Tanec na rozpálené plechové střeše

Volkswagen Golf R
Čtěte více: Testy
Vydáno: 9. 1. 2015  /   Aktualizováno: 9. 1. 2015
Tanec na rozpálené plechové střeše
VW Golf R je ten nejžhavější Golf v nabídce. 300 koní, pohon všech kol a stovka za 4,9 s. Je to zbytečnost, nebo ho nutně potřebujete?
Čtěte více: Volkswagen Golf R

Zkuste se někoho mladšího zeptat na  Golf VR6 a nejspíš vám bude odpovědí jen tázavě zvednuté obočí. Doby, kdy šel výkon ruku v ruce s objemem, jsou prostě dávno pryč a Golf R mačká všech 300 koní z dvoulitrového motoru – toho samého, jaký je v Golfu GTI. A pohon všech kol zajišťuje lamelová spojka Haldex, už páté generace. Jestli vám to něco připomíná, tak nejspíš Audi S3. Jenže za pětidveřovou Audi S3 zaplatíte 1 210 900 Kč – a to už je cifra, ze které se vám mohou podlomit nohy. Tím rozhodně nemyslím, že Golf R by byl prodáván pod cenou. Naopak. Testované pětidvéřko s „povinnou“ převodovkou DSG stojí 985 900 Kč. A přitom u pětidveřového Golfu GTI, v manuálu, ale ve výbavě Performance, tedy se samosvorem, visí na zrcátku velmi atraktivní cenovka 671 900 Kč. Jistě, Golf R je čtyřkolka, má snížený podvozek, masivnější nárazník s velkými nasávacími otvory, krásné sedačky, čtyři (!) koncovky výfuku a hliníková zpětná zrcátka. Ale to semínko pochybností rychle klíčí, co?
Jenže pravda je taková, že se na Golf R můžete podívat i jako na zabijáka 911 Turbo, jako na auto, se kterým můžete na okresce udržet krok s třikrát dražšími soupeři. Stovka za 4,9 s je hodnota, na kterou před dvaceti lety lákalo Ferrari svoje kupce, a výkon 300 koní už je dost na to, abyste získali patřičný respekt u svých kamarádů a vyděsili svoji pojišťovnu… Dost řečí. Vás stejně hlavně zajímá, jak jede, co? V tom případě se pak sluší začít tím, že Golf R se vrátil ke kompletně vypínatelné stabilizaci a protiprokluzu! Sebejistota automobilky šla dokonce tak daleko, že první novinářskou prezentaci udělali ve Švédsku na zamrzlém jezeře. Tam jsme sice nebyli a na žádnou sjezdovku mě s erkem nepustili, ale i tak vám mohu říci, že Golf R se chová překvapivě ostře. Na limitu. Protože jinak… Protože jinak v sobě nese odkaz všech golfů, o kterých se právem říká, že jen těžko najdete auto vhodnější na denní ježdění. Prostě nastartujete, jedete, točíte volantem, posloucháte muziku, telefonujete a je vám jedno, jestli jedete jen pět kilometrů na nákup, nebo pět set na prodloužený víkend na horách. Může ho řídit kdokoli, protože 300 koní snad ještě nikdy nepůsobilo tak krotce. Žádné cukání, žádné náhlé výbuchy síly a ani žádný zvuk, ze kterého by vám třeštila hlava. Naopak. Špičkové zpracování, intuitivní ovládání a chcete se dotýkat nejen velkého barevného displeje, ale třeba si jen tak pohladit sedačky nebo palubní desku. Tady se nešetřilo.
A jak zjistíte na první klikaté silnici, nešetřilo se ani jinde. Zašlápněte plyn do podlahy a celé auto se pod vámi v okamžiku patřičně naježí. Přepněte podvozek do sportovního režimu a začnou vám cvakat zuby. Vypněte stabilizaci a… A můžete jet bokem!
No dobře, na ježdění bokem potřebujete hodně odvahy a ideálně alespoň mokro, protože na suchém asfaltu je přilnavost erka tak silná, že vám to vytáhne nudle z nosu. Na vodě se pak dočkáte toho, že se zadek auta zapojí do hry a začne spolupracovat. Prostě stačí prudce ubrat plyn a pak se erko ochotně sklouzne všemi čtyřmi, pod plynem. Věřím tomu, že na sněhu to může být opravdová zábava. Je krásně cítit, jak se pohon všech kol zapojuje do hry, ale není to takové to dlouhé čekání, kdy jste se pod plynem a v masivní nedotáčivosti šinuli do příkopu, reakce je okamžitá a spíše vnímáte, jak se auto pod vámi snaží.
A když jedete čistě, prostě jen na rychlost, pak si uvědomíte, jak hrozivé erko umí být. Je tak snadné zlikvidovat jakoukoli okresku, že pak začnete pochybovat o tom, jestli má vůbec smysl pořizovat si supersport, když hot hatch umí být tak přesvědčivý. Přidejte si k tomu krásné bručení na volnoběh, dunění ve středních otáčkách a žádostivé vrčení u omezovače, a rozjedou se vám koutky, když si o tom jen čtete. Řízení je převzaté z Golfu GTI a už asi víte, že i přes elektrický posilovač působí citlivě a má dobrou zpětnou vazbu. Je lehké při parkování, ale když tlačíte na pilu, cítíte, že se přední kola opravdu snaží. Okolo středové polohy je možná trochu mdlé, ale pak už je ostré a na úrovni. Milé překvapení. A jen to přispívá k celkově řidičskému pocitu, který jsem z erka měl, když jsem s ním prosvištěl prvních pár zatáček. Nikdy mi nepřišlo, že bych za sebou tahal zadek auta nebo že bych se cítil mimo děj. Výkon 300 koní je dost na to, abyste se mohli vytahovat, a zároveň není děsuplný. Alespoň ne v tomto autě.
Říká se, že každý dobře napsaný článek má spojit závěr s úvodem. Zkusím to. Osobně bych upřednostnil Golf R před Audi S3. Už tak nějak z principu. Ale nejsem si jistý, jestli bych mu dal přednost před GTI. Přesto si myslím, že do celkových prodejů všech nových golfů promluví erko větším podílem než kdy dříve. Právem. Zkuste mi ukázat jiné nové auto pod milion s takovým výkonem a reálnou rychlostí.

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbo, 1984 ccm
Výkon: 
300 koní v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
380 Nm v 1800–5500 ot./min.
Hmotnost: 
1495 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,9 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
6,9 l/100 km
Cena: 
985 900 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Volkswagen Golf R
Drahý, ale vítaný přírůstek do rodiny ostrých hatchbacků.
Volkswagen tvrdí, že Golf R je tím nejvýkonnějším a nejbrutálněji akcelerujícím Golfem v jeho historii. Vzhledem k tomu, že s výkonem 270...