XKR-S nebo i XJR jsou pořád jenom výkonné a přitvrzené verze modelů, které slouží k jinému účelu než k zábavě. I osmiválcový F-Type, jindy tak schopný a všestranný, je oproti kupé lehce omezený – a není to vůbec o rozdílu pětapadesáti koní. I ten se uměl chovat jako mnohem lehčí a hbitější auto, než naznačují parametry, ale u R Coupe jsou řiditelnost a ovladatelnost na mnohem vyšší úrovni. Minule mělo Porsche namále, teď už se musí opravdu bát. Protože od Jaguaru tentokrát jasně zaznělo: „Kompromisy nevedeme!“

Technické údaje
Motor: 
osmiválec, 5000 ccm
Výkon: 
550 koní v 6500 ot./min.
Toč. moment: 
680 Nm v 2500–5500 ot./min.
Hmotnost: 
1650 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,2 s
Max.rychlost: 
300 km/h
Spotřeba: 
11,1 l/100 km
Cena: 
2 866 974 Kč
Autor: 
Yuan Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)