Odsouzen k úspěchu

Lamborghini Huracán LP610-4
Čtěte více: Testy
Vydáno: 23. 2. 2015  /   Aktualizováno: 23. 2. 2015
Odsouzen k úspěchu
Veleúspěšné Gallardo nebylo dokonalé, ale Lambu pomohlo na vrchol. Bude tento úspěch pro nový Huracán požehnáním, nebo prokletím?

Je hezké, když mají potomci ambice navázat na úspěchy, jichž dosáhli jejich předci, a netouží pouze drancovat to, co po sobě zanechali. Jenže to samozřejmě není vůbec snadné. Pokud to otec dotáhl na prezidenta nebo nejúspěšnějšího podnikatele široko daleko, je krajně složité ho překonat. Když na úspěchy navážete, ostatní stejně vždycky řeknou, že se jen vezete bez vlastního přičinění. A pokud se to nepodaří, dají vám to sežrat tak, že raději nebudete vycházet ven a skončíte jako zarostlý poustevník. Ne, Huracán to vůbec nemá lehké. Navázat na Gallardo, spasitelský a vůbec nejúspěšnější model v historii Lamborghini, který si koupilo neuvěřitelných čtrnáct tisíc zákazníků (téměř polovina všech vyrobených lamborghini v celé 51leté historii značky), je zatraceně náročné poslání. Jistě, Gallardo už ke konci své kariéry mělo vrásčitou karoserii a stařecké skvrny na blatnících, ale zopakování jeho úspěchu komplikuje i fakt, že konkurence v segmentu superaut mezitím pořádně zhoustla. Nejde jen o nadpozemské Ferrari 458 v roli úhlavního rivala. Lambo se musí vyrovnat i s novými hráči, jako jsou McLaren 650S nebo BMW i8, ale také si dát pozor, aby mu někde v tmavém zákoutí nepíchla nůž do zad příští generace bratrského Audi R8 nebo připravovaný Mercedes, ať už bude jakýkoli. O Porsche ani nemluvě.
Jenže nikdo nemůže říct, že by Lambo něco podcenilo. Huracán není žádný facelift Gallarda. Dostal zbrusu nové hliníkové šasi s karbonovým středovým tunelem a zadní přepážkou, které je o deset procent lehčí a o polovinu tužší než v Gallardu. A které použije i příští R8 (pozor na ta záda).
A design? Zadání šéfa Lamba Stephana Winkelmanna znělo stručně a jednoduše: „Navrhnout auto, které bude na první pohled vypadat jako Lamborghini.“ Jak se s tím Filippo Perini vypořádal, musíte posoudit sami, ale za sebe musím říct, že vzhledem k tradicím Lamba vypadá Huracán skoro až zakřiknutě. Což neznamená, že by nebyl nádherný. Jednoduchý, ale současně agresivní. Mnohem uhlazenější oproti Gallardu je záď, s níž si designéři hodně vyhráli, takže i bez použití aktivní aerodynamiky generuje o polovinu větší přítlak než Gallardo. Mimochodem, ve standardu dostanete žaluzii ve stylu Miury, za příplatek pak průhledný kryt motoru.
Ovšem každého, kdo má zkušenost s Gallardem, asi nejvíc zaskočí interiér. V Lambu si dali záležet, aby byl prostornější, doslova všude narážíte na šestiúhelníkové motivy, a jestli startovací tlačítko s populárním motivem „odjišťování rakety“ někde nepůsobí přihlouple, je to právě v Huracánu. Z celého interiéru sálá kvalita a obří 12,3palcový konfigurovatelný TFT panel podtrhuje vstup Lamba do hi-tech věku – éra dinosaurů je definitivně pryč. Huracán také zjevně opisoval od Ferrari, protože přepínače světel a stěračů najdete na volantu. Inženýři Lamba se snažili, abyste neměli důvod sundávat ruce z volantu. Jenže jak si potom vysvětlit, že řadicí pádla nechali v příkrém rozporu s touto ideou napevno na sloupku řízení? Hm? Jenže kvůli tomu jsem nevážil cestu až sem, na krásný španělský okruh Ascari.
Vedle boxů stojí řada huracánů. Žlutý, bílý, oranžový, červený… Na barvě mi nezáleží a mnoho dalšího na výběr tu není. Lambo totiž nabízí jedinou převodovku, sedmistupňovou dvouspojku, a jediné brzdy – výhradně karbonové. Dobrá zpráva. Chcete ještě lepší zprávu? Lambu se konečně podařilo propašovat do brzdového pedálu i nějaký ten cit.
Huracán dostane i příplatkové magnetoreologické tlumiče, které zásadním způsobem zlepšují jeho univerzálnost. Ale to jsem předběhl.
Konečně sedím v lehké skořepině, odjišťuji tu červenou záklopku, připraven vyrazit na Ascari se třinácti levými a třinácti pravými zatáčkami. Pak to přijde. Atmosférický 5,2litrový desetiválec zlostně vyštěkne a za zády cítím menší elektrárnu, těsně před výbuchem. Miluji ten pocit. Huracán dává 610 koní v 8250 otáčkách. O padesát koní víc než Gallardo. Stovku zvládá za 3,2 s, 200 km/h za 9,9 sekundy a na testovacím okruhu je prý stejně rychlý jako dražší a větší Aventador. Úctyhodná čísla. Vyrážím na Ascari a prvních pár kol si Huracán pomalu osahávám. Sednout si do něj poprvé přímo na okruhu vyžaduje trochu sebekontroly. Po chvíli už v nájezdu na hlavní rovinku mačkám plyn až na podlahu a desetiválec jde na dvojku do otáček tak bleskově, že virtuální ručička na displeji sotva stíhá a motor naráží na omezovač. Bože, ten zvuk! Motor si celou tuhle show krade pro sebe. Pokud kladete na misku vah pro a proti, tento desetiválec představuje na misce kladů pořádně těžké závaží. Ferrari ječí, Lambo vyje. Obojí je krásné. Vzhledem k dosavadním převodovkám Lamborghini (kromě těch manuálních) jsem měl z nové skříně obavy, ale s úlevou konstatuji, že nový sedmikvalt LDF (Lamborghini Doppia Frizione) desetiválci nedělá jen trapnou stafáž. V manuálním režimu řadí dostatečně rychle a v tom automatickém vás nerozlítí do běla. Trochu zvyku chce jen logika řazení – jedničku řadíte zatažením za pravé pádlo při sešlápnuté brzdě, neutrál oběma pádly současně a zpátečka se řadí pro změnu na středovém tunelu. Možná trochu složité, ale po chvíli už vám to nepřijde. Přesto se mi někde vzadu do hlavy vkrádá pocit, že převodovka ve Ferrari 458 je ještě o chlup lepší. Ale vážně jen o chlup. Lambo udělalo obrovský pokrok a nová LDF působí vedle starších robotizovaných manuálů jako superúsporná pračka se čtyřmi displeji vedle valchy.
Vracím se do boxů, abych vstřebal dojmy, a za chvíli vyrážím opět. Tentokrát si začínám hrát s přepínačem Anima, obdobou Manettina u Ferrari. Lambo nabízí tři režimy: Strada, Sport a Corsa. Strada je nejkomfortnější, zatímco Corsa je nejhlučnější a nejdrsnější, určený výhradně k tomu, aby vás protáhl co nejrychleji po okruhu. Bez kompromisů. Nejvíc řidičské zábavy si ale užívám v prostředním režimu Sport, který posílá maximum točivého momentu na zadní kola a nejlépe nechává vyniknout ultrapevnému šasi v kombinaci s adaptivním odpružením. Jen je škoda, že Anima nenabízí individuální nastavení, abyste si mohli užívat třeba maximálně naježený plyn i hlučný výfuk a současně měkký podvozek, jako to umí Ferrari 458.
Při srovnávání ale nesmíme zapomenout na to, že Ferrari vyznává zadní pohon, zatímco Lambo trhá asfalt všemi čtyřmi. Dobře víme, že schopnost 458 vzrušovat řidiče v zatáčkách hraničí s erotickou posedlostí, ovšem Lambo se snaží ze své koncepce vytěžit maximum. Na výjezdech je úžasně efektivní, ale v nájezdech umí být ošklivě nedotáčivé. Samozřejmě stačí přidat plyn a auto úhledně srovnat, ale z hlavy jsem nemohl vypudit jízlivou poznámku, kterou utrousil jeden kolega v boxech: Proč je i Audi R8 od králů nedotáčivosti přetáčivější než Huracán? Odpověď ale není až tak složitá. Bezpečnost na prvním místě. Pokud plánujete prodávat supersport v mnohatisícových sériích po celém světě, je jasné, že okruh řidičů schopných aspirovat na závodní sedačku v Le Mans je podstatně užší než okruh vašich zákazníků.
Ze závodní dráhy Ascari vyrážíme na veřejné silnice. A to rovnou na slavnou trasu v okolí Rondy. S doznívajícím adrenalinem v krvi nadšeně zjišťuji, jak báječně je Huracán vyladěný na silnice reálného světa, kde v rukou typického zákazníka stráví drtivou většinu života. Teprve teď plně vnímám a doceňuji nové řízení, které poskytuje mnohem víc zpětné vazby než chladné a odtažité řízení Gallarda. V sekvencích ostrých zatáček je ve volantu spousta citu a Huracán zatáčí hravě, spíše jako rozpustilý hot hatch než šestisetkoňové superauto. Na veřejné silnici mi opět nejlépe vyhovuje režim Sport (na méně kvalitním asfaltu by asi přišla ke slovu Strada), ale na krátké okamžiky zapínám mód Corsa – jen proto, abych si vychutnal burácení desetiválce z otevřeného výfuku, odrážející se od skalního masivu. V tuto dobu je tu minimální provoz, chytám ten správný rytmus a… Symbióza vynikajícího auta a krásné silnice může být stěží krásnější.
Ale ruku na srdce – může? Opět se vrací přízrak 458. Nový Huracán je bez debat špičkové superauto. Rychlejší než Gallardo, podstatně sofistikovanější a po řidičské stránce nadanější jak na okruhu, tak na veřejných silnicích. Zkrátka víc než důstojný nástupce. V Lamborghini si mohou gratulovat. Je ale Ferrari 458 v ohrožení? Ne tak docela. Italia je zaměřená na trochu jiný typ řidičů, a pokud budeme poměřovat striktně řidičské nadšení, Ferrari má stále navrch. Jenže požadavky zákazníků v této cenové kategorii jsou mnohem rozmanitější.
Jisté jsou dvě věci. Zaprvé, že srovnávací testy dostanou ještě větší náboj. A zadruhé? Že se Huracán rozhodně nechystá devalvovat úspěchy, které vydláždilo Gallardo. Naopak.

Technické údaje
Motor: 
V10, 5204 ccm
Výkon: 
610 koní 
v 8250 ot./min.
Toč. moment: 
560 Nm 
v 6500 ot./min.
Hmotnost: 
1422 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,2 s
Max.rychlost: 
325 km/h
Spotřeba: 
12,5 l/100 km
Cena: 
6,2 mil. Kč (přep.)
Autor: 
Tom Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)