Opravdu potřebujete automat?

Hyundai ix20 1.6 CVVT automat Comfort
Čtěte více: Testy
Vydáno: 3. 3. 2011  /   Aktualizováno: 3. 3. 2011
Opravdu potřebujete automat?
Vyhněte se automatické převodovce a stanete se majitelem cenově zajímavého rodinného auta.

Po automatu v menších mainstreamových vozech se většinou poptávají lidé, kteří opravdu, ale opravdu nemají rádi řazení. Pokud by uvažovali o ztrátě pedálu u ix20, toto kritérium by u nich muselo stát nade vším ostatním. Čtyřstupňová převodovka totiž na nějaké vaše požadavky zrychlení nebo kultivovanosti, nemluvě rozumné spotřeby, neslyší. Prostě, jestli z duše nesnášíte spojku a vše ostatní je vám putna, budiž. Ale čekejte za to průměrnou spotřebu 8,5 litru (s posádkou, při dodržování rychlostních limitů a z větší části na dálnici) plus prosebné kvílení motoru v kopci a letargickou akceleraci.
Přitom je to škoda. Hyundai ix20 totiž slušně jezdí. Podvozek se chová přímočaře a čitelně. Rány od kol sice nezamaskuje, ale jako by je na poslední chvíli tak nějak změkčil. V ostrých zatáčkách se vůz naklání, ale podvozek neplave. A řízení je přesné.
Až se budete rozhlížet z vysokého křesla, nebudete ani zklamáni interiérem. V kabině se sice použily spíše levnější materiály, ale dohnalo se to precizním slícováním. Už dávno tu nic neprozrazuje korejský původ. Proč taky, když ix20 navrhli v Russelsheimu a vyrábějí v českých Nošovicích. Hyundai ix20 navíc pamatuje na rodinné požadavky. Druhé dveře se doširoka otevírají, nastupování je snadné a navíc se tu nebudete s nohama krčit. Zadní sedadla se navíc dají posouvat a sklápět a kufr spolkne slušných 440 litrů. Jen otevírání pátých dveří je kvůli špatně nahmatatelnému tlačítku poněkud komplikovanější a často se vám nepovede napoprvé.
Hyundai ix20 má spoustu předností, počínaje dobrým poměrem hodnoty a ceny. Uvažte, že s benzínovou šestnáctistovkou vás tohle auto ve slušné výbavě Comfort vyjde na 335 tisíc. A nelze ignorovat lákavou pětiletou záruku.
Jenže mezi minusy se započítává automatická převodovka. Ani při rozumnějším zacházení totiž nepotěší spotřeba a především nedůstojný způsob akcelerace. Jakmile se ocitnete na úpatí většího kopce s plně obsazeným vozem, budou si někteří myslet, že si na autě vybíjíte sadistické sklony – hučí a kňourá, automat skáče z jednoho stupně na druhý a horší izolace mezi motorovým prostorem vše prozradí.
Na tohle ale existuje snadný lék. Šestistupňová manuální převodovka pracuje docela přesně a hladce. A nevyhodíte tak zbytečně z okna třicet tisíc. Moje rada pro ty osoby, které by o automatu přece jen uvažovaly – jděte a naučte se řadit.

Technické údaje
Motor: 
řadový čtyřválec, 1591 cm3
Výkon: 
125 koní v 6300 ot./min.
Toč. moment: 
156 Nm při 4200 ot.
Hmotnost: 
1269 kg
Zrychlení 0-100 KM/H: 
12,2
Max.rychlost: 
178 km/h
Spotřeba: 
6,5 l/100 km
Cena: 
364 990 Kč
Autor: 
Eva Srpová
Autor fotografie: 
Eva Srpová
Renault Twingo 1.0 SCe
Testy
Městské auto – automaticky vám skočí do hlavy Francie. Twingo bylo už od první generace synonymem pro obratnou štiku do ulic a parkovišť, jeho recept vždy fungoval – teď se ale změnil. Nová verze sdílí platformu se čtyřdveřovým Smartem, takže přebírá jeho klíčovou vlastnost.... (Pokračování...)
Audi RS Q3
Testy
Představte si ten šok. Kdesi za zatáčkou slyšíte pětiválcové hřmění, ostré jako zuby cirkulárky. Do toho sem tam odfrknutí a zapráskání výfuku. Blíží se Stig Blomqvist v Quattru S1? Vytáhnete foťák, čekáte… A pak se kolem vás... (Pokračování...)
Citroen C4 Cactus
Testy
Vzpomeňte na Citroën 2CV alias „kachnu“. Když ho kdysi vymýšleli, ptali se lidí, ne co v autě ještě potřebují, ale bez čeho se obejdou. Vzniklo jednoduché auto, prošpikované chytrými nápady. Legenda. Historie se opakuje, nový Cactus jde stejnou cestou. Ty bubliny po obvodu celé... (Pokračování...)
Chevrolet Corvette Stingray
Testy
Provoz v Los Angeles je neústupný a nemilosrdný jako Alonso v první zatáčce. Máte jenom dvě možnosti – jezdit stejně rychle, nebo zírat s otevřenou pusou. Samozřejmě se hodí, když na to máte to správné auto. A jak se zdá, C7 Corvette Stingray Convertible je k takovému... (Pokračování...)
Opel Astra OPC
Testy
Před časem jsme všichni hlasitě jásali nad novým Leonem Cupra, a přitom jsme zjevně zapomněli, že tady už jedno takové auto máme: Astru OPC, další divoký a přitažlivý hot hatch s 280 koni. No, ono to vlastně u opelů není nijak neobvyklé, že se na ně zapomíná. Svezete se s ... (Pokračování...)
BMW Z4 sDrive28i
Testy
BMW Z4 se asi co nevidět dočká svého nástupce a já jen doufám, že nepřijde o těch pár věcí, díky nimž ho mám tak rád. Je to ta malá stísněná kabina, která navozuje příjemný pocit intimnosti a vzájemného souznění. A charakteristický posaz... (Pokračování...)