Konec úšklebkům

Chevrolet Corvette Stingray
Čtěte více: Testy
Vydáno: 19. 11. 2015  /   Aktualizováno: 19. 11. 2015
Konec úšklebkům
Zavře sedmá generace nejslavnějšího amerického sportovního auta konečně ústa evropským harcovníkům?

Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému účelu jako stvořená. Nejnovější generace amerického sporťáku vás vyzývá, abyste vyhnali z hlavy zakořeněné představy o tom, co je Corvette vlastně zač.
Tohle boření předsudků začíná sebevědomými detaily, jako jsou žiletkově ostré výřezy v kompozitových předních blatnících nebo dělostřelecká baterie velkorážních výfuků. Vedle této sportovní agrese vypadá i F-Type R docela zdrženlivě.
Nejzásadnější novinkou v interiéru je fakt, že je tady vůbec poprvé v historii Corvette radost posedět. Příplatkové skořepiny jsou nízké, komfortní a skvěle podepřou, použité plasty i kůže příjemné na dotek. Ano, občas se při přejetí betonových spár ozve zavrzání, ale jestli tyto zvuky nepřehluší hřmící osmiválec, pak jste zásadně nepochopili filozofii tohoto auta.
Tím ale rozbíjení stereotypů nekončí. Corvette je prošpikovaná technologiemi, jaké najdete v těch nejlepších sporťácích. Do centrálního dotykového displeje musíte spíš „tvrdě dloubat“ než se ho dotýkat, ale přesto jde o jasný důkaz nové sofistikovanosti Corvette. A to nemluvíme o head-up
displeji nebo chytrém systému Performance Data Recorder, který před vámi otevírá svět dodatečné analýzy dat v honbě za ukrajováním desetinek sekundy na okruhu. Další chválu můžeme pět o příplatkových magnetických tlumičích, aktivních meziplynech sedmistupňového manuálu i možnosti nastavení čehokoli od odporu volantu až po kontrolu trakce. Většinu požadavků ale uspokojí pět základních jízdních režimů, počínaje na silnici až příliš tvrdým, ale příjemně chuligánským režimem Track přes Sport pro každou příležitost až po (relativně) spořílkovské Eco. Ve většině těchto nastavení je jízdní komfort více než akceptovatelný, zavěšení s dvojitými lichoběžníky si vede obdivuhodně a nenechává pochyby ohledně nadání Corvette.
Chvíle pravdy pro C7 kabrio? Zatáčky. Tady si předchozí Corvette hodily nohy na stůl s vědomím, že hlavní roli obstará obří výkon motoru a úkolem podvozku není nic víc než přistavit osmiválec na začátek následující rovinky. Tahle Corvette už ale odmítá být pouhým tupým nástrojem. Nová Corvette s nesmírným gripem, vynikající kontrolou náklonů, přesným řízením a poslušnou přední nápravou je mnohem víc než jen raketa s plochou dráhou letu. Na klikatých a členitých silnicích v kaňonech na sever od LA je Corvette hluboce působivá. Možná si myslíte, že něco s tak velkým osmiválcem musí ve zdejším terénu nahánět strach, ledaže by snad šlo o něco evropského s motorem uprostřed a schopností otočit se na pětníku, ale Corvette rozhodně nikoho neděsí a dělá maximum pro to, abyste měli odvahu projet další zatáčku ještě rychleji. Když ne s 911, s F-Typem se měřit určitě může, a to bude evropská verze ještě těžit z dalších úprav řízení i odpružení, laděných na Nürburgringu. Na naší testovací trase navíc ani není znát přílišný handicap otevřené verze. Základ hliníkové konstrukce Corvette totiž nezasahuje až do střechy, takže roadster netrpí zhoršenou tuhostí ani vyšší hmotností způsobenou dodatečnými výztuhami. Pod karbonovou střechou – i bez ní – tedy nebudete trpět chvěním a vibracemi, známými z jiných roadsterů.
Celý motor je natolik návykový div, že celou pořizovací cenu Corvette vyváží skoro sám o sobě. 6,2litrový osmiválec má jenom dva ventily na válec, ale v kombinaci s paketem Z51 dává 466 koní a 630 Nm. S ním dostanete také kratší zpřevodování, elektronický samosvor, magnetické tlumiče, chladiče diferenciálu i převodovky a větší kola. Starého psa prý novým kouskům nenaučíte, ale díky přímému vstřikování a odpojování válců – pod malým zatížením motor šetří palivo ve čtyřválcovém režimu – je tento V8 moderně vychovaný. Pořád má ale v rezervě nedozírnou sílu bez ohledu na otáčky nebo zařazený stupeň. V podstatě nezáleží na tom, který ze sedmi převodů zrovna zařadíte, což je fajn vzhledem k tomu, že spojka i řadicí páka nejdou vyloženě zlehka. Komu by to ale vadilo, ani s osmistupňovým automatem nešlápnete vedle.
Na silnici Corvette působí dojmem báječně silného, ale zároveň nečekaně lehkého auta. S hmotností 1589 kg má přitom do baleťáka daleko, ale odhodlání neustále zrychlovat nikdy neomrzí. Díky okamžité reakci na plyn i lineárnímu průběhu výkonu se nemusíte obtěžovat udržováním optimálních otáček nebo včasným podřazováním. V kombinaci s podvozkem, který suverénně zvládá zběsilou jízdu na okreskách i kultivované dálniční přesuny, nezbývá než vyseknout poklonu tomuto charismatickému roadsteru.

Technické údaje
Motor: 
V8, 6162 ccm
Výkon: 
466 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
630 Nm v 4600 ot./min.
Hmotnost: 
1589 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,2 s
Max.rychlost: 
280 km/h
Spotřeba: 
12,2 l/100 km
Cena: 
2 600 000 Kč (přepočet)
Autor: 
Yuan Smith
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)
Aston Martin V12 Vantage S
Testy
Je to dětinské, hloupé, ale nedá se svítit. Když sedíte ve dvanáctiválcovém Astonu a potkáte tunel, zpomalíte, přepnete do sportovního režimu a necháte motor zpívat. Hluboký durový tón se odráží od stěn a vy máte pocit, že vás... (Pokračování...)