Výstřední jenom na první pohled

Dodge Ram 1500 Ecodiesel
Čtěte více: Testy
Vydáno: 6. 9. 2015  /   Aktualizováno: 6. 9. 2015
Výstřední jenom na první pohled
Co si budeme povídat, Dodge Ram není úplně běžné auto. Znám sice dva lidi, kteří ho mají, ale oba kombinují extravaganci s láskou k automobilům a oba pro něj mají použití. Jeden za ním tahá koně, druhý karavan.

Protože jinak je to tak, že Dodge Ram je přesně to auto, kvůli kterému se Evropa posmívá Americe. Je tak velké, že na něj potřebujete dvě parkovací místa a do podzemních garáží s ním nezajedete, ale uvnitř tak malé, že na zadních sedadlech musíte mít kolena u uší, abyste se tam vešli. Plasty v interiéru připomínají umakartové koupelny ze sedmdesátých let. A jízdní vlastnosti odpovídají tomu, jak se těmto autům v Americe říká – trucky.
Jenže… Zapomeňte na to. Prostě teď už je všechno jinak. Nový Dodge Ram 1500 Ecodiesel jako kdyby přeskočil ne jednu generaci, ale hned tři. Dobré věci zůstaly, ale zbytek se změnil. A to tak, že naprosto zásadně! Spojení Dodge s Fiatem znamená absolutní změnu přístupu k pracovním truckům. Kvalita, zpracování i použité materiály v interiéru jsou nyní srovnatelné s evropskými auty. Příplatková výbava vám vyrazí dech. A na zadních místech je tolik místa, že odmítáte uvěřit.
Když Dodge Ram zaparkoval na ulici u nás před kanceláří, pořád zabral celý jízdní pruh. Ale když jsem do něj vyšplhal, abych s ním dojel dozadu na parkoviště, tak jsem se nestačil divit. Pohodlná pozice za volantem a hlavně nadbytek místa vpředu i vzadu. Sedačky jsou široké a pohodlné, plasty vypadají prostě dobře a výbava nejlepší testované verze bere dech. Začíná to bezklíčovým startováním, pokračuje přes vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, bluetooth, navigaci, couvací kameru a končí to dalšími libůstkami, jako jsou třeba vyhřívaný volant nebo ventilované sedačky. To vše za cenu 1,6 milionu včetně daně.
Snad ještě víc na mě ale zapůsobil fakt, že motor nebyl téměř slyšet. A to ani zvenku. Tohle že je verze s třílitrovým turbodieselem? Ano, čtete správně. Pod kapotou testovaného Ramu nebyl osmiválec 5,7 l, který žere tak dvacet litrů na sto, ale motor od Fiatu. Přímo se nabízí, jestli to náhodou nebude nejslabší článek celého auta, ale jak se záhy ukázalo, tak obavy nejsou na místě. 243 koní a 567 Nm jsou totiž hodnoty, o kterých si leckterý americký benzínový motor může stále nechat jen zdát, bez ohledu na objem. Navíc v tomto případě je spřažený s jednou z nejlepších automatických převodovek současnosti – s osmistupňovou ZF, kterou používá i BMW nebo Jaguar.
Samozřejmě, v kombinaci s třemi tunami hmotnosti nemůžete očekávat nějakou brutální dynamiku, ale stovka těsně pod devět vteřin nikoho asi neurazí a na dálnici si Ram 1500 poradí i s rychlostmi lehce nad povoleným limitem. Co je ale podstatně zajímavější, výrobce udává spotřebu 8,7 l/100 km a hodnota pod deset litrů není opravdu žádné sci-fi, ale naprosto seriózní cifra – osobně vyzkoušeno v kombinovaném provozu ve městě, na okreskách i dálnici.
Vzduchový podvozek Ramu nezajišťuje žádné extra sportovní chování, na rozdíl od všech těch „sportovních SUV“ tady jde hlavně o pohodlí a funkčnost. Takže na dálnici se automaticky sníží světlá výška, v terénu zase můžete měchy nafouknout, takže se dostanete opravdu všude. K dispozici je pohon zadních kol, automaticky připojitelný pohon všech kol, nebo můžete čtyřkolku i zamknout a nechybí ani uzávěrka diferenciálu pro zvlášť těžké podmínky či třeba pro vyprošťování jiných aut.
Během jízdy samotné je jediným limitem velikost auta, ale i na to se dá velmi rychle zvyknout. Navíc v Ramu 1500 máte respekt, takže většina řidičů se tak nějak automaticky snaží a nechá vám všude víc místa. Poddajnost pérování zaručuje komfort nejen v terénu, přitom reakce auta jsou rychlejší, než byste si u takového mastodontu mohli myslet. Vlastně se chová až překvapivě civilizovaně, rozhodně o moc víc, než by vás napadlo na první pohled nebo třeba po zkušenostech s nějakým předchozím modelem. K tomu, abyste si Ram 1500 koupili, si tedy nemusíte pořizovat jako záminku ani koně, ani závodní auto. Protože teď konečně dává smysl sám o sobě. A to, že utáhne 4,1 tuny, můžete brát jako bonus.

Technické údaje
Motor: 
turbodiesel
, 2990 ccm
Výkon: 
243 koní
 v 3600 ot./min.
Toč. moment: 
567 Nm 
ve 2000 ot./min.
Hmotnost: 
1328 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
8,4 s
Max.rychlost: 
185 km/h
Spotřeba: 
8,7 l/100 km
Cena: 
1 600 000 Kč
Autor: 
Jan Červenka
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)