Luxus masám

Mercedes-Benz C 250 Bluetec
Čtěte více: Testy
Vydáno: 28. 1. 2015  /   Aktualizováno: 28. 1. 2015
Luxus masám
Vizí nové třídy C je nabídnout klientele kompaktních prémiových sedanů kvalitu a technologickou vytříbenost třídy S. Jak se tento pokus vydařil?

Značka, která se stala průkopníkem automobilismu, si v devadesátých letech vybrala slabší chvilku, ale dnes nikdo nepochybuje, že opět vyrábí tak vynikající auta, jak se na Mercedes sluší. Lépe řečeno nepochybují o tom ti, kteří jsou dost bohatí, aby se o tom mohli skutečně přesvědčit. A na samém vrcholu hierarchie stojí Mercedes třídy S, který není nejlepší úplně ve všem, ale celá dlouhá desetiletí si zakládá na tom, že je technologicky nejvyspělejší. A ať je pravým důvodem cokoli, třída S je nezpochybnitelně nejpopulárnější luxusní limuzína na světě.
Ale co kdybyste dokázali implantovat část magické osobnosti třídy S do kompaktního sedanu, kterým jezdí výrazně chudší lidé než hybatelé ekonomického, politického, sportovního – a přiznejme si to, i zločinného – světového dění? Co kdyby třída C už nebyla věčným rivalem BMW řady 3, ale s pomocí technických inovací a špičkové kultivovanosti okoukané od svého vzoru se posunula o stupínek výš? Pak by o tom, kdo vyrábí nejlepší malý prémiový sedan na světě, nemohlo být sporu.
Nové céčko jezdí na zbrusu nové platformě pro příští generaci mercedesů se zadním pohonem. Takže výrazně narostlo, aby zůstal větší prostor pro nedávno představené CLA s předním pohonem. Je také o 40 mm širší, a proto nabízí mnohem prostornější a luxusnější interiér, ale přes to všechno je o 100 kg lehčí než minulá generace.
Tajemstvím této diety je hliník s téměř polovičním podílem na konstrukci. Ale je fér vědět, že to brzy trumfne Jaguar s novým XE, jež bude kompletně hliníkové. Jaguar ovšem nejspíš nenabídne vzduchový podvozek, který se v tomto segmentu objevuje také poprvé.
Čeho si u nového céčka všimnete na první pohled, je nápadná podobnost s novou třídou S. Měl jsem obavy, zda stejné linie na výrazně menším autě nebudou působit rušivě, ale dojmy ze setkání naživo je rozmetají. Céčko je elegantní a zároveň moderní, na aktuální německou konkurenci dělá dlouhý nos. Počkejme si, s čím přijde Audi, protože srovnání s odcházející A4 není fér, ale rozdíl v dynamičnosti a vizuální naléhavosti zadního pohonu je jasně patrný.
Mercedes vládne také kvalitou interiéru, s přesvědčivými metalickými ovladači i celkovou atmosférou se v céčku skutečně cítíte jako ve zmenšené třídě S.
O to větší škoda je velkého centrálního displeje ve stylu iPadu, který sem stylově úplně nezapadá, a až příliš skromně působí i malý displej mezi přístroji, zvlášť když Audi právě představilo bombastický virtuální přístrojový panel v TT a jistě nebude váhat s jeho nasazením také v A4. Jsem si ale jistý, že když do třídy C přesednete z trojkového BMW, budete u vytržení.
Zůstanete stejně nadšení, i když se rozjedete? Na vrcholnou verzi AMG s osmiválcem biturbo a výkonem přes 450 koní si budeme muset ještě počkat, stejně jako na superúspornou dieselovou šestnáctistovku ve dvou výkonových verzích a naftový hybrid.
Já měl při prvním rande s novým céčkem k dispozici diesel C 250 Bluetec, který dává 204 koní a 500 Nm, zatímco levnější C 220 nabízí ze shodného objemu 2143 ccm jen 170 koní a 400 Nm. Ovšem při spotřebě 4,0 l/100 km.
Standardem jsou šestistupňové manuální převodovky, ale těch bude jako šafránu. Řidiči mercedesů mají rádi své pohodlí. Alternativní sedmistupňový automat Mercedesu ovšem nehraje stejnou ligu jako vytříbený osmikvalt od ZF, který se kromě mnoha jiných aut vyskytuje i v BMW 320d. Podřazování je váhavé, a když na páčce pod volantem zvolíte polohu P, celé auto nepatřičně cukne, což trochu nabourává celou tu hru na zmenšenou třídu S.
Škoda, protože jinak nová třída C ohromuje kultivovaností. A to s plnou vážností platí i pro tento čtyřválcový diesel, který je jinak známý jistou akustickou nezdrženlivostí. Vážně, naftová C 250 je lépe odhlučněná než BMW 320d a dokonce není o mnoho hlučnější než benzínová C 250, kterou jsme také vyzkoušeli. Tichý ale není pouze motor. Také aerodynamický a valivý hluk proniká do kabiny třídy C méně než ve srovnatelném bavoráku.
A pokud jde o jízdní komfort, Mercedes na příplatkovém vzduchovém odpružení exceluje. Je plavný, ale přitom má situaci neustále pod kontrolou. Zdařile evokuje vznešenost třídy S, a BMW tedy poráží také komfortem. Pokud se právě nebavíme o drifterském hospodském exhibování, ale o manažerech, kteří celý rok nevysednou z auta, tahle trojkombinace senzačního interiéru, jízdního komfortu a klidu na palubě je stěží překonatelná vábnička.
Kdyby to ale někomu bylo málo, inženýři Mercedesu použili čtyřprvkovou přední nápravu s podobným řešením jako u Focusu RS, bránící přenosu nežádoucích vibrací do volantu. Řízení s elektromechanickým posilovačem je poměrně sterilní, ale pořád citelně přirozenější než třeba v A4. Jízda na točitých okreskách s novým céčkem má rozhodně blíže k dobré zábavě než k velké nudě.
Každé céčko je vybaveno přepínačem Agility Select, jímž volíte z režimů Eco, Comfort, Sport, Sport+ nebo Individual s vlastní kombinací mapování řízení, motoru, převodovky a ESP. Které nejde zcela vypnout, když už jsme u toho.
Ale mezi námi, tento podvozek má limity posazené tak vysoko, že i s těmi 500 Nm točivého momentu je nadlidský úkol utrhnout zadní gumy a přistihnete se při pomyšlení, že byste vlastně klidně snesli ještě silnější motor. Ne že by byl pomalý, stovka za 6,6 sekundy není nic letargického, ale v Mercedesu vás zkrátka nikdy nepřepadne ten uličnický pocit jako ve 320d, který vás nutí prohánět a ponižovat zaskočené hot hatche. Pokud toužíte po řidičském vzrušení v tom fyzickém smyslu, jako to umí BMW, od Mercedesu se ho nedočkáte. Zamezení přenosu vibrací do řízení je jistě chvályhodné, ale na druhou stranu vám právě tyto síly připomínají, že vůbec řídíte. Na svoji cílovou skupinu je však třída C perfektně připravená a současně představuje skvělý základ pro plnokrevnou verzi AMG. Nové céčko hned při první příležitosti prokázalo, že Mercedes stvořil něco mimořádného. Jako první transplantoval kultivovanost luxusní limuzíny do kompaktního sedanu. Jestli měl Jaguar XE ambiciózní vizi, teď to bude teprve zatraceně zajímavé.

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, diesel, 2143 ccm
Výkon: 
204 koní 
v 3000–4000 ot./min.
Toč. moment: 
500 Nm v 1400–2800 ot./min. 

Hmotnost: 
1550 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,6 s
Max.rychlost: 
246 km/h
Spotřeba: 
4,3 l/100 km
Cena: 
nestanovena
Autor: 
Peter Brown
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)