Auto, které nemá žádné zlozvyky

Audi TTS
Čtěte více: Testy
Vydáno: 28. 7. 2015  /   Aktualizováno: 28. 7. 2015
Auto, které nemá žádné zlozvyky
Audi udělalo všechno pro to, aby byla třetí generace TT opěvována jako skutečné řidičské auto. Povedlo se jim to? A zamilujeme se do něj?
Čtěte více: Audi TTS

Největším problémem Audi TT bylo, že na pohled slibovalo něco, co posléze nedokázalo tak úplně splnit. Tím myslím potěšit sportovně založeného řidiče, očekávajícího od lehkého a mrštného kupé spoustu zábavy. A zdaleka nešlo jen o přední pohon, protože ani verze 4x4 nebývala bůhvíjak vzrušující. Nyní ale Audi tvrdí, že třetí generace TT je dosud nejdynamičtější a že máme tu čest se skutečným řidičským autem, které rozzáří obličeje i těch nejzarytějších petrolheadů. Na to jsem vážně zvědavý. A to tím spíš, že mě a partu dalších novinářů čekají ty nejlepší horské silnice v Itálii. Design třetí generace se nijak zvlášť nevymyká zavedeným pořádkům, silueta i proporce zůstávají prakticky beze změn, ale jednoznačným vodítkem odlišujícím novinku od předchozí generace jsou inovativní přední světla, zadní lampy s LED i blinkry s funkcí dynamického rozsvěcování. Sportovní vizáž testovaného auta ještě navíc umocňují příplatková dvacetipalcová kola.
Dnes máme k dispozici vrcholnou verzi TTS, jejíž přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec ve srovnání s již dost silným předchůdcem posílil o 38 koní na ještě úctyhodnějších 310 k. A nezahanbuje jenom minulé TTS. S pohonem všech kol quattro a příplatkovou šestistupňovou převodovkou TTS sprintuje na stovku za pouhé 4,6 sekundy, což je čas na úrovni minulého TTRS a dokonce lepší než 911 Carrera nebo nový Cayman GTS. Klesla i kombinovaná spotřeba, a to na 7,1 l/100 km. Já jsem jezdil přibližně za dvanáct litrů, ale i to pokládám vzhledem ke stylu jízdy, jaký jsem TTS ordinoval v průsmycích, za velice příznivou hodnotu.
Chloubou designérů Audi je interiér TT, který k tradičně špičkovému zpracování přidává i výrazně inovativní prvky. Jakmile zapadnete do nízko usazených sportovních sedaček, začnete vnímat vzdušnost a odlehčenost celé kabiny, ladící s lehkostí celého auta – díky celohliníkové karoserii i dalším úsporám je nové TT o 50 kilo lehčí než předchozí generace.
Neunikne vám ovládání ventilace, chytře integrované do výdechů, horní část přístrojovky, která má evokovat křídlo letadla, ale především nový Virtual Cockpit, což je obří 12,3palcový TFT displej, nahrazující konvenční přístrojový panel. Pokud zvolíte nejsportovnější jízdní režim, na displeji se zobrazí velký otáčkoměr s digitálním rychloměrem, zatímco při jízdě klidnějším tempem budete mít k dispozici dvojici budíků v tradičním stylu, doplněných o velkou navigaci. Ve spojení s infotainmentem Audi Connect můžete využívat rychlé připojení k internetu, Google Earth, Street View a hudební konektivitu. Vymoženosti hodné 21. století. Přechod na platformu MQB přinesl TT delší rozvor (+37 mm), ale jinak je třetí generace kratší a užší než předchůdce. Přesto interiér působí prostorněji a nepatrně se zvětšil i kufr.
Tohle ale není auto na nákupy. S TT si chcete užívat zábavu a teď už není žádný prostor na výmluvy. Když TTS proháním v těsných zatáčkách, nevyhnutelně se mi vybavují příjemné vzpomínky na Audi S3 a VW Golf R. Oba nové hot hatche postavené na MQB nedávno nastavily nová měřítka, pokud jde o trakci a grip, ale také na nás udělaly ohromný dojem tím, jak umějí jezdit extrémně rychle a současně nenuceně. Nové kupé TTS je třetím z téhle party, ale evidentně nejrychlejší. S docela výrazným náskokem. Proti stopkám poráží i fantasticky vyvážené BMW M235i a pod těžký tlak dostává i bláznivý 360koňový Mercedes A 45 AMG.
V marketingových podkladech k TT najdete vábivé řeči o silně emocionálních jízdních vlastnostech, umožňujících bezpečné driftování ve stylu zadokolek. No, možná to bude aktuální spíše na zamrzlém jezeře ve Skandinávii nebo na prázdném parkovišti, ale na zdejších úzkých klikatých silničkách v kouzelných italských horách byste na driftování potřebovali buď silnou zadokolku, nebo agresivně naladěnou čtyřkolku. Řekněme si to otevřeně – utrhávat zadní kola výkonem TT nikdy nešlo a nejde mu to ani teď. I přesto, že je systém quattro vylepšený o spoustu nových technologií, asistujících s rozdělováním točivého momentu.
Ve skutečnosti ale vůbec není potřeba nutit tohle auto do takového chování v zatáčkách, jde to proti jeho koncepci. Vždyť může mít spoustu jiných předností. Jako třeba impozantně rychlý průjezd sekvencí několika serpentin v těsném sledu, nepopiratelně lepší trakci v pomalých zatáčkách, dokonale čitelnou přetáčivost po ubrání plynu, která vám pomůže nasměrovat příď k apexu, nebo stoickou směrovou stabilitu, předváděnou i na rozbitém asfaltu.
Je tedy tohle auto po dynamické stránce zcela dokonalé? Ne tak docela. Občas TTS zničehonic zaváhá, když to s tou chytrostí začne až moc přehánět. Vezměte si například průběh točivého momentu. Nový přeplňovaný čtyřválec dosahuje dieselového maxima 380 Nm v úžasně širokém rozmezí 1800 až 5700 otáček. Což je zárukou pozoruhodné pružnosti, jenže současně se vytrácí ta charakteristická špička, jakou ve sportovním autě čekáte. A pak je tu převodovka S-tronic. Umí řadit bez prodlevy a to je nesmírně cool. Už méně cool jsou ovšem občasná zaváhání a škubání, způsobená rozporem mezi nutností předvolit příští převod v předstihu a neschopností černé schránky předvídat nepředvídatelné, jako třeba přerušený předjížděcí manévr. Sériová výbava TTS zahrnuje systém Drive Select s adaptivními tlumiči a progresivním řízením a vy si můžete vybrat jeden z pěti jízdních režimů: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency a Individual. Chcete-li se ale dostat do menu Drive Select, musíte nejprve zmáčknout tlačítko na středové konzole a potom vybírat.
Člověk si hned vzpomene na přepínač manettino ve Ferrari, který máte po ruce, takže pohotově změkčíte tlumiče v okamžiku, kdy před sebou spatříte velké výtluky.
Komfortní režim potěší superjemným řazením, klidnými reakcemi na plyn a odpružením, které dává zapomenout na to dvacetipalcové obutí. Režim Dynamic pořádně prožene převodovku, u podvozku zatne svaly a povolí vám mírné smyky s prokluzujícími koly. V dynamickém módu posílá elektronicky řízená spojka Haldex většinu točivého momentu na zadní kola i poté, co začnete zatáčet, což auto pomůže nasměrovat k apexu.
Nové TTS chce být miláčkem digitální generace, a proto klade velký důraz na virtuálně vylepšenou realitu. Příkladem je zvukový aktuátor, který neustále expertně manipuluje se zvukem sání a výfuku. Zvlášť v režimu Dynamic nenechá TTS jediný čip v klidu, jen aby rozšířilo naše akustické obzory a dopřálo nám masáž nějakým tím decibelem navíc. Řazení pod částečným plynem doprovází netrpělivé bouchnutí, odřazování pod plným plynem naopak ostré salvy, zatímco agresivní podřazování automaticky vyvolá krátké prásknutí meziplynu – což je v autě, které nemá spojkový pedál, trochu zvláštní. A právě tyto symptomy nejlépe reflektují dilema současné elektronické revoluce. Analogové hnutí nejspíš mělo ve jménu autentičnosti bojovat za poctivou mechanickou vazbu s trochu větším nasazením. Jenže nakonec prohrálo s digitálními revolucionáři, kteří ve jménu modernosti a pokroku vybojovali úrodnou půdu pro elektroniku. Výsledkem je auto, které jezdí jako blesk, sedí jako přilepené a nemá žádné zlozvyky. Je to dobře, nebo špatně?

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný čtyřválec, 1984 ccm
Výkon: 
310 koní
 v 5800 ot./min.
Toč. moment: 
380 Nm 
v 1800–5700 ot./min.
Hmotnost: 
1385 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,6 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
12,3 l/100 km
Cena: 
1 400 000 Kč (odhad)
Autor: 
Yuan Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)