Statečné srdce

Aston Martin V12 Vantage S
Čtěte více: Testy
Vydáno: 20. 10. 2015  /   Aktualizováno: 20. 10. 2015
Statečné srdce
Malé kupé, obří dvanáctiválec… Dnes už se auta dělají jinak. Aston naštěstí nevyměkl!

Je to dětinské, hloupé, ale nedá se svítit. Když sedíte ve dvanáctiválcovém Astonu a potkáte tunel, zpomalíte, přepnete do sportovního režimu a necháte motor zpívat. Hluboký durový tón se odráží od stěn a vy máte pocit, že vás pronásleduje smečka štěkajících bojových psů. Vantage má takový zátah… Je na čase zklidnit se, což výfuky kvitují ostře kovovým zabubláním. Tohle je něco výjimečného!
Jsou auta, která nadchnou, ještě než naberete tempo, už před první zatáčkou. Poprvé nastartujete a slyšíte motor – ne výfuky, žádný umělý zvuk z reproduktorů, jen dvanáct válců, které létají někde pod nízkou kapotou. Šestilitrový motor M28 je tou nejnovější evolucí klasické školy Astonu a nejlepší vzpomínka na typ aut, která dnes vymírají. Už v tisíci otáčkách dává 510 newtonmetrů a v šesti tisících na vás vybalí plných 573 koní. Tady je síla daná objemem, ne přeplňováním, vydat se do vysokých otáček má smysl a na konci čeká sladká odměna. Šlápněte na plyn trochu víc a ucítíte, že se Vantagi „chce“ – lehké zavlnění zádi, s natočenými koly snaha o otočku podle osy, ve které sedíte. Předvídatelně, nezáludně, prostě jako každá dobře vyvážená zadokolka. Točivý moment na vás nevybafne, stačí nepoužívat plyn stylem on-off.
Tohle je nejsilnější Vantage všech dob, ale nemusíte se ho bát, chová se za všech okolností naprosto konzistentně. Nechá si líbit nájezd do zatáčky, ještě než úplně pustíte brzdy, pak stačí nahmatat plynem bod, kdy zadek projeví ochotu ještě víc utáhnout oblouk – na výjezdu tak naberete neskutečnou rychlost, i díky obří přilnavosti. To proto, že V12 reaguje na všechny povely v reálném čase, turbomotory se mohou snažit, jak chtějí, ale takhle telepatické odezvy zatím nedosáhly. A ten zvuk… Jako když si s sebou vezete svou osobní bouřku. Je až k nevíře, jak je tohle auto hodné, když respektujete jeho výkon. A pokud ne, nekousne vás rovnou, včas varuje. Další plus je klasický posilovač, který strčí elektrickou špičku typu Porsche 911 nebo Subaru BRZ do kapsy za všech okolností. Řízení je rychlé a výjimečně citlivé, ve vyšších rychlostech ale nezpůsobuje labilitu auta.
Novější astony dostaly osmistupňový automat, který funguje naprosto civilizovaně. V12 je čistě sportovní verze, má proto robotizovaný manuál s pádly pod volantem, který potřebuje trochu jiné podmínky. Buď vyšší otáčky, nebo zapnutý sportovní režim. Projevuje se u něj klasická vlastnost, při popojíždění a řazení v automatickém režimu povolí plyn a lehce s vámi houpne dopředu. 
Dá se to přežít, ale i tak je radno motor točit, stisknout tlačítko „S“ nebo řadit sám a nespoléhat se na elektroniku. To je asi jediný zádrhel, který stojí proti roli V12 Vantage S jako auta na každý den. Adaptivní tlumiče zvládnou české silnice s přehledem, Aston je sice tvrdší, ale naprosto snesitelný.
Moderní smečka sporťáků je chytřejší, použitelnější, lehčí, uvnitř působí moderněji. Jsou na trhu a není na nich nic zlého. Ale Aston má oproti nim jednu důležitou vlastnost – duši. Neustále vám připomíná, že je něčím výjimečným, ať už jde o zvuk nebo trochu vrtošivou převodovku. Přidejte si k tomu čistě ruční výrobu a fakt, že jich po světě moc nejezdí. Je to jedna z posledních bašt starých dobrých časů, kdy supersporty ještě nebyly pro každého. Auto s velkým srdcem.

Technické údaje
Motor: 
dvanáctiválec, 5935 ccm
Výkon: 
573 koní v 6750 ot./min.
Toč. moment: 
620 Nm v 5750 ot./min.
Hmotnost: 
1665 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
3,9 s
Max.rychlost: 
328 km/h
Spotřeba: 
neuvedena
Cena: 
4 960 000 Kč (přepočet)
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)