Zpátky ve hře

Ford Focus ST
Čtěte více: Testy
Vydáno: 16. 4. 2015  /   Aktualizováno: 16. 4. 2015
Zpátky ve hře
Skvělý hot hatch. Než mu ale požehnáme, musí projít dvěma klíčovými zkouškami.
Čtěte více: ford focus st

První zkouška: Dám si to ještě jednou?
Výhoda velkoměsta je v tom, že sehnat rohlíky ke snídani i v neděli brzy ráno je obvykle otázkou několika minut a pár kroků. To ale bohužel znamená, že budete mít velký problém drahé polovičce vysvětlit, proč vám to zabralo dvě hodiny. Ano, mohli byste se jí pokusit rozumně vysvětlit, proč jste to museli vzít oklikou po své oblíbené trase, ale raději bych zkusil nevinné pokrčení ramen a omluvný úsměv. Co jste prováděli na tom krásně zakrouceném kusu asfaltu a v jakých rychlostech, to bych už vůbec nezmiňoval, protože za protáčející se přední kola a smýkající se záď, ručičku otáčkoměru drnkající o omezovač a ručičku rychloměru daleko v zákony zakázané zóně by vás doma fakt nepochválili. Takže dál už jen pro nás: Blíží se vracečka, brzdy, trojka, dvojka, zatočit, apex, plyn, na výjezdu plnej, trojka, čtyřka, brzdy a esíčko na trojku, pak krátká rovinka a další zatáčka… Brzy máme – auto, já a kopec – společný rytmus. Úzký pruh asfaltu se vine po úbočí tu vpravo, tu vlevo, já tančím po pedálech, kroutím volantem a ST chraptivě  řve na celý les, hbitě proklouzává zatáčkami a polyká rovinky na trojku, která má díky masivnímu zátahu turbodmychadla úžasnou pružnost od pomalých zatáček až k dálniční rychlosti, jíž dosahuje i na krátkých rovinkách. Úžasná efektivita, úžasná jistota, úžasná rychlost. Nahoře vychladím, dolů vydýchám a jdu na další kolo. Napodruhé jsem ještě odvážnější, takže ještě víc vynikne talent podvozku estéčka – fantasticky lehkonohé šasi utahuje v zatáčce stopu nejen při povolení plynu, ale i po ostrém zatočení, při kterém lehce sklouzne i zadek. Všechno je to krásně přirozeně a snadno řiditelné, přesně cítíte, co se děje a co se dít bude. Chyby? No, zvuk pětiválce mi nechybí, turbodíra není otravně hluboká a občasné zatahání krouťáku za volant se dá snadno řešit jemnějším dávkováním plynu, ale něco by se přece jen našlo. Spojka je mírně kousavá, brzdy zbytečně jedovaté a pedál plynu moc utopený, pozice za volantem lehce nepřirozená a to krásné Recaro, které vás kolem boků a ramen pevně, ale pohodlně sevře, vám bude taky tlačit nohy k sobě, což funguje u závoďáku, méně pak u auta na každý den. Ve výsledku se ve Focusu ST trochu zvláštně sedí a trochu hůř se řídí, ale je to spíše o zvyku a postupném sžívání než rázném odmítnutí, protože takhle skvělý motor s podvozkem by byla dost velká škoda zaříznout. Dobře, bylo to super, ale s utíkajícím časem přichází na řadu ta klíčová otázka: Dám si to ještě jednou a raději risknu výčitky za zpoždění? No jasně, a bez přemýšlení!

Druhá zkouška: Přežiju to denně?
Je pondělí ráno, z olověných oblak se vytrvale snáší v provazech déšť a já musím do práce, ačkoli bych dnes naopak nejraději zůstal v posteli. Právě tohle je důvod, proč jsou hot hatche stále komfortnější a nenáročnější na řízení, mají spoustu luxusní výbavy a často i automat – hravě musejí zvládnout otravné každodenní přesuny. Jak se s tím popasuje ST? Projasní mi den i něčím jiným než pastelovým lakem Electric? Vyrážím, při běžné jízdě je ST stejně pohodlné a praktické jako běžný Focus (a ne o mnoho rozežranější – v průměru se dá jezdit za osm), ale výhoda většího výkonu dává příležitost zjednodušit řadu složitějších situací prostým přidáním plynu. Pravda, palubka není nejhezčí, některá tlačítka jsou už dnes poněkud mimo a vzadu není přehršle místa pro nohy, to umí Golf GTI lépe. Ale určitě neumí takhle pobavit. Stačí trochu přišlápnout plyn, v sání to plechově zarezonuje, auto vystřelí vpřed a vám se na tváři rozlije úsměv. Hm, že bych to vzal do práce po okreskách místo po dálnici a riskoval výčitky za zpoždění? No jasně, a bez přemýšlení!

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbo, 1999 ccm
Výkon: 
250 koní
 v 5500 ot./min.
Toč. moment: 
360 Nm 
v 2000–4500 ot./min.
Hmotnost: 
1362 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
6,5 s
Max.rychlost: 
248 km/h
Spotřeba: 
7,2 l/100 km
Cena: 
669 990 Kč (v roce 2014)
Autor: 
Martin Jánský
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Ford Focus ST Tanner Foust Edition
Ford Focus ST Tanner Foust Edition
K tomu, aby po vás pojmenovali auto, nemusíte být přímo Stirling Moss. Stačí, když moderujete TopGear a jste rallyecrossovým šampionem.
Jednou z nějvětších možných poct pro závodníka je, když po něm někdo pojmenuje auto. Ať už to je legend...
Ford Focus ST
Downsizing ve světě hot hatchů není žádná pohroma. Ford dokazuje, že i v moderní době umí starosvětsky zábavná auta.
Zastavujeme na malém odpočívadle mezi skalami, nechávám běžet motor a jdu se protáhnout. Pak mě to...
Ostrý Focus ST právě startuje na světových trzích a Ford první reklamu odvážně svěřil do rukou...