Městské plemeno

Renault Twingo 1.0 SCe
Čtěte více: Testy
Vydáno: 21. 12. 2015  /   Aktualizováno: 21. 12. 2015
Městské plemeno
Vypadá jako francouzský buldoček, je postaven jako 
Porsche 911. Jak to může fungovat?
Čtěte více: Renault Twingo 1.0 SCe

Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost. Motory jsou uložené vzadu pod úhlem a pod podlahou kufru, což s sebou nese zásadní výhodu. Přední kola mají více místa a jsou schopna vytočit se do extrémního úhlu, takže se otočíte na 865 centimetrech, což se hodí úplně všude. Poháněná je tedy logicky zadní náprava – ano, vzpomenete si na 911. Parkování, kličkování v úzkých ulicích, to vše dává Twingu s kompaktními rozměry obratnost, která v této třídě nemá obdoby. Exotické řešení s sebou ale nese i několik nectností. Přední kapota jde odsunout jen o chlup, abyste se dostali k nádobce ostřikovačů, a další zavazadlový prostor byste tu hledali marně. Možná je to právě kvůli uložení motoru, ale když stojíte na volnoběh, Twingo se neustále lehce chvěje – víc než jiná, konvenčnější pidiauta s tříválci. Motor 1.0 SCe se sedmdesáti koni se v otáčkách zklidní a má příjemný zvuk, ale závodit s ním rozhodně nebudete. Ve městě stačí tak akorát, nad stovkou už se začne trochu přemáhat a okolo sto třicítky už vyžaduje vaši plnou pozornost. Do kopce musíte podřazovat i s prázdným autem – a to není jediná věc, kterou na dálnici řešíte. Když se kolem vás prožene rychlejší a větší auto, Twingo se citelně nakloní, to samé při poryvu větru. Drží směr, ale napoprvé vás taková zkušenost trochu vyděsí. Ve srovnání s takovou Škodou Citigo, která táhne i ve sto šedesátce a nenechá se tolik rozhodit, je na tom Francouz hůř.
Takže raději zůstaňte ve městě, tam budete nejspokojenější. Jednoduchý interiér nabízí chytré přihrádky a dost prostoru pro čtyři lidi – zadní sedačky se dají posouvat i sklápět, stejně jako přední sedačka spolujezdce. Můžete tak vozit dlouhé věci plus jednoho pasažéra, což je u takového auta výjimečné. Řadím ho do kategorie dámských aut, protože má nezpochybnitelné charisma – krátký a roztomilý čumák, páté dveře ze skla, možnost kombinovat divoké i konzervativní barvy s polepy… Byť to zní dětinsky, díky tomu budete mít Twingo za mazlíčka a odpustíte mu, že není tak univerzální (až na tu chytrou přední sedačku) jako konvenční a důsledněji praktická konkurence. A na dálnici si prostě dávejte pozor.

Technické údaje
Motor: 
tříválec, benzín, 999 ccm
Výkon: 
70 koní v 6000 ot./min.
Toč. moment: 
91 Nm ve 2850 ot./min.
Hmotnost: 
939 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
14,5 s
Max.rychlost: 
151 km/h
Spotřeba: 
4,5 l/100 km
Cena: 
214 900 Kč
Autor: 
Richard Herbich
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)
Aston Martin V12 Vantage S
Testy
Je to dětinské, hloupé, ale nedá se svítit. Když sedíte ve dvanáctiválcovém Astonu a potkáte tunel, zpomalíte, přepnete do sportovního režimu a necháte motor zpívat. Hluboký durový tón se odráží od stěn a vy máte pocit, že vás... (Pokračování...)