Pojďte se zbláznit!

Audi RS Q3
Čtěte více: Testy
Vydáno: 10. 12. 2015  /   Aktualizováno: 10. 12. 2015
Pojďte se zbláznit!
Tam, kde se jedni ptají „proč“, si Audi řeklo „proč ne“. Tak lze vidět toto velmi rychlé Q3.
Čtěte více: audi rs q3

Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás mihne jasně rudý trpaslík. Cvak. Kouknete na výsledek a vidíte na displeji jen červenou šmouhu. 
Co to sakra bylo? Tohle auto evidentně vzniklo pro radost, a ne z požadavku účetních a plánovačů. Který sterilní kravaťák by si také řekl „v nabídce potřebujeme pětiválcový malý crossover, postavte ho“, že ano? Kdepak, RS Q3 muselo vzniknout pro radost konstruktérů. Malá zvýšená nákupní taška pro ženy dostala ikonický pětiválec s 340 koni a 450 Nm plus pohon quattro s hydraulickou spojkou a elektronickým diferenciálem, sportovní podvozek je snížený o dva centimetry. Přední brzdy mají osmipístkové brzdiče, převodovka je sedmistupňová a dvouspojková. Neprůstřelná, ozkoušená technika ve velmi neobvyklém balení. Světě div se, ono to dohromady funguje na výbornou. Po startu se ozve zabublání aktivního výfuku, takže okamžitě přepínám na režim Dynamic – volič Drive Select má tato verze v základní výbavě. Plyn reaguje citlivě a skoro okamžitě, maximum newtonmetrů jde na silnici od 1600 otáček až do více než pěti tisíc. A pak ho střídá špička výkonu, končící v 6700 otáčkách. Už samotné zrychlování a zpomalování je zábava – ochota RS Q3 vrhnout se kupředu je tu zesílena zvukem motoru a tou zvláštní „nepatřičností“ celé situace – vždyť sedíte v pidicrossoveru. Ale není to dragster, v zatáčkách pod extrémní náloží sice jde trochu ven přes vnější přední kolo, ale jinak se chová podobně jako starší RS3 – netýrejte ho ostrými nájezdy a soustřeďte se na výjezd. S plynem na podlaze vás čtyřkolka plynule rovná až do konce oblouku, nesnaží se s autem škubnout a nějak ho destabilizovat. S trochou plánování krájíte zatáčky jako podle kružítka. I když je podvozek snížený, pořád má dost prostoru k tlumení a přenosům hmoty, jež vám neustále napovídají. Adaptivní tlumiče (příplatkové, bohužel) zvládají rychlost i komfort, takže je auto použitelné na normální popojíždění bez většího kompromisu. Ostatně, když přepnete vše na automatiku, reakce plynu i adaptivního řízení se zklidní natolik, že RS Q3 půjčíte své ženě bez obav, že se někde přizabije. A to bude asi jeho účel. Druhé auto do rodiny pro manželku, které si budete rádi půjčovat, protože funguje tak, jak od Audi s označením RS čekáte. Ale musíte mít svou drahou opravdu rádi – v Německu za ni chtějí 56 600 eur, což je dle odhadů až podezřele blízko základní ceně mnohem větší Q7.

Technické údaje
Motor: 
přeplňovaný pětiválec, 2480 ccm
Výkon: 
340 koní od 5300 do 6700 ot./min.
Toč. moment: 
450 Nm od 1600 do 5300 ot./min. 

Hmotnost: 
1730 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
4,8 s
Max.rychlost: 
250 km/h
Spotřeba: 
8,4 l/100 km
Cena: 
56 600 eur (Německo)
Autor: 
Richard Herbich
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)
Aston Martin V12 Vantage S
Testy
Je to dětinské, hloupé, ale nedá se svítit. Když sedíte ve dvanáctiválcovém Astonu a potkáte tunel, zpomalíte, přepnete do sportovního režimu a necháte motor zpívat. Hluboký durový tón se odráží od stěn a vy máte pocit, že vás... (Pokračování...)

Nenechte si ujít

Audi RS Q3
Audi RS Q3
Audi v Ženevě představí své první SUV v nejostřejším hávu RS. Začíná Q3, tím nejmenším a nejnovějším.
Audi zveřejnilo v předstihu před Ženevou zásadní informace o nové RS Q3, nejrychlejším kompaktním...