Sakra dobrá kachna

Citroen C4 Cactus
Čtěte více: Testy
Vydáno: 30. 11. 2015  /   Aktualizováno: 30. 11. 2015
Sakra dobrá kachna
Návrat k jednoduchosti – to je trend současnosti. Citroen tedy zavzpomínal na staré dobré časy.
Čtěte více: Citroen C4 Cactus

Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda.
Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé karoserie jsou z plastu a plné vzduchu, takže odolají šťouchancům i škrábancům, jsou na všech exponovaných místech. Sedněte dovnitř a uvelebte se v subtilních, ale prostorných a měkkých sedačkách. Vypadají jako pohodlné židle a skvěle se v nich sedí. Před vámi nejsou žádné budíky, pouze digitální displej – to samé na středovém panelu. Přes dotykovou obrazovku ovládáte klimatizaci, rádio, navigaci – vše potřebné. Jak dlouho to trvalo, než někdo zjistil, že klasické mechanické budíky, čudlíky a hejblata jsou v současné době přežitek…
Interiér připomíná skleník – spousta místa i světla. Na jednoduchost vás upozorní výklopná zadní okna nebo třeba nedělené opěradlo zadních sedaček, které by ale naopak mohlo někomu vadit. Ale i tak je díky minimu výplní, výstupků a podobných ptákovin interiér skvěle použitelný, zvlášť vzhledem ke kompaktnímu půdorysu celého auta.
Pozice za volantem překvapí, sedíte lehce v záklonu se stehny (OK, konec drůbežích narážek) lehce vzhůru, pedály jsou v dosahu, stejně jako volant i řadička pětikvaltu ve tvaru rukojeti pistole. Jízdní vlastnosti nepřipomínají staré dobré 2CV ani omylem, Cactus sice klade důraz na komfort a naklání se, sem tam v zatáčce škobrtne na rozbitém asfaltu, ale necítíte se v něm ohroženi – na okresce ani na dálnici. Ovládací prvky jsou bezproblémové, jejich společným jmenovatelem je slovo „skoro“. Řazení a řízení jsou skoro přesné, v řízení a brzdách je skoro cit. Nic z toho v autě podobného typu nepotřebujete, takže vám chybět nebudou. Ale je tu ještě jedna naprosto geniální věc. Turbodiesel 1.6 BlueHDi má solidních sto koní a 254 Nm, Cactus o hmotnosti 1160 kilo je s ním skoro svižný. Chová se jako klasická stará škola, nástup zátahu je pozvolný a poté ve vyšších otáčkách se auto hne dopředu v relativně úzkém pásmu. Ale také jezdí téměř na vzduch. Po městě se můžete beze snahy pohybovat za 4,5 litru, za městem klidně za čtyři. Umí tohle váš crossover?

Technické údaje
Motor: 
čtyřválec, turbodiesel, 1560 ccm
Výkon: 
100 koní v 3750 ot./min.
Toč. moment: 
254 Nm v 1750 ot./min.
Hmotnost: 
1160 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
10,7 s
Max.rychlost: 
184 km/h
Spotřeba: 
3,4 l/100 km
Cena: 
453 400 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)
Aston Martin V12 Vantage S
Testy
Je to dětinské, hloupé, ale nedá se svítit. Když sedíte ve dvanáctiválcovém Astonu a potkáte tunel, zpomalíte, přepnete do sportovního režimu a necháte motor zpívat. Hluboký durový tón se odráží od stěn a vy máte pocit, že vás... (Pokračování...)